diumenge, 3 de gener del 2016

TURÓ DE TAGAMANENT ( Des del Figaró pel serrat de les Sapines ) ( 185 )

Quan parlem del Montseny hi ha una carena que normalment no és massa coneguda, es tracta del serrat de les Sapines. Petita carena que separa les rieres de les Hortes i dels Afraus de Bellver. És una carena que normalment passa força desapercebuda,  ja que queda minimitzada per la carena d’en Bosc on hi ha el Monner i Roca Centella que s’enduen tot el protagonisme.
Recorregut:  El Figaró – Sant Pere de Vallcàrquera – Collet de Santa Maria – Turó de Tagamanent – Bellver – Serrat de les Sapines – Can Grau – El Figaró.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 26 de Desembre de 2015
*COMARCA: Vallès Oriental
*DESNIVELL ACUMULAT:  834 m.
*DIFICULTAT: Baixa, només cal vigilar a Bellver per anar a buscar el camí de la carena del serrat de les Sapies. El camí baixa sempre per la carena.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montseny E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Font de ca l’Andreu, a la carretera de sortida del Figaró direcció Vic, a pocs metres de la riera de Vallcàrquera.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident. La pujada en la seva majoria és per pista, quant a la baixada, cal estat atent al començament de la carena, sota Bellver. Un cop a la carena és un camí preciós i que es segueix molt bé.

El tram de baixada de cal Mestre a la font del Molí, nosaltres hem fet una petita volta però el camí és molt més interessant i no passes per l’asfalt.

El tram també de baixada des de la font del Molí fins a trobar el PR que puja pel costat de la riera, no és massa net i cal estar molt atent ja que s’ha de baixar a travessar dos cop la riera degut que els de la casa de can Bosc no volen que s’hi passi. Aquest tram gairebé millor baixar per la carretera.

El camí que baixa per la carena del serrat de les Sapines, en algun punt, és un camí preciós.

Sapina és el nom que en alguns llocs es dóna al pi blanc.

de pujada ho fem per pista, a la foto la casa de Can Coll

just arribant dalt el turó on hi ha l'església de Santa Maria de Tagamanent

imatge de l'altar de Santa Maria de Tagamanent

la casa de Bellver

des de la mateixa era de la casa de Bellver tenim aquesta magnífica vista de Tagamanent

el camí de la Serra de les Sapines en la seva part baixa entra en un bonic alzinar

el PR segueix un tram al costat de la Riereta

0 h. --  FONT DE CA L’ANDREU – EL FIGARÓ --  323 m.
Seguim la carretera fins que travessa la riera de Vallcàrquera “ 1 min.” Seguim la pista de la dreta – PR – quan la pista travessa la riera, la deixem i continuem de dret seguint un camí pel costat de la riera – PR – fins que trobem la següent pista que la travessa, aleshores la travessem i pugem cap a la dreta a trobar una pista asfaltada.
12 min. – CARRETERA DE VALLCÀRQUERA --  Seguim la carretera amunt – PR – i arribem a la font del Molí, on tornem a travessar la riera per sobre. Continuem carretera amunt i passem per sobre l’església de sant Pere Vallcàrquera.
21 min. – SANT PERE DE VALLCÀRQUERA – Continuem seguint la carretera – PR -  i arribem a un trencant sota la casa de cal Mestre.
26 min. – CAL MESTRE –  450 m.
Aquí deixem el PR que marxa cap a la dreta, el seguirem de baixada. Ara continuem de dret amb lleugera pujada i de seguida arribem a un altre trencant.
30 min. --  TRENCANT DE CAL GRAU –  TAGAMANENT --  480 m.
Deixem la pista asfaltada que continua cap a cal Grau. Nosaltres girem a l’esquerra, seguim una pista de terra que amb forta pujada arriba a una bifurcació, seguim la pista de la dreta. La pista força bona ens porta a un coll on hi ha un encreuament de pistes.
1 h 4 min. --  PLA DE SANTA MARIA –  761 m.
Seguim per la pista de la dreta que continua pujant, passa per sota can Coll i arriba a un altre encreuament de pistes.
1 h 15 min. --  COLLET DE LA CREU DE CAN COLL –  848 m.
Continuem per un camí que marxa entre les dues pistes del davant. El camí, amb fites, primer marxa de pla i després s’enfila i va a trobar un coll on passa una pista asfaltada. Seguim la pista uns metres a l’esquerra i avall, i de seguida trobem un corriol a la dreta que s’enfila a trobar les parets de roca de sota el castell. Seguim el camí que voreja la penya per l’esquerra, de seguida el camí gira a la dreta i s’enfila dalt el pla on hi ha les restes del castell i de l’església.
1 h 45 min. --  TURÓ DE TAGAMANENT --  1.017 m.
Dalt el pla, a més d’una bona vista, hi ha l’església d’origen  romànic  ( S-XII )   de Santa Maria de Tagamanent, junt amb les restes del castell d’origen medieval.
Després de donar un tomb pel pla, voltem l’església per l’esquerra i un cop darrera baixem de dret avall, passem per sota l’ermita en runes de sant Martí i arribem a un coll, on hi arriba la pista asfaltada.
1 h 52 min. – COLLET DE SANT MARTÍ – 973 m.
Travessem el quitrà i continuem per un camí que puja per l’altra banda i que ens porta dalt la casa de Bellver.
2 h. --  BELLVER --  996 m.
Arribant a la casa, anem cap a la dreta i a la punta de l’era baixem per la carena, passem uns rocs i anem cap a l’esquerra on hi ha una bassa que voregem per l’esquerra. De seguida la carena sembla que queda tallada, anem cap a l’esquerra i baixem uns metres, de seguida trobem un camí força bo.
El camí segueix la carena – MG – del serrat de les Sapines, voreja el turó dels Corbs per l’esquerra i continuem carenejant, quan la carena comença a caure fortament cap a la vall, el camí  baixa per la dreta. És un camí que fa un tram molt dret, després  es suavitza i marxa cap a l’esquerra, on va a trobar una pista.
2 h 35 min. --  PISTA DE CAN GRAU --  607 m.
Seguim la pista cap a la dreta, travessem una petita riera i pugem un bon tram, passem per sobre can Gil i per sobre can Grau, i més tard pel costat de can Puig, on la pista ja és de quitrà. De seguida arribem al trencant on hem deixat la pista a la pujada.
3 h 4 min. – TRENCANT CAN GRAU –  TAGAMANENT --  480 m.
Continuem pista avall fins a sota cal Mestre.
3 h 8 min. – CAL MESTRE –  450 m.
Ara seguim la pista – PR - de l’esquerra que revolta cap a sota la que baixàvem,  passem per can Matamoros i travessem la riera, a l’altra banda agafem la pista – PR - que gira a la dreta, fa una curta pujada i a la dreta hi ha unes fites amb un camí.
3 h 14 min. – CAMÍ DE LA FONT DELS CASTANYERS --  458 m.
Deixem el PR, i continuem pel camí que baixa paral·lel a la riera, amb un petit tram força penjat, passem pel costat de la font dels Castanyers i arribem al punt on la carretera travessa la riera. Aquí a l’altra banda, hi ha la font del Molí.
3 h 23 min. – FONT DEL MOLÍ --  400 m.
Ara en lloc de baixar per l’asfalt, ho fem per un camí que surt del costat de la font i va resseguint la riera. El camí primer marxa força planer, després arriba a un punt on hi ha unes branques a terra i gira a l’esquerra per baixar a trobar la riera. El camí travessa la riera i segueix un canal. Quan el canal s’acaba, baixem de dret a la riera, la travessem i ens enfilem uns metres, on trobem un camí que seguim cap a l’esquerra, a pocs metres trobem la pista de sota can Bosc. És la pista per la qual pujant hem anat a trobar la carretera de Vallcàrquera.
Ara ja continuem pel camí que hem pujat pel costat de la riera. El camí ens porta a la carretera, que seguim uns metres a l’esquerra i arribem al cotxe.
3 h 50 min. --  FONT DE CA L’ANDREU – EL FIGARÓ – 323 m.
--------------------------------------------------------
PR – marques grogues i blanques