dimarts, 18 de novembre del 2014

PUIG DE L'ÀLIGA – TOSSELL – GREVOLOSA ( Des de la Vola ) (136 )

Som en plena tardor, i volem anar a veure les tonalitat de les fagedes, i on millor per anar que a la Grevolosa. I ja posats a fer, aprofitarem per fer una bonica volta. Fa un dia emboirat i entre els colors del bosc, que en alguns punts estan molt bé i el sol, que de tan en tan entra pel mig de la boira ens dóna unes llums, amb uns matisos molt bonics. No tot són avantatges, ahir va ploure i els camins rellisquem que dona gust, hi ha algun punt on la feina és baixar.
  El recorregut: La Vola – Collsaplana - Coma del Coll – Puig de l'Àliga – Puig Tossell – Collada de Bracons – Grevolosa – Sant Nazari – La Vola.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 15 de Novembre de 2014
*COMARCA: Osona
*DIFICULTAT: Baixa.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Puigsacalm E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Camí de Cabrera. Pla que hi ha a sobre les instal·lacions del túnel de Bracons. Tot i que es pot deixar el cotxe en qualsevol lloc des de can Pigallem fins a can Ferrer.
*OBSERVACIONS: És una volta que si ha plogut, cal estar molt atent, sobretot en els trams de pujada als puig de l'Àliga i al Tossell, així com la baixada a la Grevolosa, que el fang és molt relliscós.
  Sobre els colors del bosc, sobretot del faig, hi ha el tram de coll de Joan que està en el seu punt.
  El camí que hem seguit des de Sant Nazari, per on passa l'aigua, no és en cap mapa, però és força clar i fàcil de seguir, només cal estar atent quan s'acaba la pista i entrem en el curt tram del rec. És un tram molt curt i exceptuant l'arbre tombat al mig, no hi ha més obstacles.
  La fageda de la Grevolosa és impressionant, avui semblava les rambles de la quantitat de gent que hi havia, però és que per ella sola ja val la pena fer l'excursió.
  Sant Nazari és una ermita que han arranjant tan que sembla una casa de turisme rural.

les precipitacions d'ahir al vespre han provocat una intensa boira,a l'imatge la casa de la Coma del Coll

tot i saber que no tindríem vista, hem decidit pujar al Puig de l'Àliga, un dels cims de la Serra de Curull

transitem pel bosc de faig, a l'hora que la boira sembla que s'eixeca

de pujada al Puig Tossell, el dia ens obsequia amb aquesta fantàstica vista de la Serra de Curull en ple canvi cromàtic

arribem al cim i fa un bon sol, ens mengem l'entrepà tot contemplant la Garrotxa

ha estat un miratge, de cop la boira ens ha embolcallat de nou, hem de marxar, el vent i el fred són ara els protagonistes

un cop som a la Grevolosa quedem parats de la quantitat de gent que hi trobem, deixem la gentada per baixar a visitar aquest  faig monumental

detall de les capçades dels faigs que arriben als quaranta metres d'alçada

a Sant Nazari trobem més gent, aquests dies el faig canvia de color i ningú s'ho vol perdre

l'excursió està tocant a la fi, som ja a la pista a pocs metres del cotxe, a l'altre cantó del Riu Fornès hi ha la casa del Manguet

detall del riu vestit de tardor

.-  0 h.   --  SOBRE EL TÚNEL DE BRACONS  --    788 m.
  Desfem la pista que hem fet amb el cotxe i arribem a la carretera, que seguim a la dreta, fem uns pocs metres i arribem al restaurant de can Pigallem.
  .-  9 min.   --  CAN PIGALLEM
  Continuem per la carretera, travessem la carretera de Sant Pere i entrem al veïnat de dalt de Sant Andreu de la Vola, on a l'arribar a les cases, anem cap a l'esquerra, cap a l'hostal de can Ferrer.
  .-  15 min.   --  VEÏNAT DE DALT – CAN FERRER  --   805 m.
  Abans d'arribar a la casa, la pista asfaltada baixa, travessa un rec i gira a l'esquerra. Quan la pista gira, seguim recta, i hi ha una barrera. La pista, ara de terra, puja recta i arriba a un cobert que deixem a l'esquerra. A partir del cobert, la pista planeja i comença a marxar cap a la dreta. Força enllà deixem una pista en un clot d'herba a l'esquerra. La pista, sempre seguint la més bona, es parteix. Seguim a l'esquerra i amunt per la carena. La pista fa un bon tram per la carena. La seguim fins que deixa la carena i marxa de pla a la dreta, aquí a l'esquerra ens arriba una pista més dolenta.
  .-  38 min.   --  DEIXEM PISTA  --     952 m.
  Deixem la pista, que també va a la Coma del Coll. Seguim un camí que surt al mig de les dues pistes. El camí continua pujant per la carena, pel mig dels boixos, i arriba dalt un gran prat d'herba, just on hi ha unes roques.
  .-  47 min.   --   COLLSAPLANA  --     1.040 m.
  Seguim pel costat dels arbres cap a la dreta. A l'altra banda del prat, hi trobem un camí que entra al bosc. El camí, primer pel mig d'una roureda, puja força, després planeja un tram i entra en una fageda, va fent petits repetjons amb un tram de avellaners i arriba a la casa abandonada de la Coma del Coll. El camí, des de Collsaplana fins a la Coma del Coll, és fabulós.
  .-  1 h 10 min.  --     COMA DEL COLL  --     1.160 m.
  Marxem per sobre la casa. Seguim un camí que s'enfila cap a l'esquerra i que ens porta a un trencant, amb un indicador.
  .-  1 h 20 min.  --    TRENCANT SOBRE LA COMA DEL COLL   --  1.230 m.
  Aquí hi hem de tornar, ara anem cap a l'esquerra. El camí, en 4 minuts, ens porta dalt el coll de la Coma del Coll, on marxem cap a la carena de la dreta. Seguim un camí que ens porta sota el puig de l'Àliga, on cal pujar molt de dret fent una petita grimpada.
  .-  1 h 35 min.  --    PUIG DE L'ÀLIGA   --  1.344 m.
  El cim té una vista meravellosa, tot i que avui, degut a la boira, és nul·la. Baixem pel mateix lloc fins a sota la roca. Aquí, en lloc de seguir la carena per on hem vingut, seguim el fil de la tanca per bestiar que ens baixa de dret al trencant, sobre la Coma del Coll.
  .-  1 h 50 min.   --  TRENCANT SOBRE LA COMA DEL COLL   --  1.230 m.
  Ara seguim el camí cap a l'altra banda. El camí planeja força passant pel mig d'una fageda amb uns colors molt bonics, travessa un collet ple d'arços i continua cap a trobar un altre coll.
  .-  2 h 7 min.   --  COLL DE JOAN  --     1.231 m.
  Aquest coll al mig del faig és més net. El camí continua planejant, arriba al coll de Gallina on puja un xic, després marxa un xic a la dreta i baixa cap a trobar la collada de Sant Bartomeu.
  .-  2 h 30 min.  --    COLLADA DE SANT BARTOMEU  --  1.252 m.
  Aquí si volem, podem marxar cap a la dreta per on ens hi arriba el camí normal de la Collada de Bracons al Puigsacalm.
  Nosaltres travessem el coll, seguim el camí cap a Puigsacalm; el seguim uns metres. Deixem el camí per pujar pel caire de la dreta de sobre el coll. Seguim un corriol que ara hi és, ara no i que sense apartar-se mai gaire del caire, ni del fil del bestiar, ens porta a trobar una carena de través.
  .-  2 h 45 min.   --  CARENA TRAVESSERA  --    1.405 m.
  Aquí a la dreta, la carena cau en picat i fa un bon mirador. Per l'esquerra hi arriba el camí que puja de la collada de Bracons al Tossell. Seguim el camí a l'esquerra, fa un petit tram planer i després fa una petita, però forta pujada i s'arriba al cim del puig Tossell.
  .-  2 h 52 min.  --    PUIG TOSSELL   --  1.461 m.
  El Tossell, en dies normals és un excel·lent mirador, avui tot i que la boira ha marxat uns moments, a la vall encara hi ha boira però per sobre, la vista és força bona.
  Pel mateix camí tornem cap al punt on hem trobat el camí a la carena travessera.
  .-  2 h 58 min.   --  CARENA TRAVESSERA  --    1.405 m.
  Ara saltem cap a l'esquerra, on primer cal fer una petita desgrimpada, després baixem unes lloses de pedra a la dreta, a sota fem un petit tram de pla, passem pel costat del Tossell petit i saltem cap a l'esquerra, on cal fer una altra petita baixada, molt dreta, que tal com està avui, s'ha de vigilar força. A sota continuem per la carena que ens porta al camí de pujada de la collada de Bracons al Puigsacalm. Seguim el camí cap a l'esquerra i arribem a la carretera, baixant un marge de pedra.
  .-  3 h 30 min.   --  COLLADA DE BRACONS  --    1.132 m.
  Travessem la carretera i anem a buscar la pista de l'altra banda, on hi ha una barrera. La pista puja un xic, després fa un pla on deixem a l'esquerra un camí. Nosaltres continuem per la pista estreta fins que aquesta s'acaba i es converteix en dos camins.
  .-  3 h 37 min.  --    COLLET DE LA GREVOLOSA  --   1.142 m.
  Seguim el camí de l'esquerra. El camí, molt clar, va baixant i ens porta a l'impressionant fageda de la Grevolosa, al punt on fa un camí travesser.
  .-  3 h 49 min.  --    GREVOLOSA   --  1.040 m.
  Després de donar un tomb per la fageda, on hi ha uns faigs molt grans, continuem pel camí de dret avall i cap a la dreta. El camí ens baixa de dret, deixem un trencant a la dreta i de dret avall arribem a una pista, que seguim de dret avall i arribem a l'ermita de Sant Nazari.
  .-  4 h 5 min.   --  SANT NAZARI  --     936 m.
  A les parets de darrere l'ermita anem cap a la dreta, de pla, cap a sobre la font, on fa un pla amb arbres. -hi ha un bolet fet de les restes d'un arbre- Aquí, a l'esquerra, al mig dels boixos, hi marxa un camí. Seguim el camí molt planer on hi passa un tub d'aigua. El camí arriba a una pista dolenta. Seguim cap a l'esquerra i avall, quan la pista s'acaba continuem pel rec travessem un arbre i trobem un camí on retrobem el tub de l'aigua. Seguim el camí cap a la dreta. El camí, força planer, va flanquejant i arriba a un clot d'herba. Seguim el clot avall per anar a trobar una pista al costat d'una torre elèctrica. La pista ens porta a una altra torre, i a la pista molt bona de terra de Cabrera.
  .-  4 h 41 min.   --  PISTA DE CABRERA
  Seguim la pista cap a la dreta, travessem el torrent de Bracons que ens baixa per la dreta i arribem al pla on tenim el cotxe.
  .-  4 h 50 min.   --  SOBRE EL TÚNEL DE BRACONS  --    788 m.