dilluns, 28 de setembre del 2015

PUNTA LEQUEUTRE – PUNTA PASSET – COMALOFORMO ( Pels estanys de Gemena ) ( 174 )

Hi ha una cresta als Pirineus que des de fa molt de temps, en Ramon, la té en el seu punt de mira, i si més no, perquè calli, avui l’anirem a fer; És entre la Punta Lequeutre i la Punta Passet. És una cresta curta, però molt intensa, sense problemes massa grans, però amb les seves dificultats. I per últim pujarem el pic del Comaloformo, sostre comarcal de l’Alta Ribagorça. Tot i que com a cim és un gran cim, avui el pugem simplement perquè és aquí, ja que tot i essent el punt alt, no és el nostre objectiu.
Ruta:  Caldes de Boi – Estanys de Gemena – Serra Plana – Punta Lequeutre – Punta Passet – Comaloformo – Estanys de Gemena – Caldes de Boi.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 21 de Setembre de 2015
*COMARCA: Alta Ribagorça
*DIFICULTAT: Alta o molt alta
*VELOCITAT MITJANA: 2 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Vall de Boi  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Petit pla a l’esquerra de la carretera, al costat de la caseta de informació, a l’altra banda del pont, uns metres més amunt del balneari de Caldes de Boi.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt dur, amb una pujada constant i amb trams molt drets, trams amb molts de rocs. Pujant és dur però, és que la baixada per la tartera també és força dura. En conjunt un recorregut molt exigent.

Cal tenir molt clar que la canal que hem baixat, al final no es baixa, cal anar a la dreta i travessar per la bretxa que fa l’última agulla i anar a la canal del costat, molt ampla i amb un únic problema, els blocs de pedra de la tartera.

Al tram de la carena Serra Plana, l’herba és tan alta i tan tova que sembla que caminis amb neu.

La cresta ha valgut la pena. Ha estat molt interessant i si alguna cosa cal dir d’ella, és que és curta, i que ens ho hem passat molt bé.

Els estanys de Gemena són preciosos, realment pujar a veure’ls ja en si és una gran excursió.

Quant els tres cims que hem pujat; impressionants amb unes vistes precioses.

a l'en vista de l'estany de Gémena de Baix, cal marxar a la dreta i remuntar un fort pendent per assolir la Serra Plana, serra que ens porta dalt el cim de la Punta Lequeutre

en Jaume dalt la Punta Lequeutre, amb la Punta Passet i el Comaloforno al darrere

la cresta de la Punta Lequeutre a la Punta Passet és trencada però marxa força de pla, de sobte però, ens trobem amb el pas clau

una paret vertical amb forma de diedre d'uns 10 o 12 metres amb poques preses, al pas avui hi havia un petit cordino, suficient per superar la paret, però com que havíem pujat tot el material hem decidit rapelar

després del ràpel hi ha un pas molt exposat, però fàcil, i al cap d'uns metres i de nou a l'estreta cresta cal superar una roca per la dreta, és un pas delicat, en la foto tot just després de superar el pas
l'abrupte cresta mirant cap el la Punta Lequeutre

darrera grimpada per assolir la Punta Passet

el Comaloforno des de la Punta Passet, ara cal baixar a la bretxa entre els dos

la Punta Passet des de la Bretxa, nosaltres hem baixat per l'esquerra de la foto, per tot un seguit de lloses

placa dalt el cim del Comaloforno, antigament hi havia una petita creu,  a dia d'avui ni rastre...
impactant vista dels Bessiberris, en primer terme el Sud, el Doble Ressalt i el  Bessiberri del Mig anomenades també Pics  Jolis i Simó i el Bessiberri Nord tancant la cresta

el plan d'avui era fer la Punta Lequeutre i la Punta Passet, un cop a la bretxa però, el Comaloforno és a sobre mateix... en Jaume dalt l'esmentat cim amb la Punta Passet al darrere

la baixada si no ho coneixes és una loteria..., hi ha unes quantes canals i no totes tenen la part final "transitable" fins la descomunal tartera final (si no es volen tenir problemes el millor és anar a buscar la collada d'Abellers)

ja al camí de baixada tenim la vista dels Estanys Gelats i el Pic d'Abellers

imatge dels Estanys de Gémena, el de Dalt i el de Baix

Estany de Gémena de Baix

0 h. --  CALDES DE BOI  --  1.498 m.
Travessem el prat on tenim el cotxe i seguim un camí, amb estaques grogues, que baixa paral·lel al riu. El camí de seguida es bifurca.
5 min. - - TRENCANT  CALDES DE BOI – ESTANYS DE GEMENA --  1.492 m.
Seguim el camí que s’enfila per la dreta. Camí que puja de valent pel mig del bosc de la vall de Llubriqueto. És un camí molt fàcil de seguir, – MG - que passa per un bosc molt bonic i, sense pèrdua, ens porta molt amunt a trobar el riu.
42 min.  --  PONT SOBRE EL RIU LLUBRIQUETO –  1.870 m.
Travessem el pont, de seguida travessem un altre tram d’aigua a gual i un segon pont, tot en un espai molt reduït. El camí – MG - continua pujant, fins dalt un pla on baixa un xic i torna a travessar el riu. Aquí a la dreta hi ha una cabana.
1 h.  --  PLANELL DE LLUBRIQUETO - -  1.990 m.
A l’altra banda del pont, deixem la cabana a la dreta i marxem pel prat d’herba, que sembla uns aiguamolls, al final del qual hi ha un indicador, a sota de l’indicador, a l’esquerra, hi ha la font de Llubriqueto.
Des del prat, al fons a la dreta, molt amunt, es veu un salt d’aigua; hem de tenir clar que és per on desaigüen els llacs, o sia que hem d’anar allà sobre.
El camí des de la punta del prat es comença a enfilar, - MG - primer cap a la dreta, després traçant una gran diagonal en direcció al salt, ara però ja no és un camí tan bo, és molt dret i amb molts rocs. Camí que ens porta dalt el pla, on a sota hi ha l’estany de Baix de Gemena. Aquí deixem les MG i el camí.
1 h 34 min. - - ESTANY DE BAIX DE GEMENA - - 2.267 m.
Sense baixar a l’estany, marxem cap a la dreta carena amunt, i de seguida fem una diagonal per anar a buscar la coma d’herba que hi ha a l’esquerra. Un cop a la coma, sense camí, ens enfilem de dret amunt amb la carena que baixa a la dreta, un cop superada la coma, que és molt dreta, arribem dalt la carena que seguim cap a l’esquerra. Per fi, un tram un xic pla, però amb una herba que és molt alta i no es camina massa bé. La carena ens porta a un petit coll, perpendicular a l’estany de Dalt de Gemena, però molts metres per sobre, al peu de l’aresta de la Punta Leuqueutre.
2 h 12 min.  – SERRA PLANA  --  2.503 m.
La cresta és un xic incòmode, va fent petits trams amb rocs i altres sense, però pujant de valent, pugem pràcticament sempre per la carena fins al cim de la Punta Lequeutre.
3 h 11 min. - - PUNTA LEQUEUTRE - - 2.966 m.
Han  estat més de tres hores de pujada contant, uns 1.500 metres de desnivell, i això es nota, sort que fa un dia radiant i amb aquesta vista es curen tots els mals.
Ara la cosa canvia, davant nostre, molt a prop i en línia, sobresurten la Punta Passet i el Comaloformo impressionants, però la cresta que ens separa no té res a veure amb el que hem fet fins ara. De fet som aquí per aquesta cresta.
Som en una cresta de grans blocs de pedra, força estreta i molt aèria, de seguida s’arriba a un gran díedre que hem de baixar, hi ha una instal·lació per repelar i un cordino. Tal com està avui, es baixaria amb el que hi ha, però portem una corda i la muntem, per baixar amb més seguretat els 10 o 11 metres que deu fer el díedre. Després fa un petit pas, molt aeri, per la dreta i torna a la cresta, on amb una grimpada i buscant els millors rocs ens enfilem al cim de la Punta Passet.
3 h 43 min. - -  PUNTA PASSET - -   2998 m.
La Punta Passet, és un cim que fins fa poc estava catalogat com a tres mil, ara resulta que li falten dos metres, però els col·leccionistes de tres mils la segueixen fent. És una agulla realment bonica, interessant i incòmode.
Continuem per la cresta fins a l’última agulla abans del coll, aquí baixem cap a la dreta. Fa un jocs de lloses inclinades per on trobem un bon pas per baixar.  Un cop baixada la paret, fem uns metres a l’esquerra i arribem al coll.
3 h 58 min.  - - BRETXA PASSET – COMALOFORMO
Aquí, en un principi havia de començar la baixada, però el Comaloformo és aquí a tocar. Marxem uns metres a l’esquerra de la cresta i anem pujant, resseguint-la per sota i sense cap problema, ens enfilem al sostre comarcal de l’Alta Ribagorça.
4 h 13 min. - - COMALOFORMO  - -  3.029 m.
El cim és un mirador fantàstic i realment ha valgut la pena haver-lo pujat.
La baixada més lògica des d’aquí seria  continuar fins el Besiberri Sud i baixar pel coll d’Abellers.
Nosaltres desfem els últims rocs i encarem la canal que tenim a sota, que puja dels estanys Gelats. És una canal, molt dreta, molt descomposta, molt ampla i de molt mal baixar. Baixem fins pràcticament el final, quan a la dreta fa una agulla molt gran, separada de la cresta i la canal s’encaixona molt. Aquí travessem cap a la dreta, pel trau que fa l’agulla i anem a buscar la canal ampla de l’altra banda, per la qual baixem fins a trobar el camí que baixa del coll d’Abellers, més o menys a la perpendicular dels Estanys Gelats, però força amunt.
5 h. --  ESTANYS GELATS - -  2.655 m.
Aquí tenim un camí, cosa que feia molta estona que no teníem. Seguim el camí –MG – avall, tot i que ha millorat, no és per tirar coets. És un camí amb molts rocs  que cal passar per sobre o vorejant-los i que ens porta a l’estany de Dalt de Gemena i ja un xic més suau a l’estany de baix.
5 h 55 min. - - ESTANY GEMENA DE BAIX - -  2.235 m.
Els estanys de Gemena formen un conjunt preciós, amb unes aigües impecables i en un lloc superb. Aquí podries passar-hi hores i hores.
Des d’on surt l’aigua de l’estany ens enfilem uns metres a l’esquerra, de seguida trobem el punt on hem deixat el camí, a la pujada. Seguim el camí avall –MG – i per entre rocs anem baixant en diagonal, i finalment de dret anem cap a trobar el prat que vèiem des de sobre els estanys. Aquí anirem a fer un trago a la font que hi ha sota el cartell.
6 h 23 min. - - FONT DE LLUBRIQUETO – 1.990 m.
Travessem el prat, deixem la barraca a l’esquerra, passem el pont i comencem a baixar – MG - pel mig del bosc cap a trobar els dos ponts per tornar a travessar el riu.
6 h 42 min. – DOBLE  PONT SOBRE EL RIU LLUBRIQUETO – 1.870 m.
Ara si que el camí és una delícia, baixa força- MG -  però pel mig d’un bosc meravellós, quan trobem el trencant de Caldes de Boi anem cap a l’esquerra i de seguida arribem al prat on tenim el cotxe.
7 h 15 min. --  CALDES DE BOI - -  1.498 m.