dimecres, 21 de gener del 2015

HORTMOIER – BESTRACÀ ( Des d'Oix ) ( 145 )

La vall d'Hortmoier és un racó de l'Alta Garrotxa preciós, amb dues joies amagades; una l'església romànica de Sant Miquel d'Hortmoier i no massa lluny, dos roures monumentals.
  Per tornar cap a Oix passarem pel cim del Bestracà, on hi ha les ruïnes del castell de Bestracà i de l'ermita de sant Julià. De fet només queden les restes de quatre parets de l'ermita, i finalment passarem per l'església també romànica de sant Andreu de Bestracà, i la casa del Peirer, amb una galeria sostinguda per 6 arcs, i per acabar o per començar segons es vulgui el poble d'Oix.
  El recorregut: Oix – Grau d'Escales – Sant Miquel d'Hortmoier – Coll de Joell – Les Feixanes – Bestracà – Sant Andreu de Bestracà – El Peirer – Oix.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 17 de Gener de 2015
*COMARCA: Alta Garrotxa
*DISTÀNCIA: 16 km
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 4 h.
*DIFICULTAT: Baixa.
*VELOCITAT MITJANA: 4 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Alta Garrotxa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Oix, aparcament sota l'església.
*OBSERVACIONS: El recorregut d'avui és força clar i sense massa problemes, la major part del recorregut és pista, i algun tram en què seguim camins, també el podríem haver fet per la pista, ja que són dreceres.
  Sant Miquel és una ermita romànica del S-XI, d'una sola nau, amb absis rodó i campanar d'Espadanya.
  Sant Andreu també és romànica del S-XII, de planta rectangular, d'una sola nau amb volta apuntada, absis semicircular, amb campanar d'espadanya inacabat i sota teulada unes mènsules curiosament esculpides.
  L'església parroquial de sant Llorenç també és romànica, molt modificada, d'una sola nau, amb volta de canó i amb un absis sobrealçat i, com sant Andreu, també té sota teulada unes mènsules ornamentades.
  Els dos roures del Rei són impressionants, quant a les alzines de darrere can Peirer: una és molt gran, però normal i les altres dues sembla que es mengin unes roques i on comencen les brancades fan uns tros planer amb unes formes molt estranyes.
  Però segurament el tram més bonic, ha estat des que hem travessat el riu sota els roures d'Hortmoier fins a trobar la pista del GR. En aquest tram els arbres i mates estan coberts en la seva totalitat per una molsa que els dóna una estampa preciosa.

creuem el riu a gual i enfilem cap a la casa del Ripoll, a la dreta majestuosa s'enlaira la cresta del Ferran

Sant Miquel d'Hortmoier

els Roures del Rei, amb el Bestracà al fons que ja s'assolella

deixem els roures centenaris i prenem una mala pista que ens porta de nou a creuar el riu, tot seguit entrem en una profunda obaga on la molsa s'escampa per tot arreu

un cop som a la casa de les Feixanes prenem un corriol fins la Portella, en aquest punt deixem el camí que mena a Sant Andreu i seguim un corriol a l'esquerra força precari que ens porta al cim del Puig del Bestracà

baixant del Bestracà topem amb Sant Andreu de Bestracà, església romànica amb el campanar inacabat

tot baixant cap a Oix es gaudeix d'aquesta magnífica vista del Ferran del Bassegoda i a la dreta els Cingles de Guitarriu

el Peirer, bonica masia en un lloc privilegiat, darrere la casa hi ha tres alzines que es fan mirar

.-  0 h.   --  OIX  --     410 m.
  Continuem per la carretera que passa per sota el Castell d'Oix. La carretera la seguim fins que aquesta gira cap a l'esquerra per anar cap a Beget.
  .-  8 min.   --  TRENCANT BEGET – CAN PEI   --  412 m.
  Deixem la carretera i seguim la pista, molt bona, que continua de dret. – MG – La pista passa per sota la casa de turisme rural de can Pei. Continuem per la pista, ara no tan bona, que ens porta a trobar la riera d'Oix que resseguim avall i que travessem per un pont. ( El pont Trencant ).
  Passat el pont, deixem la riera i un camí, que marxen cap a la dreta. El camí va a l'ermita de Graudescales. Quant a la riera, s'ajunta amb la riera de Beget.
  Continuem per la pista – MG – aquí, molt dolenta. La pista travessa l'espectacular trau de Grau d'Escales que a obre la riera de Beget i arribem a un petit pla on a la dreta, hi ha una palanca.
  .-  50 min.  --    PALANCA DEL SAMSÓ
  Cap a la dreta hi marxa un camí que travessa la palanca i puja a Talaixà, des d'on baixa un GR.   Nosaltres continuem de dret, seguint la pista. – MG – GR – Pista que seguim fins a un altre trencant on al davant hi ha una porta.
  .-  1 h 2 min.   --  TRENCANT   --  380 m.
  Deixem la pista i el GR i marxem cap a la dreta, travessem el riu, a l'altra banda anem cap a l'esquerra, de dret a una casa - el Ripoll - que hi ha al cap de munt d'un prat. Just a tocar de la casa, a l'esquerra, hi ha una petita bassa i una gran alzina.
  Aquí agafem per sobre l'alzina, on seguim una pista planera que de seguida es bifurca, seguim la de sobre també de pla i arribem a l'església romànica de Sant Miquel d'Hortmoier.
  .-  1 h 9 min.   --  SANT MIQUEL D'HORTMOIER   --  415 m.
  Un cop admirada l'ermita marxem pel prat de baix, arran de torrent. El camí entra al torrent. Baixa uns metres i troba una pista que seguim cap a la dreta. La pista travessa el torrent i arribem a un prat. Seguim pel costat del prat cap a l'esquerra, per arribar davant del dos imponents roures del Rei o també dit d'Hortmoier.
  .-  1 h 13 min.  --     ROURES D'HORTMOIER   --  390 m.
  Són dos roures monumentals tot i que no estan massa sans. Al costat dels roures seguim una pista amunt que, deixem de seguida per anar a buscar el riu que seguirem uns metres amunt per travessar-lo entre dos gorgs.
  A l'altra banda, seguim un camí no massa clar, que ens porta a un prat. Aquí a la banda de dalt de l'esquerra hi trobem una pista que seguim cap a l'esquerra. La pista passa per entre uns arbres coberts de molsa i que ens porta a una altra pista més bona on retrobem el GR.
  .-  1 h 22 min.  --           GR 435 m.
  Som uns metres a sobre del riu, just on a l'altra banda hi ha els roures. Seguim la pista cap a la dreta i arribem a un coll – GR - on a la dreta hi ha la casa aterrada de Joell.
  .-  1 h 31 min.   --  COLL JOELL  --      501 m.
  Continuem per la pista que en lleugera pujada – GR - i donant moltes voltes, arriba a la casa aterrada de les Feixanes.
  .-  1 h 55 min.   --  LES FEIXANES   --  660 m.
  La casa està en ruïnes però té una era que és una excel·lent atalaia. Des de l'era marxem pel costat d'una gran alzina i ens enfilem cap a darrere la casa, on comença a fer esses pel mig de les alzines i va a trobar la pista que pujàvem, que aquí ja és una pista molt dolenta. La pista ens porta dalt uns plans – la Campasa – on fa una clariana.
  Seguim el camí planer cap a la dreta, aquest torna a entrar al bosc. El camí primer planeja i després gira en rodó a l'esquerra, fa un parell d'esses i puja cap a un trencant, en un petit coll.
  .-  2 h 23 min.  --     LA PORTELLA  --    875 m.
  Deixem un camí que marxa per la dreta cap a Sant Andreu de Bestracà. Seguim el camí que gira en rodó a l'esquerra. El camí el seguim fins a una tartera, on deixem el camí planer i ens enfilem per la tartera. – fites moltes fites – El camí pel mig de la tartera es segueix gràcies a les fites, primer puja recte i després es desplaça cap a l'esquerra, sempre per la tartera, i arriba a la carena.
  Seguim la carena cap a l'esquerra. Primer és força estreta i finalment s'eixampla molt i entre rocs i alzines arribem al cim del Bestracà.
  .-  2 h 45 min.  --     BESTRACÀ   --  1.056 m.
  Al cim, que és vèrtex geodèsic, hi ha les ruïnes de l'ermita de sant Julià i les restes del castell de Bestracà, tot al mig de les alzines i dels rocs. La vista, en els punts on els arbres et permeten, és molt bona.
  Continuem per la cresta, ara seguint un camí -MV- que ressegueix un bon tram la cresta, a cops per la dreta i altres per l'esquerra, però sempre aprop dels rocs cimers. Seguim el camí fins que aquest gira a la dreta i per la cresta no es veu clar per on seguir.
  .-  2 h 58 min.   --  TRENCANT A LA CRESTA
  El camí de seguida és molt clar – MV – i va baixant fent llaçades. És un camí que pel mig de les alzines ens porta a l'ermita romànica de sant Andreu, per la banda de sobre el absis.
  .-  3 h 8 min.   --  SANT ANDREU DE BESTRACÀ   --  875 m.
  Sant Andreu de Bestracà està en molt bon estat i en destacaríem unes mènsules esculpides.
  Marxem per la pista que surt de darrera l'absis i que de baixada volta per sota la casa de Bestracà i ens porta al coll de Bestracà, a l'altra banda d'uns camps.
  .-  3 h 14 min.  --    COLL DE BESTRACÀ   --  805 m.
  Seguim la pista cap a l'esquerra –MG - que, en lleugera baixada, ens porta a la casa del Peirer.
 .-  3 h 28 min.   --  EL PEIRER   --  742 m.
  El Peirer és una gran casa on a migdia té una galeria aguantada per 6 arcs i a tramuntana tres alzines dignes de visitar, dues de les quals tenen una forma molt curiosa.
  Continuem per la pista que – MG - volta cap a sota la casa i ens porta a la carretera.
  .-  3 h 39 min.   --  CARRETERA DE OIX A BEGET  --    646 m.
  Travessem la carretera i seguim la pista – MG - fins que aquesta surt del bosc. Aleshores deixem la pista i agafem dreceres – MG - que ens baixen rectes cap a Beget. Travessem un cop la pista i el següent cop que la trobem la seguim fins al poble, on arribem pel carrer que acaba al davant de l'església romànica de sant Llorenç. Aquesta també té les seves mènsules treballades.
  .-  4 h.   --  OIX  --      410 m.