dimarts, 10 de març del 2015

SERRA DE BESTRACÀ ( Per la Cresta ) (151)

Tornem al Bestracà, però avui el pujarem per la cresta que puja de Grau d’Escales. La cresta nosaltres la partirem en tres trams; cresta de l’Aire, cresta del Gall i cresta de Bestracà. No tenim massa clar que aquestes siguin les seves nominacions però es com estan al mapa, i com ens ha semblat partir-la.
            Recorregut:  Pla de les Guillasses – Pont Trencant – Cresta de l’Aire – Serra del Bestracà – Bestracà – La Portella – Coll del Bestracà – Torrent de la Font Negre – Pla de les Guillasses.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 7 de Març 2015
*COMARCA: Garrotxa
*DISTÀNCIA:  10.71 km
*DIFICULTAT: Alta, sobretot en el primer tram, la cresta de l’Aire, on hi ha algun pas on cal estar molt atent, i la baixada pel torrent de la Font Negre, no és fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Alta Garrotxa   E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Pla a la banda de dalt de la pista d’Oix a Hortmoier. El pla és passada la casa de cal Pei,
*OBSERVACIONS: La baixada pel Torrent de la Font Negre és força complicat ja que el camí que hi ha, en molts trams és brut i cal estar molt atent amb les fites. Tot i així es fàcil de perdre’l, i a la Garrotxa quan es perd un camí hi ha feina.
            La cresta un cop hi ets és sempre seguir per ella buscant els millors llocs per pujar, hi ha molt bones preses, és una cresta molt divertida, però cal estar acostumat a moure’t al mig dels rocs.
            Si es vol es pot deixar el cotxe a Oix, simplement hi ha 1 km

a peu de pista una fita ens porta a prendre un mal camí, s'arriba a una plaça carbonera,  un xic enllà hem d'anar a buscar l'aresta que queda a la nostra dreta, al cap d'una estoneta ja estem grimpant

captivats per l'entorn no podem deixar de mirar la cresta del Ferran

hem de guanyar alçada i els turons de roca es van succeint, quest tram és una grimpada constant

amb passos força curiosos...

a baix a la dreta la vall d'Hortmoier, on veiem tres edificis, al centre Sant Miquel, a la dreta l'arranjada casa del Ripoll i a l'esquerra Cabeces

vora els 730 metres d'alçada la cresta perd verticalitat, a la foto el darrer turó notable i més enllà ja treu el nas el Bestracà

a l'altre cantó de la vall la vista és superba, cingleres de formes capritxoses i coronades pel Comanegra, el Pic de les Bruixes i Sant Marc

des de la carena mateix imatge del Bestracà

per baixar anem a buscar la Portella i la Font de Bestracà,continuem tot anant a buscar el rec que comença al Coll de Bestracà, a la foto la casa del mateix nom

anem seguint el torrent de la Font Negre, en un principi de força a la vora, posteriorment el rec s'enfonsa

ja de camí a buscar el cotxe fem la darrera ullada al Ferran, feréstec com pocs és una clara mostra del que és l'Alta Garrotxa

0 h.  --  PISTA D’HORTMOIER  -- 380 m.
            Continuem per la pista que baixa un xic i, de seguida troba un petit pla a la dreta, un cop travessat el barranc de font Negre.
               6 min.  --  PLA DE LES GUILLASSES  -- 373 m.
            Continuem per la pista, arribem al pont Trencant, on a la dreta hi ha el trencant per anar a l’ermita de Grau d’Escales.
              15 min.   --  PONT TRENCANT  --  360 m.
            La pista continua amunt, deixa una pista a l’esquerra,  i abans d’arribar al tall de Grau d’Escales, trobem una fita a l’esquerra.
               20 min.   --  TRENCANT CRESTA DE L’AIRE  -- 388 m.
            Deixem la pista i ens enfilem a l’esquerra, on un corriol puja molt de dret cap a trobar una plaça carbonera, - fites - a partir d’aquí cal estar molt atent ja que cal anar pujant i mirar d’anar cap a la dreta, per trobar la cresta. Si seguim pel corriol i arribem a una segona plaça carbonera, és que ja ens hem passat.
            Un cop a la cresta que és impressionant, cal anar pujant per ella, sempre buscant els millors llocs. Hi ha algun petit tram un xic expósat, - fites - és una cresta on sempre hi ha unes bones preses, és fàcil pels grimpadors però molt complicada pels caminadors.
            La cresta puja molt i força de dret, pugem sempre per l’aresta, fins a un punt on sobresurten uns rocs, i s’acaba el tram vertical.
              1 h 20 min. – CRESTA DEL GALL  --  732 m.
            Aquí a nosaltres ens sembla que s’acaba la cresta de l’Aire i comença la del Gall.
La cresta tot i que continua complicada, - fites - va marxant molt més de pla tot i que amb lleugera pujada, i arriba a un petit coll o pla d’herba.
              1 h 33 min. --  1º COLL O PLA D’HERBA  --  800 m.
            La cresta continua ara més suau. Només de tant en tant hi ha algun petit pas. Així arribem a un altre pla d’herba.
              1 h 47 min.   -- 2º  COLL O PLA D’HERBA
            A partir d’aquí hi ha alguna MV a més de les fites. La cresta continua força planera tot i que va pujant. Arribem a un altre pla, on donem per acabada la cresta del Gall.
              2 h 7 min.  – CRESTA DE BESTRACÀ  -- 967 m.
            Ara ja hi ha més marques vermelles. La cresta va sent més suau, inclús hi ha un tram de baixada entre rocs i herba molt bonic. Passa un tram un xic brut i arribem a un quart coll.
              2 h 28 min.  -- 4º PLA D’HERBA
            Cada cop que passem un pla, la cresta que continua és més suau. Continuem crestejant i arribem al punt on marxa el camí per l’esquerra cap a sant Andreu de Bestracà.
              2 h 43 min.   --  TRENCANT A SANT ANDREU  --  993 m.
            A partir d’aquí i fins a la Portella, seguirem el recorregut de l’excursió 145, però ho farem al revés.
            Continuem cresta amunt i de seguida arribem al cim del Bestracà, on hi ha les restes del castell.
              2 h 53 min.   --  BESTRACÀ  -- 1.056 m.
            Aquí deixem la cresta i continuem seguint per l’altra banda, seguint un corriol que baixa pel mig de la tartera – MV – fites – i que per la dreta de la carena, ens baixa al coll que trenca la carena.
              3 h 10 min. – LA PORTELLA  --  875 m.
            Aquí deixem a la dreta el camí que baixa cap a Hortmoier. Nosaltres anem cap a l’esquerra, de seguida entrem al solell. El corriol, molt planer, arriba a una font.
              3 h 19 min.  --  FONT DE BESTRACÀ  -- 827 m.
            Continuem pel camí que segueix planer i va cap a trobar una pista, just sota la casa de Bestracà. L’ermita romànica de sant Andreu és uns metres sobre la casa. La pista baixa uns metres i arriba a un cobert sota el coll de Bestracà.
              3 h 24 min.   --  COLL DE BESTRACÀ  -- 800 m.
            Aquí, si no volem tenir problemes, el millor és continuar per la ruta de l’excursió 145 fins a Oix. Nosaltres baixem pel torrent de la Font Negre, però el camí no és massa clar.
Seguim pel costat dels prats, cap a l’esquerra. El corriol quan es segueix és  força precari, sempre baixa amb el torrent de la font Negre a la dreta. El torrent cada vegada es va ensorrant més i més, i el corriol, amb alguna que altra fita va baixant. Molt suaument  passa per unes feixes plenes d’alzines i arriba a una pista.
               3 h 47 min. -- PISTA DEL BAC DEL PEIRER  -- 573 m.
            La pista cap a la dreta ens portaria a la carretera d’Oix a Beget, és una altra bona opció, ja que a partir d’aquí la cosa es complica encara més.
Travessem la pista. El camí cada cop és més precari, segueix baixant sempre amb el torrent a sota, a la dreta, tot i que costa de seguir, hi ha alguna fita. El terreny com més avall, cada cop és més brut. Baixem amb molta precaució, procurant de no perdre el corriol fins arribar a la pista d’Hortmoier.
              4 h 9 min. --  PLA DE LES GUILLASSES  -- 373 m.
            Seguim la pista cap a la dreta i de seguida arribem al pla on tenim el cotxe.
              4 h 15 min.  --  PISTA D’HORTMOIER  -- 380 m.
                                   -----------------------------------------------
                                          MV – Marques vermelles

1. Discover how THOUSAND of individuals like YOU are earning their LIVING online and are living their dreams right NOW.