divendres, 12 de desembre del 2014

MOLÍ DE BROTONS – SALT I FONT DE LA TOSCA ( Vall de Marfà ) (138 )

Després de les pluges de la setmana passada els rius baixen molt forts, així que decidim anar a veure algun saltant d'aigua i ens ha semblat que seria un bon dia per anar al salt de la Tosca, i de fet, ho endevinem, doncs el salt baixa amb força caudal. Aprofitem i fem un repàs a la vall de Marfà, l'únic problema és precisament l'aigua, ja que hem de travessar quatre cops el riu i ens tocarà descalçar-nos per passar-lo.
El recorregut és el següent: Moià – Salt Candeler – La Datzira – Sant Pere de Marfà – Mare de Déu de la Tosca – Salt de la Tosca – Gorg Estret – Font de la Tosca – Molí de Brotons – El Saiol- Torrent de la Fàbrega – Les Vinyes – Salt Candeler – Vila-rasa – Moià.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 6 de Novembre de 2014
*COMARCA: Bages – Vallés Oriental
*DIFICULTAT: Baixa, només cal tenir en compte que els rius s'han de travessar a gual i si porten molta aigua, 'es problemàtic.
També pot ser problemàtic, el camí per anar al molí de Brotons que no és ni fàcil de trobar ni de baixar si és moll.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Moianès de l'editorial Alpina 1:25.000
Cingles de Bertí també de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Moià al final del carrer de la Tosca.
*OBSERVACIONS: El recorregut, en la seva major part, és per pista. Només hi ha dos petits trams on cal seguir corriols; el de la font de la Tosca, molt curt i el del Molí de Brotons, fins al Saiolic.
Els salts d'aigua tal com baixen avui, dóna gust de veure, però el problema són els rius que ens cal travessar, són quatre cops i sempre sense passeres ni ponts, tots són pel mig de l'aigua.
Les dues esglésies que visitem, per si soles no són res de l'altre món, però estan en uns punts molt bonics. Quant al molí de Brotons, ÉS ÚNIC.
Des del pla de roca de sobre el salt de la Tosca fins a la casa de les Vinyes, en línia recta no creiem que superi els tres-cents metres, però el riu a tallat un engorgat que cal superar, i que t'obliga a donar una gran volta. Nosaltres hem trigat més d'una hora.

a la motxilla, si pot penjar els esquís, les raquetes, els pals, els grampons i des d'avui les xancletes........

darrere la casa de Marfà, i vora la cinglera hi ha Sant Pere de Marfà, per cert a dia d'avui es fa servir de galliner....

vista de Sant Pere i de Marfà, casa que dona nom a la vall

el motiu de les xancletes no és un altre que les quatre vagades que hem creuat a gual el riu.... que per ser al desembre no està gens malament.....

la modesta ermita de la Mare de Déu de la Tosca

el Salt de la Tosca i el fotogènic Molí de Brotons

un xic més amunt del Molí de Brotons, just quan el riu gira i encara la Vall de Marfà hi desaigua la riera de Castellnou un tros amunt es troba el Gorg Estret
la Font de la Tosca, just davant i a l'altre cantó de riera de la Mare de Déu de la Tosca, sota una gran tosquera en un lloc força ombrívol

per visitar el Molí de Brotons hem fet una gran volta (estava previst) malgrat això es pot simplificar l'excursió un cop coneixes el lloc ..., a la foto es veu l'entrada del Molí

foto del Salt de la Tosca des de dins el Molí

Molí de Brotons

vista de Moià, municipi del Bages, tot hi que que la Vall de Marfà estigui ubicada al Vallès Oriental

TRACK I MAPA:  TRACK AL WIKILOC

.-  0 h.  --      MOIÀ  --      700 m.
  Continuem avall, el carrer es converteix en pista i arriba a la casa del Garrigà on gira a la dreta, travessa un rec i puja suaument, passant pel costat d'una granja abandonada abans d'arribar a una pista més bona, davant la casa de Vila-rasa.
  .-  13 min.   --  VILA-RASA   --  669 m.
  Aquí trobem el GR. Seguim pista i GR cap a l'esquerra i de seguida a la dreta. La pista baixa fent un parell de corbes molt marcades i va a trobar el torrent de font Candelera que ressegueix avall. Sempre seguint la pista principal, el torrent i el GR, arribem a un trencat.
  .-  26 min.   --  SALT CANDELER   --  612 m.
  Per la pista de l'esquerra hi tornarem. Ara continuem per la dreta, de seguida veiem a la nostra esquerra el bonic salt Candeler que avui baixa amb força aigua. La pista, -GR- molt planera i amb el torrent ensotat a l'esquerra, ens porta a un pla, on fa un trencant.
  .-  50 min.   --  TRENCANT MOLÍ DE BROTONS – DATZIRA  --  610 m.
  A la pista de l'esquerra hi ha una cadena, és la que baixa cap a l'ermita de la Mare de Déu de la Tosca i el gorg Estret. Nosaltres continuem de dret. La pista, molt planera, va resseguint, a força altura, la vall de Marfà. Sempre seguint la pista central – GR - arribem a la riera de Golarda que hem de travessar a gual. Baixa molta aigua i per passar en toca descalçar-nos. A l'altra banda de la riera, en un parell de minuts, arribem a la casa de la Datzira, que es veu força ben conservada i on hi ha vida.
  .-  1 h 27 min.   --  LA DATZIRA  --     525 m.
  Continuem pel costat de la casa -GR - que ens queda a la nostra dreta, i per pista, pugem pel mig d'una careneta, amb riu a cada banda, però molt ensotat. La pista ens porta a un trencant.
  .-  1 h 35 min.   --  TRENCANT MARFÀ – XEI
  Aquí deixem el GR que marxa cap a la dreta. Nosaltres continuem de dret i arribem a la gran casa abandonada de Marfà on al darrera, en un gran pla, hi ha l'església de Sant Pere de Marfà.
  .-  1 h 51 min.   --  SANT PERE DE MARFÀ   --  595 m.
  L'església està en un pla sobre un penya-segat, avui serveix de galliner. Per anar-hi s'ha de passar cap a darrera la casa que, tot i estar abandonada, és una senyora casa.
  El pas per anar a l'església està tancant per tot arreu.
  Continuem per la pista del davant que baixa a trobar un trencant múltiple on fa un rec; seguim la pista de l'altra banda del rec que baixa cap a l'esquerra. La pista fa una gran llaçada i ens porta davant la riera de Marfà on, a l'altra banda, hi ha la casa mig aterrada del Molí.
  Aquí ens toca descalçar-nos de nou. Un cop a l'altra banda de la riera, seguim a la dreta, i de seguida a l'esquerra per la pista més bona, i arribem a l'ermita de la Mare de Déu de la Tosca.
  .-  2 h 7 min.   --  MARE DE DÉU DE LA TOSCA  --   547 m.
  És una ermita amb absis, completament blanca, situada al mig del bosc.
  Continuem per la pista i quan aquesta gira a l'esquerra, continuem de dret, el camí ens porta a tocar el riu, on continuem arran de roca i anem a un petit pla, davant el salt de la Tosca.
  .-  2 h 14 min.  --      SALT DE LA TOSCA  --   550 m.
  Impressionant!!!. Tenim davant el salt i a l'altra banda el molí de Brotons, sota una balma, arran de riu.
  Tornem a la pista que seguim amunt, fins que gira a l'esquerra, i a la dreta continua una pista més dolenta, que acaba en un camí i sempre molt de pla arribem a un altre espectacular salt.
  .-  2 h 30 min.   --  GORG ESTRET  --     570 m.
  El salt és molt curiós ja que l'aigua ha obert unes canals a la roca molt recaragolades. Som pràcticament a sota el trencant molí de Brotons- Datzira on hi ha la cadena.
  Pel mateix camí tornem a l'ermita de la Mare de Déu de la Tosca.
  .-  2 h 45 min.   --  MARE DE DÉU DE LA TOSCA   --  547 m.
  Baixem a travessar altra vegada el riu i marxem cap a l'esquerra on hi trobem les fonts de Marfà. Avui en ragen tres. Continuem pista amunt uns metres fins que a l'esquerra hi trobem un corriol que baixa molt dret i que, desviant-se cap a la dreta ens porta a la font de la Tosca.
  .-  2 h 55 min.  --     FONT DE LA TOSCA  --   540 m.
  La font és un altre indret preciós, és en una petita cova de tosca davant mateix de l'ermita de la Mare de Déu, però a l'altra banda del riu.
  Tornem a la pista que seguim de dret amunt, després aquesta gira en rodó a l'esquerra. La seguirem un tros més, fins a un trencant on fa tres pistes que totes giren a la dreta.
  .-  3 h 10 min.   --  TRENCANT DE PISTES  --   608 m.
  Nosaltres continuem de dret fins a un pla de roca. Aquí deixem la pista i baixem cap a l'esquerra a buscar un corriol que surt de sobre mateix del salt de la Tosca. El corriol va buscar una lleixa al costat de la roca i ens baixa a tocar el riu, al costat d'una font. Anem cap a la dreta, i ja sota la balma, s'arriba al molí de Brotons.
  .- 3 h 25 min.   --  MOLÍ DE BROTRONS  --   550 m.
  Costa creure on està ficat el molí, i encara més que s'hi pogués arribar a viure! Ara un cop aquí i per visitar, el lloc és surrealista.
  Pel mateix camí tornem a sobre el salt on fa el pla de roca. Ara continuem per la carena amunt – fita – seguint un corriol, no massa net, que més o menys per la carena o un xic cap a la dreta ens porta a una pista, dalt el pla on hi ha la casa abandonada i mig aterrada del Saiol.
  .-  3 h 50 min.  --     EL SAIOL  --     653 m.
  Ara ens toca donar una gran volta per salvar l'encaixonat riu. Deixant la casa a la dreta, baixem amb moltes llaçades cap a trobar el gual de la Balma de la Croixa, a la riera de la Fàbrega, que també cal travessar tot descalçar-nos, després pugem un xic, passem per sobre la casa de les Vinyes i arribem a un trencant, on deixem a la dreta una pista i la casa de la Saleta en ruïnes. Baixem cap a l'esquerra, travessem un altre rec, aquest no hi ha problema. La pista va resseguint una línia elèctrica i arriba al trencant, a sobre el salt Candeler.
  .-  4 h 45 min.  --     SALT CANDELER  --    612 m.
  Ara només ens queda desfer el camí de la sortida. Seguim cap a la dreta i amunt – GR -. La pista ens porta cap a la casa de Vila-rasa.
  .-  4 h 58 min.   --  VILA-RASA   --  669 m.
  Abans d'arribar a la casa, deixem la pista i GR. Seguim una pista a la dreta que passant pel costat de la granja abandonada ens porta el Garrigà i cap a Moià.
  .-  5 h 10 min.  --          MOIÀ  --     700 m.