dijous, 18 de febrer del 2016

SANT JERONI – MONTSERRAT ( Des de Santa Cecília, per les canals del Cavall i de la Font de la Llum ) (192)

Montserrat és sinònim de canals i camins enrevessats, avui seguirem uns camins molt clars i unes canals; la del Cavall un xic complicada i la del Migdia o de la Font de la Llum que tot i que és molt dreta, no té masses complicacions, i combinades amb el cim més alt del massís fan un bon conjunt.
Ruta: Santa Cecília – Camí de l’Arrel – Canal del Cavall – Sant Jeroni – Coll del Migdia – Canal de la Font de la Llum  - Font de la Llum - Santa Cecília.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 de Febrer de 2016
*COMARCA: Bages
*DESNIVELL ACUMULAT: 820  m.
*DIFICULTAT: Mitjana- alta degut a la canal del Cavall, la resta és fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montserrat E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Monestir de Santa Cecília, a la carretera de Can Maçana a Montserrat.
*OBSERVACIONS: Si es vol fer aquest recorregut de manera molt més fàcil, s’ha d’obviar la canal de Cavall i pujar per la Canal Plana. Per trobar aquesta canal, cal seguir uns metres més el camí de l’Arrel, és la canal més marcada que hi ha i ens porta dalt el serrat de les Lluernes, on trobarem el camí que passa per sota el Cavall Bernat.

La canal del Cavall, és una canal de les més boniques de Montserrat però en cap cas és fàcil de pujar, tot i les cordes, és molt exposada, ja que la major part és neta d’arbres i amb unes grans lloses inclinades. Si és moll, millor no pujar-hi.

L’excursió es pot completar pujant a l’Albarda Castellana que és el sostre comarcal del Baix Llobregat, nosaltres avui no hi pugem perquè hi ha boira i no val la pena.

sortim de Santa Cecília, a l'hora que els sol incideix a la paret, serà un miratge...

primera imatge del Cavall Bernat

la roca molla, mala peça al teler, per arribar a la primera corda ja les passem magres

tot i aixi anem pujant, anem "cremant" cordes

imponent el Cavall Bernat

vista de la canal del Cavall Bernat,

foto obligada

Sant Jeroni

mirador de Sant Jeroni, punt culminat de Montserrat, en un dia lleig

la Font de la llum és dins una petita cova, raja de gota en gota

el camí de la canal de la Font de la Llum acaba al Coll del Migdia, en la foto s'intueix

0 h. --  MONESTIR DE SANTA CECÍLIA – 681 m.
Des de la punta de l’aparcament per la banda de Montserrat, seguim uns pocs metres la carretera i ens enfilem cap a la dreta, de seguida ens trobem amb el Camí de l’Arrel, Seguim el camí cap a l’esquerra. –GR – El camí, fa diferents trencants, nosaltres sempre de dret i amunt, passem pel costat de la canal del Moro i la dels Avellaners i finalment arribem a la canal del Cavall.
34 min. – CANAL DEL CAVALL – 827 m.
La canal, és passada la vertical del Cavall Bernat, i és un torrent de rocs on al començament hi ha un arboç amb el tronc entravessat.
Deixem el camí de l’Arrel, i ens enfilem pel mig del torrent, molt emboscat als voltants però net en el seu llit, pugem per entre blocs de pedra fins a una llosa inclinada on desapareix el bosc. Ara cal pujar uns pocs metres la llosa, de seguida trobem una corda, al començament la corda és prima, després és molt més gruixuda. A mitja canal, fa un flanqueig força exposat on també hi ha corda, després fa un altra tram vertical, també amb cordes, continua un petit tram que es puja entre arrels i finalment un altre petit tram de terra, passat el qual arribem a un coll al costat del Cavall Bernat.
1 h 18 min. – CAVALL BERNAT –
Un cop al coll, pugem al cim que hi ha a l’esquerra, és un petit sortint, però és un bon mirador; tant de la canal que acaben de pujar que vista des d’aquí dalt sembla impossible, com del Cavall Bernat que des d’aquí és imponent.
Tornem al coll i baixem cap a l’esquerra, de seguida trobem el camí, molt més fresat, dels Serrat de les Lluernes. Seguim el camí cap a la dreta, - MG -  Passem pel costat de la balma del Cavall Bernat, aquí a l’esquerra hi ha un camí que baixa directa al torrent de Santa Maria.
Continuem de dret, – MG -  de seguida deixem a la dreta el camí que puja a Sant Antoni. Continuem de pla, -MG -  passem per sota el Cap de Mort, fem una petita baixada, travessem un torrent, pel torrent, a la dreta hi puja el camí cap al coll i la canal dels Avellaners. Continuem de dret i arribem al torrent de Santa Maria.
1 h 44 min. --  CAMÍ VELL DE SANT JERONI --  1.040 m.
Seguim el camí cap a la dreta i amunt. Camí que fa una llaçada a l’esquerra i va a trobar el camí de Sant Joan, que aquí és cimentat. Seguim el camí a la dreta i tornem al torrent pel qual anem pujant, deixem un trencant a l’esquerra que puja cap a les Pinasses. Continuem pel bruc del torrent i arribem a l’ermita de Sant Jeroni.
2 h. --  ERMITA DE SANT JERONI --  1.145 m.
Continuem cap a l’esquerra deixant l’ermita a la dreta i per un camí cimentat anem a l’antic restaurant on un munt d’escales ens permeten pujar al cim de Sant Jeroni.
2 h 10 min. – CIM DE SANT JERONI --  1.235 m.
Al cim, que és sostre comarcal del Bages i de l’Anoia hi trobem; un gran mirador amb una taula d’orientació i en una agulla al costat un vèrtex geodèsic.
Desfem el tros de camí de les escales i sota l’antic restaurant, quan el camí gira a l’esquerra, fem uns 10 metres i el deixem.
2 h 16 min. – TRENCANT ALBARDA CASTELLANA – 1.165 m.
El trencant no és massa clar, és just quan el camí gira a la dreta. El camí de seguida és molt clar i ens porta a un petit coll on fa un trencant.
2 h 18 min. – LES PINASSES – 1.141 m.
Aquí a l’esquerra hi arriba el camí que puja del torrent de Santa Maria, de dret hi ha un camí que puja a l’Albarda Castellana que és a tocar.
Nosaltres seguim el camí que marxa cap a la dreta. El camí –MG – baixa molt de dret i un tros avall es bifurca.
2 h 30 min. – CAMELL DE SANT JERONI –
Deixem el camí que continua avall i seguim el que gira a la dreta – PR – el camí volta per sota el Camell de Sant Jeroni, fa un tram força planer i va a buscar un petit torrent on puja uns metres pel mig d’unes lloses, travessa un collet i comença a baixar cap a trobar el torrent del Migdia.
2 h 58 min. --  TORRENT DE MIGDIA –
Aquí el PR marxa torrent avall. Nosaltres anem torrent amunt, –MG – deixem un parell de trencants a l’esquerra i sempre pel mig del torrent assolim el coll.
3 h 4 min. --  COLL DE MIGDIA –  1.028 m.
Som en un punt espectacular, al mig del bosc amb grans agulles a cada costat. Travessem el coll i comencem a baixar per la banda oposada. Al començament, el camí –MG – que baixa pel mig del xòrrec, va fent diferents llaçades i tot i baixar molt de dret, es baixa bé, després fa un petit tram molt descarnat i acaba sortint del rec, apartant-se un xic cap a l’esquerra, per on arriba a una plaça carbonera. Aquí fa un trencant.
3 h 13 min. – TRENCANT FONT DE LA LLUM –
Ara pujarem cap a l’esquerra, on un fresat camí ens porta arran de parets, on hi ha la font de la Llum. Font sota una gran pedra recolzada a la paret. La font només goteja.
3 h 15 min. – FONT DE LA LLUM – 915 m.
Tornem a l’últim trencant i continuem avall. Ara el camí és molt millor, menys dret, i molt més estable. El camí va baixant, fent les seves llaçades i ens porta al camí de l’Arrel on ens retrobem amb el GR.
3 h 22 min. – CAMÍ DE L’ARREL --  805 m.
Seguim el camí a la dreta. El camí continua baixant i arriba a un trencant, pràcticament a tocar de la carretera. Aquí el més ràpid és baixar a la carretera i anar a santa Cecília pel costat, és a tocar.
Nosaltres continuem a la dreta. El camí -GR – comença a pujar, travessa la canal de Sant Jeroni on hi deixa el camí que puja per ella i continuem de dret, passem per una torre elèctrica, a partir de la qual comencem a baixar fins que, a l’esquerra, s’obre i a sota nostre es veu l’aparcament. Aquí deixem el camí i baixem cap a l’esquerra per anar a trobar la carretera, just davant l’aparcament, per la banda de can Maçana.
3 h 50 min. – MONESTIR DE SANTA CECÍLIA – 681 m.
--------------------------------------------------------
PR – marques grogues i blanques