dijous, 7 de gener del 2016

SENDER D'ORÍS – PR-C 54 ( 187 )

Avui seguirem el PR-C 54. Sender de petit recorregut que transcorre pels voltant d'Orís. És força interessant en el seu tram mitjà, quant al començament i al final dóna moltes voltes, això sí, és molt ben marcat  i sort n'hi ha, ja que si no costaria de seguir. Hi ha alguns trams on el camí no és fàcil, però sempre hi ha marques. Aquest recorregut que a trams passa per camins molt bonics ens permet visitat: dues ermites, un llorer plantat per Mossèn Cinto, un forn de calç, un bonic salt d'aigua i les restes d'un castell.
Recorregut: Vinyoles – Castell d’Orís – Sant Genis d’Orís – Sant Salvador de Bellver – Cova de Serinyà – Font de les Donzelles – Vinyoles.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 2 de Gener de 2016
*COMARCA: Osona
*DIFICULTAT: Baixa, és tot molt ben marcat.
*FONTS CONSULTADES: Mapa Lluçanès de l’editorial Alpina 1:40.000
 *PUNT DE SORTIDA: A la plaça Nova de Vinyoles, uns metres abans d’arribar a l’església.
*OBSERVACIONS: El PR-C54 és un recorregut en forma de 8, molt ben marcat i que es segueix fàcilment.

Dels dos cercles que fa el vuit del recorregut, el primer és força monòton, mentres que el segon, és molt interessant i atractiu.

Del primer tram destacaríem la pujada al castell d’Orís, tot i que dóna la impressió que estàs dintre una gàbia.

Quant al segon tram, destacaríem; Sant Salvador, la font de les Donzelles, la balma de Serinyà, i el camí que és molt bonic.

Si només es vol fer el tram curt, tant a Vilanova com a la creu de Serinyà s’hi arriba per pista asfaltada.

dalt el Castell d'Orís hi ha un passadís de tanques que limita molt la mobilitat
Sant Genís d'Orís

tot seguint el PR hi ha un tram despres del Collet de la Teularia que és un "puja i baixa"

el dia és dolent, la boira està enganxada al cims, a la plana un sembla que hi ha un xic més de sort

després de donar més voltes que el "29" prenem el corriol que decidit puja cap a Sant Salvador

Sant Salvador de Bellver

sens dubte entrem al tram més bonic de l'excursió, els corriols combinen el bosc amb els cingles

a l'imatge el sot on hi ha la Font de les Donzelles des del Salta Joana

la Balma de Serinyà, encara conserva restes de parets

la Font de les Donzelles, avui el salt és eixut, tot hi que un degoteig constant de la font fa baixar el rec

0 h. --  VINYOLES – PLAÇA NOVA  --  518 m.
Pugem pel carrer Major, i davant de l'església anem cap a l'esquerra pel carrer Galzaran, a trobar la plaça Verdaguer, on hi ha la petita ermita, primer destí de Mossèn Cinto i el llorer que hi va plantar. Des del costat de l'ermita continuem cap a l'esquerra, anem cap a sobre el cementiri, on marxem cap a la dreta per un camí cimentat, passem entre un dipòsit d’aigua i una granja, passem pel mig d'una altra granja, i arribem a la carretera, que puja cap a sant Genís d'Orís.
31 min.  --  CARRETERA D'ORÍS  --  610 m.
Travessem la carretera i seguim un camí que marxa per sobre cap a l'esquerra, el camí ens porta a una pista, que seguim cap a l'esquerra i amunt. Quan gira fa un bifurcació, seguim la pista que gira a la dreta i que ens porta a les cases de sant Genís d'Orís.
48 min.  --  SANT GENÍS D'ORÍS   -- 709 m.
Ara anirem a veure el castell i tornarem. Per anar-hi, cal agafar un camí a la dreta de la primera casa. El camí ens porta dalt el castell, on un passadís amb tanques et permeten passar pel mig. De fet dóna la sensació que estiguis engabiat. Pel mateix camí tornem cap a sota l’església de Sant Genís.
 1 h.  --  SANT GENÍS D'ORÍS   --  709 m.
Travessem tot el veïnat de cases cap a l'esquerra, per una pista asfaltada, que deixem un tros enllà, per anar cap a l'esquerra, per una pista d'herba, que baixa fins a trobar uns terrers on la deixem, per enfilar-nos, per un camí a la dreta, cap a sobre un coll, on hi ha una torre elèctrica.
1 h 12 min.  --  COLLET DE LA TAULERIA   -- 700 m.
El camí salta cap a l'altra banda i ressegueix un tros els fils elèctrics, per anar a trobar la vall, davant la casa de la Teularia.
1 h 20 min.   --  LA TEULARIA  --  635 m.
Seguim uns metres la pista cimentada a la dreta, la deixem al primer trencant que hi ha a l'esquerra, on un camí ens porta a buscar una carenada molt estreta, que seguim cap a la dreta. Quan arribem a un dipòsit d'aigua, anem cap a l'esquerra, on uns metres més enllà sortim a una pista asfaltada, que seguirem cap a l'esquerra i avall, fins a un revolt on a la dreta hi ha una casa aterrada.
1 h 43 min. --  PALANCS DE LA NOGUEREDA --  694 m.
Ara seguim un camí cap a la dreta, per anar força planer cap a trobar una font, just a la raconada, on baixa un rec. La font té un pas per travessar els fils del bestia, forçar peculiar.
1 h 55 min. --  FONT DE L’HORTA --   702 m.
A l'altra banda del pas, ens enfilem pel costat del rec per anar a trobar uns plans, on hi ha un indicador. Aquí el PR marxa per quatre llocs diferents, és on es troben els camins per fer el vuit.
2 h.  -- BAGA DE VILANOVA   -- 740 m.
Ara anirem cap a la dreta, de pla, poc abans d'arribar darrere la casa de Vilanova, trobem una pista de terra, que seguim cap a l'esquerra i amunt. La pista fa moltes llaçades. Sempre amunt arribem al punt on és troba amb el camí que puja de la pista de Vilanova. Anem cap a l'esquerra. El camí revolta cap a sobre i arriba a un collet, on comença a marxar cap a l'esquerra, i en una lleugera pujada ens porta al coll sota Sant Salvador. Aquí deixem el PR i, per la pista, ens enfilem al cim on hi ha l'ermita.
2 h 31 min.  -- SANT SALVADOR DE BELLVER   -- 951 m.
Això fa goig de veure. Han arranjat l'ermita i la casa de la rectoria, on també hi han fet uns claustres, és net i molt arreglat. Des del cim, tant cap a la plana, com cap el Pirineu hi ha una vista molt bona, tot i que avui està molt tapat.
Tornem al coll i continuem pel PR que marxa per l'esquerra, ara comença el tram més bonic. El camí marxa uns metres de pla i després gira a l'esquerra i comença a baixar, i fa bifurcació del PR. Tots dos es tornen a trobar uns metres més avall. Nosaltres seguim cap a la dreta, força de pla, passant per una lleixa a mig cingle, un tros enllà, abans d'arribar a la raconada gira a l'esquerra, de seguida trobem un indicador.
3 h. – SALTA JOANA – 755 m.
A la dreta hi surt un corriol, -MV-  molt dret i molt ben marcat, amb algun tram un xic exposat, que baixa a trobar el riu davant mateix del salt i de la font de les Donzelles. Nosaltres continuem de dret. –PR – El camí baixa un petit grau i arriba a un punt on hi ha un indicador.
3 h 10 min. – TRENCANT BALMA DE SERINYÀ – 720 m.
Aquí a l’esquerra, a uns 100 metres, i a sota la cinglera, trobem la balma de Serinyà, on encara si conserven restes del pas humà. Un cop fet el tafaner, tornem al PR que continuem fins a un collet on hi ha uns terrers. Anem cap a la dreta, per sota el camí que veníem i a la raconada continuem de dret, – MV - travessem el riu i per un camí preciós per sota els boixos, arribem a la font de les Donzelles.
3 h 28 min. -- FONT DE LES DONZELLES -- 680 m.
Avui hi ha molt poca aigua, tant la font, com el salt, estan pràcticament secs . Tot i així el lloc és realment fabulós, de fet la majoria de gent que fa aquest PR el fan només per venir a veure aquest espectacle i quan baixa aigua realment val la pena.
Desfem el camí i anem a retrobar el PR en el collet on hi ha els terrers grisencs.
3 h 35 min.—COLLET -  CINGLE DELS EIXAMS 693 m.
Seguim uns metres la pista i de seguida marxem cap a l'esquerra, per anar a veure, tot seguint el PR, un forn de calç. Aquí podríem dir que el tram més interessant s'ha acabat.
3 h 40 min.  -- FORN DE CALÇ  DEL CLOT DEL FORN -- 725 m.
Marxem per sobre el forn, el camí força planer, ens torna al punt on el PR fa el vuit.
3 h 55 min.  --  BAGA DE VILANOVA  -- 740 m.
Ara marxem per l'únic camí que ens falta seguir el de la dreta. Camí que ens porta a una pista ampla sota una casa que deixem a la dreta. La pista ens porta a un trencant de pista on passa la pista asfaltada, que ve de Vilanova.
4 h 5 min.  -- CREU DE SERINYÀ  -- 714 m.
Travessem la carretera, passem per darrera unes granges i quan portem uns 8 minuts, deixem la pista, per seguir un camí a l'esquerra, que per sota la pista torna a retrobar-la al costat d’una casa, on hi ha una torre elèctrica. Ara per una pista molt bona, marxem de dret, cap a trobar el Morro de Bou.
Aquí podríem continuar per la pista, però el PR baixa per un camí a la dreta, ressegueix un tros les torres elèctriques i torna a la pista, que seguim avall, passem per sota una casa, ara la pista és cimentada. Quan som sobre la granja de Corominetes, deixem la pista i baixem cap a la granja, i continuem avall, travessem el rec, deixem la pista i per un camí, arribem al carrer de Vinyoles i a la plaça Nova.
4 h 50 min. --  PLAÇA NOVA - VINYOLES  -- 518 m.
----------------------------------------------
PR – sender de petit recorregut marques grogues i blanques