dimecres, 8 d’abril del 2015

MIRADOR DE SABINÓS – SERRA DE FINESTRES ( Des del Pont de Penavera ) ( 153 )

La serra de Finestres o també anomenada “Muralla Xina de Finestres” és un racó que et sorprèn per la seva bellesa. Un lloc on creiem que s’hi ha d’anar, és increïble. I si hi afegim el mirador de Sabinós, és tota una excursió.
            La ruta: Pont de Penavera – La Creu – Serra de Sabinós – Mirador de Sabinós – Finestres  – Muralla Xina de Finestres – Sant Marc – Pont de Penavera.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 2 d’Abril de 2015
*COMARCA: Llitera
*DISTÀNCIA:  21.71 km
*DIFICULTAT:  Baixa, en la seva majoria seguim pistes i molts trams són marcats amb el PR-HU 45
*VELOCITAT MITJANA:  4.48 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montsec 1 de l’editorial Prames  1:40.000
*PUNT DE SORTIDA: El pont de Penavena, a la pista de terra que va de Estopanya a Finestres. La pista cal agafar-la a la corba abans d’arribar a Estopanya, és de terra i és a pocs metres abans de la pista de la cantera.
*OBSERVACIONS: El recorregut d’avui és molt fàcil de seguir. El més difícil, encara que no complicat, és trobar la pista d’accés. Aquesta pista nosaltres la seguim 5.5 km., fins al pont de Penavera. El tram que fem és sens dubte el tram més dolent, ja que la resta fins a Finestres, uns 6.5 km., la pista està molt ben arreglada.
            La serra de Finestres és coneguda com a Muralla Xina de Finestres, i sobretot vista des de Sant Marc, és realment interessant. La muralla és una filera doble d’unes grans lloses de pedra verticals que van seguint el relleu de la serra.
            Quan travessem el torrent que baixa del collet de Sabinós, entre Finestres i sant Vicenç, aquest ha obert un trau impressionant.

la Creu és una cruïlla de camins, a la vora hi ha un vèrtex geodèsic

el Mirador de Sabinós és sobre el pantà de Canelles, la vista és dilatada a la foto el Congost de Mont-Rebei

de tornada anem de cara al Turbón

també podem apreciar l'alberg de Montfalcó situat en un lloc privilegiat

a la Collada de Sabinós prenem un corriol que ens porta a Finestres

en plena Serra de Finestres i al costat de les restes del castell de Finestres trobem l'ermita de Sant Vicenç

detall de la Serra de Finestres, amb l'embassament de Canelles que al estar tan ple entra dins la serra
la gran imatge del dia: la Serra de Finestres, anomenada la Muralla Xina de Finestres, vista des de Sant Marc, espectacular!!!

des de Sant Marc mateix, també es veu el malaurat poblet de Finestres

darrera imatge de la "Muralla Xina", en la foto s'aprecia les restes del castell de Finestres i Sant Vicenç

0 h. --  PONT DE PENAVERA –  521 m.
            Un cop travessat el pont, deixem la pista que gira a la dreta i continuem de dret per una pista, molt dolenta, on hi ha una barrera. La pista, plena de còdols, primer s’enfila de valent, després planeja un xic i va a trobar una altra pista un xic més bona.
              22 min. – PISTA –
            Aquesta pista també puja de la pista que hem deixat al pont de Penavera, però cal anar a buscar-la uns metres més amunt, on també hi ha una barrera. Seguim la pista a l’esquerra i ara anem a trobar una pista molt bona.
              28 min. – PISTA DE VIACAMP – FET – 786 m.
            És la pista que va de Finestres a Viacamp. Seguim la pista cap a l’esquerra. La pista puja molt suaument, després planeja i arriba a un coll on a la dreta hi ha un petit pla amb un vèrtex geodèsic.
              53 min. – LA CREU –  852 m.
            Just abans d’arribar al vèrtex, fa un trencant amb indicadors. Aquí deixem la pista principal i anem cap a la dreta. Seguim una pista més dolenta, aquesta arriba a un trencant on ens trobem el PR-HU 45.
              1 h 4 min. – TRENCANT CAMÍ DE FET –  815 m.
            Deixem a l’esquerra el camí que va cap a Fet. Continuem per la pista –PR – i arribem a un altre trencant.
              1 h 7 min. – COLLET DE SABINÓS – 807 m.
            Aquí a la dreta hi marxa el camí que baixa cap a Finestres, que seguirem tornant.
Continuem per la pista que ressegueix la carena de la serra de Sabinós. –PR -  Pista que en lleugera pujada ens porta a una petita antena on s’acaba, aquí a pocs metres hi ha un mirador.
              1 h 46 min. – MIRADOR DE SABINÓS –  983 m.
Som en un bonic mirador, amb una vista fantàstica sobre el pantà de Canelles, el congost de Mont-rabei, el Montsec i algun que altre cim del Pirineu.
            Pel mateix camí – PR - però ara sempre amb la vista del Cotiella i el Turbon al davant, tornem al collet de Sabinós.
              2 h 21 min. – COLLET DE SABINÓS – 807 m.
            Ara marxem pel camí de l’esquerra. El camí baixa pel clot, després un xic a l’esquerra, un tros avall travessa el clot i s’enfila – PR - per la dreta, després planeja, i va a trobar una pista que seguim uns metres avall, de seguida la deixa, per anar cap a la dreta seguint una paret de pedra seca. El camí travessa una pista- PR – deixa un rec a l’esquerra  i arriba a la part alta del poble aterrat de Finestres.
              2 h 52 min. – FINESTRES – 565 m.
A la dreta hi ha el poble de Finestres i a sobre, a l’esquerra, hi ha un edifici, sobre un petit turó. L’edifici era un gran graner.
Des del graner, el camí continua per l’esquerra. El camí, molt fitat, comença a baixar, de seguida es bifurca, ( cap a la dreta hi anirem quan tornem ) ara baixem cap a l’esquerra. El camí ens baixa a travessar un petit rec, a l’alçada del pantà, on a l’esquerra fa un increïble trau a la roca.
            El camí continua, ara pujant, i arriba a un pla on hi ha una gran fita. Aquí gira a la dreta i s’enfila  cap a una paret aterrada, on travessa la muralla i baixant uns graons de ferro arriba a l’ermita de sant Vicenç, al bell mig de la Muralla Xina de Finestres.
              3 h 11 min. – SANT VICENÇ DE FINESTRES – 565 m.
            Sant Vicenç és una ermita romànica al mig de la muralla de pedra, no té teulada i l’interior és tan estret que amb els braços estirats toques les dues parets.
            Desfem el camí fins al trencant de sota el graner. Aquí marxem cap a l’esquerra a trobar les parets de la muralla que pugen del pantà. Un cop trobem les lloses de la muralla, deixem un camí que baixa  a l’esquerra. Nosaltres ens enfilem a la dreta i anem a buscar el graner de sobre Finestres per darrera.
            Del graner, marxem  cap a l’esquerra a trobar una casa aterrada, aquesta la deixem a la dreta, per baixar a trobar un camí que ve de Finestres, al costat d’un cobert. Seguim el camí cap a l’esquerra, que pujant suaument arriba a l’ermita de sant Marc.
              3 h 40 min. – SANT MARC –  595 m.
            Per l’ermita en si, no val la pena ni pujar-hi, però com a mirador, no té preu, sobretot de la Muralla de Finestres, que és impressionant!!!.
            Pel camí que hem arribat tornem cap al poble abandonat de Finestres.
              3 h 45 min. --  FINESTRES – 565 m.
            De tot el poble, només hi ha una casa que no estigui en ruïnes. Marxem seguint la pista que hi arriba. A la sortida del poble, -PR -  fem una drecera que passa per la font de Finestres i ens torna a la pista. Seguim la pista, –PR -  un tros més enllà fem una altra drecera que ens porta a Los Colls.
A partir del Colls i fins al cotxe, sempre seguirem la pista. Pista que ens porta a un trencant, on per la dreta hi marxa la pista principal que va a Viacamp.
              4 h 32 min.   --  PISTA DE  FET - VIACAMP  -- 605 m.
            Continuem per la pista que en lleugeres pujades i baixades ens porta cap el pont de Penavena.
              4 h 50 min. – PONT DE PENAVENA –  521 m.
-----------------------------
PR – marques grogues i blanques