divendres, 18 de desembre del 2015

MONTSANT – GRAU DE L’ESCLETXA – GRAU DE BARROTS ( Des de la Morera de Montsant ) (183 )

Parlar del Montsant és parlar de parets de roca que vistos des de baix semblen infranquejables, però que estan surcades de multitud de graus  i passos per superar-les. Passos o graus algun d’ells espectaculars com els dos que hem fet servir nosaltres. Si el grau de l’Escletxa és fabulós, el dels Barrots és únic.
El recorregut: Morera del Montsant – Camí dels Cartoixans - Collet de l’ Hort – Grau de l’Escletxa – Serra Major – Clot del Cirer – Mirador del Priorat – Grau de Barrots – Morera de Montsant. Un recorregut espectacular.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 7 de Desembre de 2015
*COMARCA: Priorat
*DIFICULTAT: Baixa, simplement és llarga de seguir tota la serra, i els graus sense ser complicats, tenen les seves dificultats.
*VELOCITAT MITJANA:  3.25 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Serra del Montsant de l'editorial Piolet 1:20.000
*PUNT DE SORTIDA: A l’entrada del poble de la Morera del Montsant hi ha un bon aparcament tant al costat de la carretera com a sobre.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt ben marcat amb un munt d’indicadors, i els camins en la seva majoria, són molt fresat i marcats.

Hem agafat un mal dia, ja que a la part alta de la serra sempre hi hem anat amb boira, només de tant en tant se’ns obria alguna clariana, però en conjunt un mal dia.

El Grau de l’Escletxa és un pas molt senzill i el mateix temps molt impressionant. Quant el camí penjat del mirador del Priorat i el grau dels Barrots són una meravella.

El clot del Cirer és un racó molt interessant vist allà on està, realment sembla un oasis al mig d’un desert, en aquest cas de roques. El camí que hem fet servir per anar-hi no és massa clar, però un cop s’han partit les carenes i fins el pi del Cugat, tots els clots de l’esquerra acaben anant-hi, i de tots hi baixa un camí.

Des del cim de la carena de la Serra Major, hi ha un munt de indicadors que et marquen els diferents graus per on es pot baixar i n’hi ha molts.

De tot el recorregut que hem fet, l’únic tram on no hi ha cap tipus de marca és el tram del Comellar de Font Pudenta fins al clot Cirer. A la resta sempre hi ha alguna marca o altra.

la Cova Roja, és una gran Balma, amb diferents vies d'escalada

bonic corriol que ressegueix la cinglera en busca del Grau de l'Escletxa

el Grau de l'Escletxa, estret pas entre una agulla i la paret

sortida del Grau de l'Escletxa, uns graons tallats a la pedra i un cable ajuden a superar el darrer tram del grau

el Clot Cirer, una taca de color verd vora la Serra Major

un petit rajolí d'aigua es despenja de la roca i és recollit, acte seguit una curiosa canalització la porta a una petita bassa

el Piló dels Senyalets, en un dia dolent per la boira

el Mirador del Priorat, avui de mirador en tenia poc.., un gran trau el separa de la paret, un roc encastat serveix de pas, un racó formidable...

això és l'inici del Grau dels Barrots, el pas d'aquest roc està equipat, i la canal del grau s'inicia darrera el roc mateix

abans de baixar el grau resseguim la lleixa un tros més, el lloc és extraordinari...

negociant els "barrots", curt tram equipat, punt clau del Grau dels Barrots

el Grau dels Barrots és una estreta canal, que fa graons, molt estètica i que tot i ser llarga es fa curta..

0 h. --  LA MORERA DE MONTSANT --  735 m.
Travessem tot el poble pel carrer Major i baixem a trobar la carretera d’Escaladei. Just al trobar la carretera- GR - agafem un trencant a la dreta i de seguida a l’esquerra per on baixem per un camí cimentat. El camí es torna de terra i més avall va a trobar una pista, - GR - que sempre, en lleugera baixada, passa per sobre un gran tanc d’aigua descobert i arriba a un trencant. ( indicador )
28 min. --  TRENCANT D’ESCALADEI –  643 m.
A l’esquerra deixem el camí que marxa cap a la cartoixa d’Escaladei. Continuem de dret per la pista – GR - que ens porta a una esplanada on hi ha un aparcament.
39 min. – APARCAMENT –  Continuem de pla seguint la pista que, de seguida, fa una forta baixada, i passa per una raconada on hi ha la Font Pregona, que fa un bon raig. Després  puja un tram i deixa a l’esquerra un altre trencant que també va a Escaladei, per finalment, després d’una pujada, arribar dalt un coll.
1 h 5 min. – COLL DE L’HORT –  665 m.
Aquí deixem la pista i el GR, i ens enfilem cap a la dreta. – MG- El camí a la raconada passa per sota la cova Roja i de seguida fa una petita grimpada per superar el primer graó que fa la roca. Després fa un petit tram penjant i arriba a una agulla recolzada a la paret. Entre l’agulla i la paret fa una escletxa.
1 h 35 min. --  GRAU DE L’ESCLETXA –  900 m.
Entrem a l’escletxa que és molt estreta. Passada l’escletxa, a la dreta, trobem un munt de graons fets a la roca que ens permeten superar la paret. A sobre, el camí marxa cap a l’esquerra i va a buscar el caire de la carena -MG - per on ens hi enfilem.
1 h 50 min. --  EL CAIRAT – 950 m.
Som dalt el Montsant, que ara seguirem molt tram per la seva carena cimera. Seguim la carena cap a la dreta i de seguida pugem el primer bony que trobem.
2 h 5 min. – PUNTA DEL BOTER – 1.007 m.
Continuem carenejant, passem una curiosa roca, “ la guardiola”, pel mig i arribem davant un gran forat o balma en una roca que passem per sobre i tot seguit fem el segon bony.
2 h 15 min. --  PUNTA ALTA DEL BOTER –  1.045 m.
Continuem carenejant, passem pel Portell del punt d’espera – MG - i pugem el cim on hi ha un vèrtex geodèsic.
2 h 25 min. – LA COGULLA  --  1.062 m.
Continuem carenejant un petit tram, deixem un trencant amb indicadors i quan la carena es parteix, baixem cap el Comellar de Font Pudenta, que és el clot entre les dues carenes. Al fons hi trobem un camí que anem resseguint avall. Per la dreta se’ns ajunten dos comellars més, amb els seus respectius camins, que també baixen de la Serra Major. Seguim el comellar fins que ens queda barrat pel davant, aleshores anem cap a la dreta, amunt, i de seguida arribem al Clot del Cirer.
2 h 54 min.  – CLOT DEL CIRER – 989 m.
El clot és un autèntic oasis al mig del desert. És un pla d’herba, voltat d’un amfiteatre de roca balmada amb una font.
Continuem per la banda contraria per on hem arribat, ens enfilem cap a sobre la roca i  clot amunt, i tornem a la carena de la Serra Major, al punt on hi ha un gran pi.
3 h 7 min. – PI DEL CUGAT – 1.080 m.
Continuem carenejant i arribem al punt on hi ha un gran piló.
3 h 15 min. – PILÓ DELS SENYALETS  -- 1.107 m.
Continuem per la carena de la dreta i, sempre carenejant, arribem a un trencant de camins on trobem un GR.
3 h 43 min. -- TRENCANT DE CAMINS –  1.130 m.
Seguim de dret, de seguida el GR es bifurca, anem cap a la dreta, i a pocs metres, també es bifurca la carena. Aquí deixem el GR que marxa per la carena de la dreta cap a la Morera de Montsant pel Grau de l’Agnet.
Nosaltres seguim la carena de l’esquerra –PR-  que de seguida deixem per saltar cap el comellar del Figueres, que és el clot de la dreta. – PR – Resseguim pel fons del clot avall, fins arribar al punt on queda tallat per la cinglera.
Aquí comença el tram més espectacular del dia, passem per sota un roc i baixem a un petit pla a la cinglera, - PR - sobre el racó dels Boixets. Aquí a l’esquerra, mirant el buit, hi marxa el camí que baixa pel grau del Carrasclet.
Nosaltres el seguim cap a la dreta. El camí és espectacular, penjant, molt aeri i a trams força estret, camí que ens porta a una roca, un xic separada de la cinglera.
4 h 20 min. --  MIRADOR DEL PRIORAT –  1.049 m.
Tant el mirador, com el camí per anar-hi, són increïbles, llàstima del dia que està molt tapat i amb molta boira, però tot i així és fantàstic!!!.
Continuem per la lleixa penjada i arribem a un roc on hi ha uns barrots en forma de T que t’ajuden a passar. Aquí comença el grau del Barrots.
4 h 25 min. – GRAU DELS BARROTS – 1.035 m.
Tot i que som al començament del grau, abans de baixar-lo, anirem a un altre mirador. Continuem per la lleixa, que segueix essent penjada i estreta, fins a una paret que ens barra el pas, aquí fa un pla i l’altre mirador. Tornem al grau dels Barrots.
4 h 30 min. – GRAU DELS BARROTS –  1.035 m.
Ara entrem dintre el grau. Grau que fa una ampla esquerda per on es baixa i on al final hi ha els famosos barrots; grapes de ferro amb forma de T,  que et permeten baixar una curta paret vertical. Superats els barrots, el camí ressegueix cap a la dreta les parets i, sempre de baixada, passa pel costat de la cova Cabrera i arriba a un trencant.
TRENCANT GRAUS DE CARRASCLET – BARROTS--- Anem cap a la dreta, passem pel costat de les Tres Roques i sempre de baixada, arribem al poble de la Morera de Montsant per la part alta, on hi ha un mirador.
5 h 10 min. --  LA MORERA DEL MONTSANT –  735 m.
--------------------------------------------------------
PR – marques grogues i blanques