dimarts, 19 de gener del 2016

LES ESTUNES – SANT PATLLARI ( Des de Santa Maria de Porqueres ) (188)

Aquesta és una ruta que volta la vall de la riera del Vilar. Ruta que permet gaudir del paisatge que envolta el mític estany de Banyoles:  els estanyols del Vilar i de la Puda, l’església romànica de Porqueres, l’espès bosc de la serra de Sant Patllari, amb el seu mirador, i l’ermita que trobem en el seu punt més alt, i com no, el bonic racó de formacions geològiques de travertí a les Estunes.
Ruta: Santa Maria de Porqueres – Estanyol del Vilar – Can Brugada – Mirador – Sant Patllari – La Canova – Les Estunes – Estany de Banyoles – Porqueres.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 9 de Gener de 2016
*COMARCA: Pla de l’Estany
*DISTÀNCIA:  16  km
*DIFICULTAT: Baixa.
*VELOCITAT MITJANA:  4.2 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa:  Pla de l’Estany d’institut Cartogràfic Català 1:50.000
*PUNT DE SORTIDA: Davant de l’església de Santa Maria de Porqueres.
*OBSERVACIONS: Les Estunes són unes esquerdes de travertí que tant pots visitar per sobre, com per dintre i estan al mig d’un bosc de roures i alzines amb algun exemplar digne de veure. Un racó increïblement bonic.

El travertí és la pedra típica de Banyoles, i ja antigament s’utilitzava per a la construcció. És una roca molt especial, ja que creix gradualment dins de l’estany i per això se l’anomena roca viva.

L’estany de Banyoles té una aigua molt clara, mentres que en els estanyols de la Puda, la seva aigua és molt grisenca.

La font de la Puda o font Pudosa és una font d’aigua sulfurosa- càlcica freda, al voltant de la qual s’hi va fer un gran balneari que en l’actualitat està en estat ruïnós.

L’església de Santa Maria de Porqueres és un excel·lent exemplar romànic del S-XII, amb un absis tribulat interiorment i amb una portalada formada per arcs de ferradura. A l’esquerra de l’entrada, hi ha un comunidor.

Les pistes, tant de pujada, com de baixada, donen moltes voltes i sempre pel mig d’uns boscos molt densos, que fa que no tinguis vista, pràcticament enlloc.

el dia ens obsequia amb aquesta fantàstica sortida de sol

l'Estany de Banyoles a l'alçada del Mirador del Vilar

la roca anomenada la Ma de Déu

Sant Patllari

els boscos presenten una vegetació molt densa, gairebé mai tenim vista

detall de les Estunes, racó sorprenent per les esquerdes que si han format, i amb uns bons exemplars d'alzines i roures

la majoria d'esquerdes es poden recórrer per dins
Santa Maria de Porqueres, amb el Comunidor a l'esquerra

0 h. --  SANTA MARIA DE PORQUERES – 180 m.
Des del davant de l’església baixem a buscar el camí que volta l’estany de Banyoles. Camí que seguirem cap a la dreta fins a l’estanyol del Vilar.
8 min. ESTANYOL DEL VILAR .- Mig voltem l’estanyol per la dreta, al pas zebra travessem la carrereta i seguim un camí entre el càmping i el restaurant el Masia. El camí volta cap a darrere el càmping i arriba a unes cases davant d’una escola on trobem una carrer-pista asfaltat. Seguim el carrer cap a l’esquerra i arribem a la carretera que uneix Banyoles, Santa Pau i Olot.
Travessem la carretera i seguim una pista asfaltada que, per sota unes granges, ens porta a una trifurcació de pistes.
21 min. --  TRIFURCACIÓ SOTA CAN BRUGADA – 219 m.
Seguim la pista que marxa més cap a la dreta. La pista de seguida gira a la dreta, en ple revolt la deixem i seguim una drecera que, molt de dret, ens torna  a la pista asfaltada, sota dues cases, una de nova i una de vella. Seguim la carretera i arribem a la casa vella. Casa on, a la paret, hi ha un llimoner i un taronger.
32 min. --  CAN LLUTI --  288 m.
Aquí s’acaba l’asfalt. Seguim la pista que per la dreta volta cap a sobre la casa i es bifurca. Seguim la de l’esquerra i amunt. La pista força dolenta, comença a pujar cap a la dreta per  arriba a un punt on fa un trencant triple.
45 min. – TRIPLE TRENCANT – 401 m.
Deixem una primera pista a la dreta, aleshores la pista gira a l’esquerra, nosaltres continuem de dret, per una pista més dolenta, que es converteix en camí. Camí que marxa molt cap a la dreta i ens porta a una altra pista, més bona que seguim a l’esquerra i amunt. La pista marxa molt cap a la dreta i comença a fer llaçades molt grans. L’última de les quals ens porta a resseguir la carena, per on va a trobar una pista que la volta.
1 h 9 min. - - TRENCANT A LA CARENA 550 min.
La pista cap a l’esquerra és per la que acabarem baixant, ara seguim la pista cap a la dreta. La pista va resseguint la carena. De seguida deixa a la dreta una pista,  i uns metres més amunt, un corriol marcat amb un pal a l’esquerre que seguirem baixant. La pista continua pujant suaument, deixem una pista a l’esquerra i  arriba a un trencant on a l’esquerra hi marxa un camí .  - Hi ha indicador “ mirador-  Camí que en uns 4 minuts ens portarà al mirador de Sant Patllari.
1 h 22 min. – MIRADOR DE SANT PATLLARI – 585 m.
Tot i que el mirador és arreglat com a tal, els arbres es mengen la majoria de la vista, però poc o molt s’arriba a veure l’estany de Banyoles.
Pel mateix camí tornem on hem deixat la pista que continuem amunt, de seguida fa un trencant, anem cap a la dreta. Continuem seguint la pista i quan som a un cent metres de l’ermita, que encara no veiem, a l’esquerra, hi ha un corriol amb un petit cartell que ens indica que a 30 metres hi trobarem la roca anomenada “la Ma de Déu. Anem a veure la roca - no val la pena -  i tornem per fer el petit tram de pista que ens queda fins a l’ermita.
1 h 37 min. - - SANT PATLLARI - - 646 m.
A Sant Patllari hi trobem un vèrtex geodèsic i un santuari del segle-XVIII, amb absis de mig punt que sembla una olla. L’ermita està situada sobre un petit turó amb bones vistes cap els Pirineus, però molt limitada sobre l’estany de Banyoles.
Per marxar, seguim la pista que hem pujat, deixem a la dreta el camí del mirador i uns metres més avall una pista, i continuem de dret,  fins a trobar a mà dreta el corriol, on hi ha una estaca de fusta.
1 h 50 min. – CORRIOL A LA CARENA – 571 m.
El corriol baixa molt de dret i de seguida troba la pista que volta la carena. Seguim la pista cap a la dreta. La pista, molt dolenta, baixa un tram fent unes llaçades molt llargues i surt a una pista de través.
2 h 5 min. --  PISTA – 463 m.
Seguim la pista a la dreta i avall. La pista té un munt de trencants, tant cap a la dreta com cap a l’esquerra. Nosaltres anem sempre de dret i per la pista més fresada. Quan som pràcticament a baix el pla, i pocs metres abans d’arribar a un punt on a l’esquerra hi ha uns tres o quatre pins molt grans, en una peralta de la pista, a l’esquerra hi revolta una pista estreta.
 2 h 35 min. – TRENCANT  DE LA CANOVA -- 201 m.
Deixem la pista més bona i seguim la que volta cap a l’esquerra i que de seguida es converteix en un camí. Camí que ens porta a la casa vella de la Canova. Aquí hi arriba una pista que seguim a la dreta i avall,  pel costat de la Canova Nova. La pista continua baixant entre camps i va  a trobar una pista de través al paratge de les Estunes.
2 h 53 min. --  LES ESTUNES --  186 m.
Som en un bosc amb uns roures i alzines molt grans i el terra està ple d’esquerdes, algunes de les quals es poden passar per dintre, és un racó realment interessant.
Travessem el bosc i arribem a l’aparcament de les Estunes, on hi trobem la carretera de Santa Pau. Travessem la carretera que seguim cap a l’esquerra, pel costat d’una casa, passada la casa, hi ha una porta molt gran i al costat una de petita.
3 h. --  PORTA PETITA .- Travessem la porta petita i seguim un camí marcat ” ruta de la Font de la Puda”, que marxa cap a la dreta. El camí ens porta a resseguir els estanyols de Montalt, de Montalt Petit i de la Cendra, i continua, pel costat de la carretera, cap a la font Pudosa.
3 h 20 min.  -- FONT PUDOSA --  177 m.
Seguim el passeig de la font Pudosa i el passeig de Dalmau, i arribem a l’estany de Banyoles, al costat del camp de futbol.
3 h 30 min. – ESTANY DE BANYOLES .- Seguim el camí que voreja tot l’estany, cap a l’esquerra, passem pel l’estanyol del Vilar i arribem a l’església de Santa Maria.
3 h 40 min. – SANTA MARIA DE PORQUERES – 180 m.