dimecres, 3 de juny del 2015

CAP DEL VERD ( Des de la Coma ) (160 )

Pujar el Cap del Verd des de la Coma, és una excursió més que recomanable, tot i que hi ha força desnivell i molt sobtat, però es passa per uns camins molt bonics, i per uns racons força interessants. El recorregut en la seva majoria és marcat i tot i que cal vigilar es segueix bé.
La ruta: La Coma – Pujol del Racó – Borda del Pujol – Prat de les Saleres – Coll dels Belitres – Cap del Verd – Tartera del Cap del Verd – Coll de Veís – Coll de Coma Pregona – Cal Fité – La Coma.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 30 de Maig de 2015
*COMARCA: Solsonès
*DESNIVELL ACUMULAT:  1.325 m.
*DIFICULTAT:  L’excursió no es complicada tot i que hi ha molt desnivell i molt sobtat. Cal tenir clar que la baixada de la tartera, si no s’hi està acostumat, pot tenir els seus problemes, però la resta si s’està atent a les marques, es segueix força bé.
*VELOCITAT MITJANA:  3.45 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Vall de Lord – Port del Comte  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament que hi ha a la sortida de la Coma, en un revolt cap a l’esquerra i sota la piscina, en una àrea d’informació.
*OBSERVACIONS: Tal i com ens trobem moltes vegades, un dels problemes són els topònims, i avui n’hi ha molts que, segons es miri són aquí o són més enllà, inclús passa mirant mapes de la mateixa editorial, però de diferents edicions.
Les marques blaves per baixar la tartera i les fites es segueixen molt bé.
Els camins, en molts dels punts són camins empedrats i molt ben buscats, i en el trencant on hi ha diferents opcions hi ha indicadors.
El Prat de les Saleres, coll dels Belitres i la borda del Pujol, són tres punts impressionants, amb uns prats d’herba que dóna gust de veure.

la casa del Pujol del Racó, la deixarem  a la dreta tot seguint una pista que s'enfila
un cop passat el Grau de la Borda trobem la Borda del Pujol, en la foto ja l'hem deixat enrere
deixem el Prat de les Saleres i un cop passat els abeuradors, marxem a l'esquerra per dins el bosc en direcció al Coll dels Belitres
imatge del Cap del Verd des del Coll dels Belitres
tot pujant al cap del verd si girem la vista enrere veiem en primer terme el Cap del Prat d'Aubes i el Cap d'Urdet més allunyat

dalt el Cap del Verd la vista és superba, a l'imatge el Port del Comte

detall del cim, de forma gairebé plana, contrasta clarament amb l'abruptesa de la seva cara sud

comencem a baixar la Tartera del Verd, sens dubte el tram més dret, cal estar atens, doncs a mitja tartera les marques prenen un corriol en direcció al Coll de Veís

passat el coll de Coma  Pregona, una pista de desemboscar ens porta a trobar un corriol, a l'inici d'aquest fem la darrera parada del dia, en un mirador excepcional encarat al  Port del Comte

0 h.  --  LA COMA  --  1.020 m.
Seguim la carretera uns 100 metres avall i al primer trencant a l’esquerra ( indicador )  deixem la carretera per seguir una pista, que torna cap a sobre el cotxe. La pista de seguida és de terra. – MG – Seguim la pista que va pujant fent llaçades fins que planeja, poc abans d’arribar a un dipòsit.
8 min.  --  DEIXEM PISTA
Deixem la pista per seguir un camí, que s’enfila a l’esquerra, molt bonic – MG -  i que puja pel mig del bosc, entre feixes de parets de pedra seca i amb trams empedrat. El camí ens porta a travessar un collet.
Passat el collet, el camí comença a baixar, pel mig del bosc. Quan troba una tanca a la dreta i planeja, es torna pista. Pista que va resseguint la tanca,- MG -  travessa un rec i arriba a un prat, on hi ha l’imponent casa del Pujol del Racó.  ( Indicador )
29 min.  --  PUJOL DEL RACÓ  --  1.158 m.
Deixem la casa a la dreta i seguim la pista que puja cap a l’esquerra i amunt. La pista fa diferents dreceres – MG - totes molt ben senyalitzades i, en una d’elles, quan la pista arriba davant una gran roca, puja per la dreta- MG -  al bonic grau empedrat de la Borda. A sobre, retrobem la pista que seguim fins que aquesta planeja, aleshores la deixem per enfilar-nos cap a la dreta i anar a trobar una borda sobre un pujol.
56 min.  --  BORDA DEL PUJOL  --  1.440 m
La borda està situada en un lloc impressionant; davant i, força amunt el Cap del Verd, el Clot de d’Infern a l’esquerra i les roques del Minguell a la dreta.
Marxem per l’altra banda de la casa, seguint una pista – MG - que va vorejant, pel mig del bosc  i  a certa alçada dels prats verds de sota la borda. Passem una font mina i continuem, en lleugera pujada. Deixem un trencant a la dreta i, un tros més amunt, trobem una pista de través.
1 h 15 min.  --  CAMP DE LA CREU  --  1.550 m.
Travessem la pista i ens enfilem per un camí molt dret que – MG –  de seguida entra al bosc. El camí, delimitat per dos fils amb molts trossos de plàstic lligats, travessa una pista, ( indicador ) i es decanta cap a la dreta, surt del bosc i gira cap a l’esquerra. Ara ja sense fils ni plàstics, comença a planejar. Més amunt torna a girar a la dreta i arriba a un esplèndid mirador. ( Segons a quins mapes és Roca Mira, però en altres aquesta és molt més amunt ).
El camí, passat el mirador, puja un tram a l’esquerra i després gira i va a buscar el torrent que ressegueix a certa alçada.- MG -  Molt amunt el travessa i arriba a un gran pla d’herba. Aquí, també depenent del mapa, és el Prat de les Saleres o el Prat d’Aubes.
2 h 2 min.  --  PRAT DE LES SALERES  --  2.069 m.
El prat és preciós. Ara des del costat d’uns abeuradors marxem cap a l’esquerra, força planer. Tornem a travessar el rec, entrem al bosc per sobre on hi hem arribat i, seguint corriols, sempre de pla, arribem a un altre gran prat, que travessem fins que fa un coll.
2 h 22 min.  --  COLL DELS BELITRES  --  2.152 m.
Ens enfilem pels prats de l’esquerra i pugem cap al cim més alt de la serra del Verd.
2 h 42 min.  --  CAP DEL VERD  --  2.283 m.
Al cim, hi trobem una fita de terme i una capelleta per posar el llibre de piades i, com no, una vista impressionant. Si mires cap avall, a sota mateix, hi ha la Borda del Pujol, però sembla impossible que pugui ser tan avall.
Per sortir, marxem per la banda oposada al coll dels Belitres. Seguim pel costat de l’estimball. – MBL i fites – El camí baixa un bon tram resseguint la cinglera amb unes vistes impressionants de les agulles que hi ha, després gira a l’esquerra i comença a baixar per la tartera. La tartera la baixem tant cap a la dreta d’aquesta com podem, - es per on es baixa millor - quan sembla que es vol suavitzat, hi ha un camí que marxa cap a la dreta – MBL i MG – i, que força planer, ens porta a coll de Veís.  ( indicadors )
3 h 12 min.  --  COLL DE VEÍS  --  1.906 m.
El camí continua vorejant cap a l’esquerra el turó del davant– MG -  per anar a trobar un altre coll. ( coll de Virolet o Prat Major ).   ( indicadors )
3 h 20 min.  --  COLL DE VIROLET  --  1.854 m.
El camí continua vorejant per l’esquerra. - MG - Ara fa una gran V. Cal estar atent ja que abans d’arribar al següent coll, el camí es desvia molt cap a l’esquerra i a l’arribar a un punt on han tallat, torna cap a la dreta. De seguida troba una pista que seguirem cap a la dreta fins a un coll on, uns metres més avall, hi ha un cartell.
3 h 50 min.  --  COLL DE COMA PREGONA  --  1.705 m.
Deixem la pista i anem cap a l’esquerra. –MG – La pista la seguim un parell de minuts i quan és sota la Roca del Migdia, la deixem per anar cap a la dreta, –MBL – on un camí baixa per una canaleta, segueix un tram on han tallat i després pel mig del bosc i més planer va a trobar un camí més ample que ens portarà a un coll verdós que es veu de lluny.
4 h 22 min.  – LA COLLADA --  1.345 m.
Travessem el coll i, de baixada, arribem a una pista cimentada al costat d’una casa.
4 h 24 min.  --  CAL  FITÉ
Més que una casa és una barriada. Ara toca baixar per la pista però fa un parell de dreceres que evita la major part d’aquesta, després fa un petit tram que cal seguir-la i, quan gira a la dreta, deixem la pista per seguin un camí de dret que va a buscar el rec dels Horts i que ens porta sobre la piscina on, a sota, a pocs metres, tenim el cotxe.
4 h 45 min.  --  LA COMA  -- 1.020 m.