divendres, 12 de febrer del 2016

MATAGALLS ( Des del coll de Bordoriol pel Sot de les Cordes ) (191)

Al Montseny hi ha uns recorreguts que són clàssics i el recorregut d’avui tot i que no és dels més habituals  és un d’ells. El mateix circuit ja el tenim ressenyat però fet amb raquetes i amb algunes petites variants, avui el seguirem respectant sempre els camins.
Recorregut: Coll de Bordoriol – Coll de Joan – Font Rupitosa – Pla de Malataup – Sot de les Cordes – Coll d'Ordials – Serra dels Salaverds – Matagalls – Coll Pregon – Font de Mosquits – Coll de Joan – Coll de Bordoriol.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 6 de Febrer de 2016
*COMARCA: Osona
*DIFICULTAT: Baixa, avui més complicada per la boira, però en condicions normals fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montseny  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Coll de Bordoriol, a la carretera de Viladrau a Santa Fe del Montseny.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident, l’única complicació pot ser al Pla de Malataup, on al començament el camí no és, ni massa clar, ni massa marcat.Cal tenir clar que s’ha de pujar de dret amunt a la perpendicular del Pla i de seguida el camí es fa evident, molt evident.

Avui els petits salts d’aigua que hi ha al sot de les Cordes baixaven secs i tot i així, el racó és preciós, encara que és molt més bonic amb aigua i sense boira.

Les fonts que hem trobat tot i la sequera que hi ha, totes portàvem més o menys aigua, la que menys la font de Matagalls, però a convenir es podia omplir la cantimplora.

Algun dels trams del camí hi havia tanta quantitat de fulles, que aquestes et cobrien fins a la cintura. Al caminar pel mig d’aquestes fulles et dóna una sensació molt relaxant, agradable i única.

Des del cim de Matagalls ens dies clars – ahir-  es veu la serralada de Tramuntana a Mallorca, avui ens ha costat de veure la creu.

després d'una costeruda pujada des del pla de Malataup comencem a planejar sobre el Sot de les Cordes, en un dia força desavinent

creuem el rec, avui tristament sec i ens dirigim al coll d'Ordials

des del Coll d'Ordials s'intueix Sant Segimon

la Font de Matagalls ens dona raser, la boira, el fred i el vent ens fan la guitza

una foto dalt la creu i "a tocar el dos", el dia és dolent de veritat i el fred comença a "mossegar"

baixant trobem una raconada on sembla que hi ha les fulles de la passada tardor concentrades totes en un punt

0 h.  -- COLL DE BORDORIOL  --  1.089 m.
Marxem per sobre la caseta d'informació del parc. La pista, uns metres més enllà es bifurca. Seguim la pista que gira a l'esquerra. Pista que passa per sota el corral de la Vila i arriba a coll de Joan.
11 min.   --  COLL DE JOAN  --  1.137 m.
Al coll de Joan hi ha un oratori. Passat l’oratori hi ha un trencant de pistes. A la pista que marxa de dret hi ha una cadena i puja cap a sota coll Pregon.
Nosaltres seguim la pista de la dreta. Pista que marxa de pla, amb lleugera pujada i que ens portarà, sense cap problema, a la bonica i abundosa font de Llops.
23 min.  --  FONT DE LLOPS  -- 1.145 m.
A la font trobem un trencant. La pista de sobre, on hi ha una cadena, és per on marxa el camí que puja a Matagalls, per la font dels Mosquits. És per on tornarem. Nosaltres continuem per la pista que marxa per sota, de pla. Un tros enllà, trobem una altra bifurcació, seguim la pista que marxa per dalt i per la qual arribem a font Rupitosa.
55 min.  --   FONT RUPITOSA  --  1.220 m.
Continuem seguint la pista. La pista uns metres més enllà, es torna camí. Camí que primer força planer i després de baixada pel mig del bosc, ens porta a un pla d'herba on al mig hi ha un faig.
1 h 6 min.   --  PLA DE MALATAUP  --   1.150 m.
El camí passa uns metres per sobre el pla i tomba avall per anar cap a l'Erola. Nosaltres just a la punta del pla, deixem el camí per seguir un corriol que s'enfila fent moltes llaçades, sempre a la perpendicular del pla. - hi ha moltes fites i marques blaves - El camí, fa un munt de llaçades, pujant molt de dret.
Quan és força amunt, deixa la vertical del pla de Malataup per vorejar per sota el turó Gros del Pujol cap a la dreta. El camí va pujant més suaument cap a la dreta,  per on va a buscar una bonica raconada, el Sot de les Cordes.
El camí continua ara vorejant el turó del Mig, i s'enfila força, per després al mig d’una gran catifa de fulles i molt més planer, anar a buscar el coll.
1 h 55 min.   --  COLL D'ORDIALS  --   1.470 m.
Aquí en un principi volíem pujar el turó de Coll d’Ordials que ens queda aquí mateix a la dreta, però hi ha molta boira i no val la pena.
Tot i la boira des del coll es veu Sant Segimon força bé. Del coll, marxem cap a l’esquerra en lleugera pujada, flanquejant el turó del Mig, per la dreta, per anar a buscar el coll que separa aquest de la serra dels Salaverds.
2 h 5 min. --  COLL SALAVERDS – MIG  --  1.552 m.
Aquí tenim dues opcions: baixar a buscar el clot de l'esquerra i pujar per ell o continuar per la carena de la dreta.
Anem cap a la dreta, seguint carena. Pugem un petit turó i continuem per l'ampla carena que seguim fins que anem pràcticament arran del clot de l’esquerra, aleshores deixem la carena i seguim un camí a la dreta que, fent una petita baixada en diagonal ens porta a la font de Matagalls.
2 h 25 min. FONT DE MATAGALLS --  1.564 m.
La font està dintre una petita cova feta amb obra.  Per continuar tornem a la carena de la serra de Salaveds, pujant de dret, un cop a la carena, baixem per l’altra banda i arribem a la font dels Cims.
2 h 30 min. -- FONT DELS CIMS – 1.598 m.
La font dels Cims o font de Prat Xic, és una gran fita o monòlit amb el patufet a sobre, l’aigua de la font surt d'un trident.
Continuem clot amunt i quan s’acaba seguim la carena fins al cim de Matagalls.
2 h 45 min.  --  MATAGALLS   --  1697 m.
Al cim, que és vèrtex geodèsic, hi ha un altar i una gran creu i, com no en dies clars, té una vista magnífica. Avui just es veu la creu.
Continuem per l'altra banda, per un camí que continua resseguint la carena uns metres per sota a la dreta i que ens porta al coll de l'Home Mort.
2 h 55 min.  --  COLL DE L'HOME MORT   - 1.638 m.
Aquí marxem cap a l'esquerra. Seguint un camí molt fresat i ben marcat que fent unes llaçades pel mig de la fageda ens porta a Coll Pregon.
3 h 4 min.  --  COLL PERGON   --  1.534 m.
Des del coll, a la punta del prat, abans d’arribar al Monòlit, anem cap a l’esquerra on un camí ens porta a una pista on hi ha un gran sot. A l’altra banda, continua un camí molt fresat que baixa pel mig de la fageda, fent un munt de llaçades i arriba a un camí més ampla o pista estreta, aquí a l’esquerra i a pocs metres, hi ha la font de Mosquits.
3 h 23 min. --  FONT DE MOSQUITS  --  1.330 m.
Anem a la font i tornem, seguim uns pocs metres la pista i de seguida deixem la pista i baixem cap a l'esquerra. El camí molt clar i fresat ens porta a una altra pista.
3 h 34 min. --  PISTA FONT DE LLOPS   --  1.215 m.
Seguim la pista cap a la dreta i, ara força planer, arribem a la font de Llops. Hi arribem per la pista on hi ha la cadena.
3 h 45 min.   --  FONT DE LLOPS   --  1.145 m
Continuem de dret per la pista, que molt de pla, ens porta  a coll de Joan.
3 h 57 min.  --  COLL DE JOAN   --  1.137 m.
Seguim la pista de l'esquerra, passem per sota el corral de la Vila, passat el qual deixem la pista i baixem pel camí de la dreta, que per la carena, ens torna a la pista, just a coll de Bordoriol.
4 h 7 min.  --   COLL DE BORDORIOL  --  1.089 m.