dilluns, 21 de desembre del 2015

SANT MARTÍ XIC ( Des de Manlleu ) ( 184 )

Sant Martí Xic és una ermita situada en un dels cims que envolten la Plana de Vic. Normalment es puja des de Santa Cecília o des de Sant Hipòlit de Voltregà, nosaltres ho farem des de Manlleu. El recorregut d’anada mirarem que sigui el més recte possible, mentre que el de tornada, volem travessar el Ter per un lloc diferent i això ens obliga a donar una gran volta.
El recorregut: Manlleu – La Gleva – Casa Nova del Racó – Sant Martí Xic – Serratosa – Sant Hipòlit de Voltregà – Gallifa – La Casa Nova de la Riera – Les Malloles – El Poquí – Manlleu.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 de Desembre de 2015
*COMARCA: Osona
*DIFICULTAT: Baixa, simplement és llarga.
*VELOCITAT MITJANA: 5 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Lluçanès de l'editorial Alpina 1:40.000
                 Mapa Comarcal d’Osona de d’Institut Cartogràfic de Catalunya 1:50.000
*PUNT DE SORTIDA:  Piscines de Manlleu.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt llarg. La pujada la fem segurament pel punt més ràpid, ara a la tornada donem moltes voltes, però volíem travessar el riu Ter pel pas de cal Guarda, i això ho allarga tot, i força.

La pujada des de la Gleva a Sant Martí Xic, sempre és seguint el PR. És força ben marcat, només hi ha un petit lapsus a l’hora d’agafar el camí que voreja el camp, passada la casa del Corral.

A la casa del Corral hi ha un roure  molt bonic  que fa goig de veure.

La sortida de Manlleu, si no es vol fer des de les piscines, es pot fer des de qualsevol punt del marge esquerre del riu Ter.

el "pont del tren" a Manlleu dissenyat per Gustave Eiffel, el mateix de la famosa torre de París

al Ter hi havia un munt de fàbriques de filats i Manlleu era una clara mostre, a la foto el Canal que portava l'aigua a Can Remisa (Colònia Rosiñol)
la Gleva, en un dia clàssic d'hivern a la comarca, glaçada i boira...

passada la casa del Corral, veiem la cinglera que hem de superar, el turó de l'esquerra  hi ha les restes del Castell de Voltregà i a sota mateix Sant Martí Xic

la casa del Racó, en un "cul de sac"

Sant Martí Xic

restes del Castell de Voltregà

la famosa boira de la Plana de Vic

de camí cap a Sant Hipòlit deixem a l'esquerra la gran casa de Serratosa

baixem de nou a buscar el Ter, som als meandres i illes de Gallifa i les Gambires, on hi abunda una gran varietat d'aus, que fan les delícies dels Ornitòlegs

aquesta passera sobre el Ter ens dona l'opció de creuar el riu, Torelló és a tocar, Manlleu queda un xic més lluny...

Sant Esteve de Vila-setrú, església que ha estat transformada al llarg dels segles, ja que hi ha evidencies d'una nau romànica i fins hi tot s'han torbat evidencies d'una construcció preromànica

vista de Manlleu just abans d'arribar a Corcó, antiquíssima casa del terme de Manlleu, on en la consagració de l'Església de Santa Maria de Manlleu (any 906)  es fa referencia d'un assentament habitat amb el nom de Corcolione.

0 h. --  PISCISNES DE MANLLEU –  425 m.
A la rotonda del davant de les piscines, seguim el carrer del Torrent de la Borina que ens baixa de dret a trobar el riu Ter, al davant del museu del Ter.
5 min. – MUSEU DEL TER MANLLEU –  442 m.
Seguim el Camí Vora Ter – GR – cap a la dreta. El camí travessa tot Manlleu, passa la via del tren per sota i arriba a la fàbrica del Dolcet. Fàbrica que voreja per la dreta i torna al costat del riu. Seguim sempre pel costat del riu, passem per sota l’autovia, travessem el canal i arribem sota el pont de la Gleva, des d’on ens enfilem a sobre.
55 min. – PONT DE LA GLEVA –  461 m.
Travessem el Ter per sobre el pont, i de dret, travessem la carretera on hi ha la rotonda,  per enfilar-nos al carrer de davant, per on pugem al santuari de la Gleva.
1 h. – SANTUARI DE LA MARE DE DÈU DE LA GLEVA --  480 m.
Davant el santuari trobem el PR que seguirem fins a sant Martí Xic. Continuem pel carrer del davant, quan s’acaba continua una pista, deixa el cementiri a l’esquerra i arriba a una granja que voltem per sobre. La pista ens porta a la raconada.
1 h 7 min. – RACONADA -.  A l’altra banda de la raconada deixem la pista i ens enfilem per un camí a la dreta. El camí fa unes escales i una gran llaçada, per enfilar-se dalt la carena –PR – on continua de dret cap a trobar la casa del Corral. El camí passa entre la casa i un gran roure, a l’altra banda de la bassa.
1 h 20 min. – EL CORRAL –  603 m.
Continuem – PR - cap a sobre la casa. La pista va marxant cap a l’esquerra i va a trobar una pista millor. Seguim la pista uns pocs metres a l’esquerra, i abans d’arribar al primer camp, deixem la pista i seguim un camí, no massa clar, a la dreta, que va resseguint el camp. A l’altra banda del camp, baixem a la dreta, on trobem una pista i uns terrers grisos.
Ens enfilem pel terrers, - PR -  a sobre trobem una pista, passem per darrere les granges de la Vileta, travessem una pista asfaltada i per sota una casa, anem a buscar la raconada on a sobre trobem la pista –PR - que va a la casa nova del Racó. Aquí, al costat de la pista, hi ha una font i un safareig sec.
1 h 48 min. – FONT – CASA NOVA DEL RACÓ ---  645 m.
Al costat de la font arrenca un camí – PR- que puja pel mig del bosc, molt de dret, travessa dos cops una pista i arriba a sobre una roca, on fa un mirador.
1 h 58 min. – MIRADOR –  Aquí deixem el PR que continua de pla per sota les roques i puja finalment a sant Martí. Nosaltres marxem cap a la dreta i, sempre de pla o amunt, anem a trobar una graonada que puja el petit cingle, sobre mateix de la casa nova del Racó.  Un cop dalt, seguim la pista cap a l’esquerra i ja som a sant Martí.
2 h 9 min. – SANT MARTÍ XIC  --  845 m.
L’ermita està molt ben restaurada i en un lloc molt agradablement cuidat. Des del davant la porta de l’ermita, surt un camí que puja al castell de Voltregà. Està en ruïnes però és un bon mirador. Al castell pugem i baixem pel mateix lloc.
2 h 15 min. – SANT MARTÍ XIC --  845 m.
Per marxar tornem a la graonada que hem pujat, i un cop baixada, continuem cap a l’esquerra. El camí de seguida fa una bifurcació. Anem cap a la dreta. – Fites molt grosses -  El camí va resseguint la cinglera pel costat d’aquesta, amb unes bones vistes i arriba a la curiosa cabana d’en Rabionet.
2 h 33 min. --  CABANA D’EN RABIONET --  859 m.
La cabana és de fusta, molt coquetona. Continuem pel camí que baixa cap a la dreta, de seguida fa un tram de pla i es bifurca, els dos baixen al mateix lloc. Nosaltres seguim el de la dreta, que baixa molt de dret, hi ha trams que costa aguantar-te. El camí baixa a trobar un trencant de pistes.
2 h 47 min. --  COLLET DE SERRATOSA –  698 m.
Marxem per la carena grisenca del davant, la pista voreja un petit turó per l’esquerra i arriba a un coll, on uns metres més enllà hi ha una granja.
2 h 54 min. – PETIT COLL -. Pocs metres abans d’arribar al coll, deixem la pista i seguim el corriol de l’esquerra. De seguida el travessa un xòrrec de les motos. Hem de seguir uns metres el xòrrec avall i de seguida seguir un camí molt clar i net que baixa paral·lel al torrent de Mitja Vila. Quan arribem a un lloc on hi ha uns grans plataners, travessem el torrent. A l’altra banda – PR - seguim el camí que baixa cap a la dreta per on arribem a Sant Hipòlit, on hi ha un gran dipòsit, just sota la creu del Morral.
3 h 6 min. – DIPÒSIT – SANT HIPÒLIT DE VOLTREGÀ –  562 m.
Aquí, el més fàcil i més ràpid, és anar cap a la dreta i baixar cap al pont de la Gleva i, pel Camí Vora Ter, tornar a Manlleu, però nosaltres volem travessar el Ter per un punt diferent, per on no hem passat mai.
Comencem a baixar carrers avall, i cap a l’esquerra, arribem a un parc, on seguim el carrer Mestral fins que s’acaba just al límit nord de les cases del poble  i allí seguim el carrer avall cap a trobar la carretera. Travessem la carrereta i l’autovia per sobre i arribem a sota l’ermita de Fatima.
3 h 24 min. – FATIMA -.  Seguim la pista asfaltada que va paral·lela a l’autovia amunt. La pista gira a la dreta i pel costat del riu passa per sota la gran casa de Gallifa. Continuem per l’asfalt i arribem a  cal Guarda. Seguim la pista pel costat del riu i arribem a una àrea de descans on seguim la pista de l’esquerra que travessa el Ter. La pista s’enfila cap a sobre i gira a la dreta, per anar de dret a una casa.
3 h 50 min. – CASA NOVA DE LA RIERA --  484 m.
Continuem per la pista que de seguida arriba a la casa de la Riera, on marxem cap a l’esquerra i de dret, travessem tot el serrat per arribar a la casa de les Malloles on girem a la dreta pel costat de la granja de la Teularia. Quan la pista arriba a la carena, la deixem i seguim una pista cap a l’esquerra per anar a buscar la carena del davant.
4 h 18 min. --  CARENA -. Seguim carena avall, travessem una pista asfaltada i anem a passar entre la casa de Bona Vista i un pedró. Anem seguint la pista carenera, i arribem a la planta de compostatge de “ Fervosa”, que voltem per la dreta. Trobem un trencant que seguim a l’esquerra i que sembla que tornem cap a Fervosa, abans d’arribar a l’entrada, marxem per una pista més dolenta cap a la dreta i baixem cap a travessar la carretera d’Olot i la via del tren, per sota. Per un camí, entre camps, arribem al Poquí.
4 h 57 min. EL POQUÏ – SANT ESTEVA DE VILACETRÚ –  490 m.
El Poquí és un petit nucli de cases amb una ermita. Voltem cap a sobre la casa, passem pel davant l’ermita i seguim la pista que continua recta, passem per la casa de Corcó i arribem a Manlleu, just davant del Col·legi 4 Vents.
5 h 7 min. COL·LEGI QUATRE VENTS – MANLLEU –  Ara és qüestió d’anar avall i cap a l’esquerra i travessar tot Manlleu per anar cap a trobar les piscines.
5 h 25 min. – PISCINES – MANLLEU – 452 m.
PR – marques grogues i blanques