dissabte, 16 de maig del 2015

TRILOGIA DEL MONTSENY 2 (157 )

Tornarem a fer els tres cims del Montseny, però aquesta vegada en sentit contrari i amb alguna variant. L’excursió és una M, amb dues puntes i amb una gran fondalada al mig. És un recorregut molt exigent.
El recorregut: Coll de Sant Marçal – Matagalls – Les Illes – Turó de l’Home – Agudes – Coll de Sant Marçal.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 9 de Maig de 2015
*COMARCA: Osona – Selva – Vallès Oriental.
*DIFICULTAT: Les úniques dificultats són la llargada i el desnivell, això sempre i quan es baixi pel GR des de les Agudes, si es vol seguir tot el recorregut, en el tram des de coll Saciureda de Dalt fins a la cabana d’en Codony la cosa es complica.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Matagalls  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Coll de Sant Marçal a la carretera de Viladrau a Santa Fe del Montseny.
*OBSERVACIONS: El recorregut el podríem repartir en diferent trams:
De coll de Sant Marçal a Matagalls és molt fàcil de seguir.
De Matagalls al Collell, tot i que el camí no és massa clar, es segueix bé.
Del Collell a la Fàbrica d’en Tolin, només cal vigilar el camí per anar a buscar la conducció d’aigua, la resta és força clar.
Des de la Fàbrica d’en Tolin fins al Turó de l’Home només cal vigilar el tram del camí dels pous al GR, però és perquè nosaltres deixem el que hi va de pla.
Des del Turó de l’Home fins a les Agudes, fàcil.
De les Agudes a Sant Marçal si es baixa pel GR, molt fàcil. Si baixem pel camí que voreja els Castellets ja cal vigilar. I si es baixa per la barraca d’en Codony és més complicat.
El recorregut és millor en el sentit que l’hem fet avui, ja que la segona pujada, en aquest cas al Turó de l’Home, la fem a l’ombra. Si es fa en sentit contrari la segona pujada que és a Matagalls és a ple Sol.

el Matagalls a primera hora del matí

des del Matagalls mateix es pot apreciar el turó de l'Home i les Agudes

la creu del Matagalls

hem baixat fins el punt més baix i tornem a remuntar en direcció al Turó de l'Home, si mirem enrere veiem que ja portem un bon tros...

a l'esquerra el Matagalls i a la punta de la dreta les Agudes, des del Turó de l'Home

seguim el GR en direcció al darrer cim, les Agudes

un cop al cim desfem el camí fins el coll, a l'hora que contemplem el Turó de l'Home

Narcisos, en aquesta zona de les Agudes n'està ple

el camí de tornada és el camí que voreja els Castellets

impressionant imatge de les Agudes, feréstega i estètica

0 h. --  COLL DE SANT MARÇAL  --  1.105 m.
Sortim de la banda contraria a la taula dels Tres Bisbes, seguint el camí normal del Matagalls, és un camí molt marcat que de pujada ens portarà al Coll Sesportadores.
40 min.  --  COLL SESPORTADORES  --  1.484 m.
Continuem seguint el camí que, molt més planer, ens porta al següent coll.
51 min.  --  COLL PREGON  --  1.534 m.
Travessem el pla d’herba, deixant el monòlit de pedra a la dreta, i ens enfilem pel mig del faig. El camí fa un parell de llaçades i arriba a la carena.
1 h 3 min.  – COLLET DE L’HOME MORT  --  1.638 m.
Aquí hi tornarem. Ara marxem cap a la dreta, seguint el camí que sense cap problema ens porta al cim de Matagalls.
1 h 11 min. --  MATAGALLS  --  1.697 m.
Ja hem fet el primer cim i la primera pujada de l’M. Ara ens toca una bona baixada. Tornem cap el collet de l’Home Mort, aquí continuem per la carena, passem pel cim de la Bandera i arribem a la punta, al puig Sacreu. Aquest tram és força pla.
De puig Sacreu saltem de dret avall. –fites – El camí, sense marxar massa de la carena, passa per un sortint; el pla Soliva de Dalt, i continua més o menys carenejant fins al Collell.
1 h 50 min. --  EL COLLELL DELS AGUILAR  --  1.271 m.
Aquí marxem cap a la dreta, -MV molt desdibuixades i fites -  travessem el pla Safatgella. El camí comença a travessar pistes, sempre seguim el camí amb fites i finalment seguim una pista molt bona. -fites -  La seguim un tros i deixem les fites que marxen cap a la dreta, fem un tram de pista fins que a l’esquerra, s’enfila un desdibuixat corriol.
2 h 2 min.  – CAMÍ DEL REC  --  975 m.
El camí s’enfila uns metres i va a trobar una conducció d’aigua tapada, que seguim cap a la dreta, sempre planer fins a un coll on hi ha una tapa i un sobreeixidor.
2 h 18 min.  --  COLL SARRIERA DE DALT  --  980 m.
Ara baixem cap a trobar la riera – MR – a l’altra banda, continuem en lleugera pujada, i de seguida ens trobem el camí de pujada cap a Matagalls des del càmping. Continuem de pla, passem per sobre la piscina del càmping les Illes i arribem a una pista (és la pista que baixa de Sant Marçal).
Seguim la pista cap a la dreta i avall, travessem la Tordera i arribem a un trencant on a la dreta hi ha una casa aterrada.
2 h 44 min.  – FABRICA D’EN TOLIN  --  830 m.
Som al punt més baix del recorregut, el que significa que ara tenim una bona pujada.
Seguim la pista que s’enfila cap a l’esquerra. Hi ha molts trencants; sempre seguirem la pista més bona i la de l’esquerra. La pista es torna camí, travessa un alzinar i va a trobar una pista molt bona.
3 h 6 min. --  PISTA BONA --   1.020 m.
Seguim la pista cap a la dreta, de seguida es bifurca i anem cap a l’esquerra. La pista – MV- va pujant fent unes grans llaçades, la deixem quan surt del bosc i fa una llaçada a l’esquerra.
3 h 47 min.  --  CAMÍ DELS POUS  --  1.305 m.
Aquí a l’esquerra, entre la llaçada de la pista, hi ha dos pous de neu. Deixem la pista que de seguida s’acaba i agafem un camí que marxa de pla cap a la dreta, entrant en un bosc de faig. Quan hem fet uns pocs metres, deixem el camí - que també ens portaria al GR-  i marxem de dret amunt buscant el millor pas i lleugerament a la dreta, per anar a sortir a un camí de pujada per on passa el GR.
3 h 57 min.  --  CAMÍ GR   --  1.350 m.
Seguim el camí amunt. Camí que puja molt de dret, passa pel pla del Saüquet i per sobre el pou de neu d’en Deumal, i arriba a la carretera just dalt el coll.
4 h 21 min.  --  COLL SESBASSES  --  1.643 m.
Travessem la carretera i ens enfilem per la carena de l’altra banda, cap al punt més alt del Montseny.
4 h 28 min.   --  TURÓ DE L’HOME  -- 1.706 m.
El cim és vèrtex geodèsic. Tornem al coll Sesbasses i seguim un camí –GR – que marxa cap a la dreta tot flanquejant la serra i que ens porta al coll de les Agudes, on sols ens falta continuar per la carena i enfilar-nos al cim.
5 h.  --  LES AGUDES  --  1.705 m.
Ja hem fet els tres cims. Tornem al coll de les Agudes i marxem cap a la dreta per sota el cim, de seguida, el GR marxa cap a l’esquerra i va  a sant Marçal  (és la millor opció per acaba aquesta trilogia, però nosaltres volem provar de trobar un camí que hi ha al mapa i que no sabem ben bé si hi serà ).
Continuem de dret, seguint un camí que va vorejant els Castellets – MV -. Camí que cal estar molt atent de no perdre’l. És un camí que tan aviat passa per l’esquerra com travessa i passa per la dreta. Amb algun que altre imprevist, arribem al Coll de Saciureda de Dalt on es donen per acabats els Castellets.
5 h 50 min.  ---  COLL SACIUREDA DE DALT  --  1.395 m.
Aquí el millor seria seguir el camí amb les marques vermelles que baixa a la carretera i allí agafar un camí que va cap a Sant Marçal, però som en el lloc on volíem provar de trobar el camí nou i ha estat un fracàs.
Seguim uns pocs metres el camí i quan aquest entra al faig, el deixem per baixar pel mig, de dret avall i lleugerament cap a l’esquerra, baixem fins que trobem la segona pista molt dolenta que seguim a la dreta. Surt i entra al bosc i molt bruta ens porta sobre la barraca d’en Codony.
El millor segurament es que quan la pista arriba a un clot i abans de sortir del bosc de faig, baixar pel mig fins a trobar la barraca d’en Codony.
6 h 10 min.  --  BARRACA D’EN CODONY  -- 1.195 m.
La casa està molt ben arreglada, seguim la pista que hi arriba i quan aquesta es troba amb una altra, la travessem i anem a buscar la de sota, a l’alçada de la creu d’en Picarin. La pista cap a la dreta i ens porta a passar entre la fàbrica aterrada i el Puig.
6 h 22 min.  –  EL PUIG – LA FABRICA ---  1.173 m.
Continuem per la pista,  passem per sobre l’ermita de Sant Marçal i arribem a l’aparcament del coll.
6 h 30 min.  --  COLL DE SANT MARÇAL  ---  1.105 m.