dijous, 21 d’abril del 2016

TOSSA DEL PAS DELS LLADRES ( Des del collet de Barraques – amb neu ) (197)

Avui anem a acomiadar-nos de la neu, som a mitjans d’abril i tot i que la temperatura és molt alta encara en queda força. El cim que pujarem, la gent sol fer-lo de pas per anar al Puigmal. Per nosaltres serà el cim, però més que un cim, avui volem fer el cercle o clot que es forma entre el pic de Dòrria i el Puigmal; cercle que, tot i essent a la cara sud, hi ha força neu i la baixada és més que interessant. Al mig de la carena, presidint el cercle, hi ha una punta que sobresurt; és la Tossa del Pas dels Lladres; avui serà el nostre cim.
Recorregut: Collet de les Barraques – Serra de Planés – Coll de Queralbs – Tossa del Pas dels Lladres – Clot dels Rocs Blancs – Barraca de Feliu – Collet de les Barraques.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 16 d’Abril de 2016
*COMARCA: Ripollès
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 4 h. 10 min.
*DIFICULTAT: Si la neu està en bones condicions fàcil.
*VELOCITAT MITJANA:  3.5 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Puigmal – Vall de Núria E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament al Collet de les Barraques. Per anar-hi, a la carretera de Ribes cap a la collada de Toses, just on hi ha el trencant per anar cap a Planoles, s’ha d’agafar a la dreta, una pista asfaltada que puja fins a l’aparcament on hi ha una barrera i no es pot continuar.  La pista són uns 8 Km.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident i molt fàcil de seguir, sempre es veu on s’ha de anar.

Per pujar, si de l’aparcament no es vol pujar de dret i sense camí, uns metres més amunt per l’asfalt, hi ha un PR que puja a la carena i, si no, abans d’arribar al collet de les Barraques, des d’on també es pot carenejat, hi ha una pista amb indicadors que també et porta a la carena.
Com sol passar moltes vegades els topònims varien segons uns mapes o altres, la serra de Planès en molts és la serra de Vaquerissa. El pla a la carena, en algun mapa diu pla dels Ventolanesos i en altres el situen molt més avall. El cim de Dòrria, en alguns és el pic de Dorri i en altres el de Gorrablanc. Nosaltres ens hem regit amb el mapa de l’Alpina.

des del cotxe pugem sense camí a trobar el Serrat de la Vaquerissa (Serra de Planès), sortim en un  ample coll amb vistes al Puigmal

ja un tros amunt s'ens presenta la Tossa del Pas dels Lladres

la Tossa del Pas dels Lladres i el Puigmal des del Pas dels lladres

imatge de la carena que des de la Tossa del Pas dels Lladres mena al Puigmal

per baixar ho fem per una suau coma just al costat de la Serra del Pèl

darrers metres de la Coma, la neu s'acaba...

la Barraca d'en Feliu, al fons el Pas dels Lladres

el Puigmal, en primer terme el Riu de les Clotes

els Torreneules des del Collet de les Barraques

TRACK I MAPA:TRACK AL WIKILOC

0 h. --  APARCAMENT COLLET DE LES BARRAQUES –  1.853 m.
Ens enfilem de dret amunt, pel mig del bosc, que és molt net. Sense camí anem pujant de dret, travessem una pista i continuem fins dalt la carena.
15 min. – CARENA SERRA DE PLANÉS –  1.995 m.
Anem cap a la dreta i de seguida arribem a un pla “Pla del Ventolanesos”, on hi ha un pas per travessar el filat. Pel pas hi tornarem. Continuem carena amunt, sempre pel costat del filat, fins que aquest s’enfila al cim del pic de Dòrria i el camí franqueja cap a la dreta. A partit d’aquí ja trobem força neu.
Franquegem per la dreta, el pic de Dòrria o de Gorrablanc, i anem a buscar la carena que puja de la collada de Toses, just on hi ha un munt de rocs que sobresurten de la neu, i la muga  o fita fronterera 506 .
1 h 30 min. --  PAS DELS LLADRES O COLL DE QUERALBS --  2.533 m.
Seguim la carena cap a la dreta i ens enfilem de dret al cim que tenim a aquesta banda.
1 h 50 min. – TOSSA DEL PAS DEL LLADRES –  2.661 m.
Al cim gaudim d’una vista molt bona, tot i que hi fa molt de vent. Fins al cim hi arriben uns remuntadors de l’estació d’esquí francesa de Puigmal.
Continuem baixant per la carena fins al punt on aquesta comença a pujar.
1 h 55 min. – PRIMER COLL A LA CARENA – 2.615 m.
Aquí deixem la carena i ens llancem cap a la dreta, és molt dret, però la neu està perfecta, baixem molt rectes, de dret a tres bonys que sobresurten a sota al mig del clot.
ROCS BLANCS – Un cop al petit pla de sobre els rocs, deixem a la dreta el clot de Fontseca i anem cap a l’esquerra resseguint els rocs. Quan arribem a l’últim, baixem pel tub que es forma entre aquest i el Serrat del Pèl. Seguim el tub fins que aquest s’ajunta amb el que baixa del clot de Fontseca i gira a l’esquerra.
2 h 50 min.  --  TORRENT DE TOSA –  2.130 m.
Des d’aquí, la Tossa del Pas dels Lladres, segurament és des del punt on és més impressionant.
Aquí s’ha acabat la neu. Deixem el torrent que, enclotant-se un xic, baixa cap a la font de l’Home Mort i marxem de pla, cap a una barraca que es veu a la dreta, sota la serra de Planès.
2 h 57 min. --  BARRACA DE FELIU –  2.108 m.
La barraca és al mig d’un prat inclinat i està en força bon estat, tot i que avui està plena de neu. A partir de la barraca hi trobem un camí, molt fresat que, pràcticament de pla, va travessant el prat inclinat, fa un petit tram al mig del bosc i arriba a la carena de la serra de Planès, just on fa el “Pla del Ventolanesos”.
3 h 27 min. – SERRA DE PLANÈS –  1.995 m.
Travessem la carena i seguim per una pista, força dolenta, cap a l’esquerra. Quan aquesta gira a la dreta, continuem per la carena arran de filat, arribem a un pas on hi travessa un PR que cap a l’esquerra va a la font de l’Home Mort i cap a la dreta, baixa de dret a l’aparcament on tenim el cotxe. Nosaltres continuem per la carena i de seguida arribem al collet de les Barraques.
3 h 40 min. – COLLET DE LES BARRAQUES –  1.896 m.
Des del collet hi ha una bona vista del recorregut que hem fet i és un lloc agraït, on crec que s’ha d’arribar.
Seguim la carretera asfaltada cap a la dreta, de seguida trobem el PR que hem travessat abans a la carena i arribem a l’aparcament.
3 h 45 min. – APARCAMENT DEL COLLET DE LES BARRAQUES –  1.853 m.
--------------------------------------------------------

PR – marques grogues i blanques