dimecres, 30 de juliol del 2014

PIC DE LUSTOU ( Per la vall de Rioumajou ) ( 125 )

El pic Lustou és un dels gran oblidats quan parlem de tres mils al Pirineu, i creiem que es mereix un gran reconeixement. És un cim en el que cal fer un gran desnivell, però la major part amb herba, tot i essent molt dret sense presses es puja molt bé. Hi ha una curta cresta entretinguda però sense problemes i al quedar separat de tots els grans massissos la seva vista és espectacular; en dies clars una de les millors. En resum, s'hi ha d'anar.
La ruta: Frédançon – Vall de Péguere – Torrent de Piarre – Cabana de Thou – Lustou – Coll de Lustou – Cabana de Thou – Frédançon.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 26 de Juliol de 2014
*ZONA: Pirineu Francès
*DIFICULTAT: Baixa, però cal tenir en compte que hi ha molt de desnivell, i la cresta és un xic aèria.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Néouvielle de IGN 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: A Frédançon a la confluència de les vall de Péguere i la vall de Rioumajou. Per anar-hi cal agafar una pista que surt 2 km de la sortida del poble de Eget-Cité. La pista surt a la banda dreta baixant del túnel de Bielsa, és asfaltada, i comença pujant. Hi ha indicadors però baixant no es veuen. La pista és a uns 4 km abans d'arribar a St. Lary-Soulan.
*OBSERVACIONS: El recorregut tot i que en la seva majoria és molt evident hi ha el tram del pont de formigó que una esllavissada l'ha desdibuixat i cal tenir en compte que de seguida s'ha de travessar el riu.
El bivac que hi ha a la cresta només és per parar el vent, però és una de les millors terrasses que hem vist.

hem sortit a 2\4 de 6 del matí i ja portem més d'una hora de camí quan veim que el sol comença a fer acte de presència

cabana de la Montagne de Thou amb els Culfreda al darrere

per sort hem pujat sempre a l'ombra, el Lustou el tenim al davant mateix, hem de marxar cap a l'esquerra un cop siguem vora la base de la paret, per arribar-hi però farem algunes "tortes" per salvar les llengües de neu que encara hi ha

deixem el bivac enrere i comencem a crestejar, mai ens enfrontarem amb un pas complicat, cresta avall s'intueix el Coll del Lustou

cim del Lustou, en un dia radiant, res a veure quinze dies enrere quan varem ser al Ramoung

des del cim les vistes són espectaculars, es divisen tots els grans cim Pirinencs, en la foto el veí pic de Parrouis

dels Culfreda podem apreciar clarament els tres cims

la cresta del Lustou des del Bivac, per cert el bivac està en una balconada amb vistes immillorables

de baixada optem per seguir cresta avall fins al coll, a la dreta tenim el petit estany de Lustou, aquesta vall també ens serviria per pujar, tot passant pel barranc de Pla d'Arsoué

sota el coll del Lustou hi ha un petit corriol que ens torna  cap a la coma de pujada

tot pujant quan arribem al peu d'aquest seguit de salts d'aigua hem de remuntar cap a la dreta i seguir per el Torrent de la Piarre

de baixada, i amb la feina feta podem apreciar millor la magnitud dels grans avets que formen aquest bosc

tot arribant a Frédançon

0 h. FRÉDANÇON 1.380 m.
Comencem a caminar travessant la barrera que hi ha al pont de la pista que marxa cap a l'esquerra endinsant-se a la vall de Péguere. La pista, en bon estat, puja suaument pel mig de grans avets i arriba a un pont de formigó.
21 min. PONT DE FORMIGÓ 1.510 m.
Aquí cal estar atent, ja que sense travessar el pont cal seguir un corriol a l'esquerra que el riu ha esllavissat i que al començament no es veu clar. Passada l'esllavissada es segueix millor. El camí segueix uns metres al costat del torrent de Piarre i el travessa. A l'altra banda del riu s'aparta uns metres a la dreta, per després continuar pujant paral·lel al torrent de Piarre. La pujada és pel mig d'un bosc d'avets molt grans.
Continuem pujant amb el torrent a l'esquerra, quan el camí surt del bosc, davant nostre apareix una bonica cascada, als peus de la qual el torrent es bifurca.
54 min. CASCADES
Aquí, el camí gira 90 graus a la dreta, - fites - deixant la cascada a l'esquerra. De seguida a l'altra banda del torrent hi ha les restes d'una allau que ha fet un gran tallafocs. Fem uns metres més i arribem a un dels pocs plans que trobarem i on el camí aprofita per travessar el torrent.
1 h 8 min. PETIT PLA 1.930 m.
Aquí, torrent amunt queda molt encaixonat. El camí – fites – s'enfila fent moltes llaçades per la pala d'herba, de l'altra banda apartant-se del torrent que ens queda a la nostra dreta. El camí puja de valent per anar a trobar una cabana.
1 h 33 min. CABANA DE LA MONTAGNE DE THOU 2.075 m.
Ara comença el tram més fàcil de seguir, però amb diferència el tram més dret.
Continuem per sobre la cabana – fites – sempre de dret a l'osca que es veu, entre el pic de Tour i el Lustou. El camí va fent petites llaçades i enfilant-se de valent, amb una vista impressionant, a la dreta, dels pics de Culfreda i de Balinet.
És un camí d'herba i terra, que a aquestes altures ja és complicat de trobar, pugem sempre de dret a l'osca fins que comencem a trobar rocs desfets, aleshores cal anar cap a l'esquerra, a buscar una petita diagonal, - fites - molt dreta que ens permetrà arribar dalt la carena.
3 h 15 min. CRESTA DEL LUSTOU 2.920 m.
Seguim la cresta cap a la dreta, de seguida arribem a un replà on hi ha un gran bivac. És un bivac amb un magnífic mirador. A partir del bivac cal anar seguint la cresta o lleugerament a l'esquerra, per on es puja sense masses problemes cap al cim.
3 h 35 min. PIC DE LUSTOU 3.023 m.
Al cim hi ha una gran fita i una vista que trenca l'alè: Posets – Bachimala – Perdiguero – Néouvielle – Munia – Vignemale – Montperdut – Cotiella – Midi de Bigorri i molts i molts més.
Després de gaudir una bona estona del cim, ja que fa un dia preciós, tornem enrere, desfem la cresta que de baixada tampoc és complicada i tornem al replà on hi ha el bivac.
3 h 47 min. BIVAC MIRADOR 2.929 m.
Ara enlloc de baixar per on hem pujat, continuem per la cresta fins al coll on aquesta torna a pujar.
4 h 20 min. COLL DEL LUSTOU 2.650 m.
Antigament aquest era el camí de pujada, però dona una gran volta. Un cop al coll, cal marxar cap a l'esquerra baixant lleugerament i resseguint la carena que hem fet per sota, quan arribem als rocs, marxem cap a la dreta i avall, per anar a trobar el camí de pujada.
4 h 45 min. CAMÍ DE PUJADA
Seguim el camí avall, de seguida deixem un camí que marxa de pla a la dreta i continuem de dret avall. És molt dret, pujant l'hem trobat dret, però baixant encara sembla que ho sigui més, sort que la vista és fantàstica. El camí ens porta a la cabana.
5 h 2 min. CABANA DE LA MONTAGNE DE THOU 2.075 m.
Baixem la pala d'herba, travessem el torrent, baixem cap on s'ajunten el dos torrents, amb la bonica cascada a la dreta. Continuem avall, entrem al bosc d'avets, però ara quan som al punt on cal anar a travessar el torrent de Piarre, continuem cap a l'esquerra, baixant molt còmodament pel mig del bosc, passem una clariana on un tros amunt hi ha la cabana de Péguere amb una vista del pic Lustou molt bona i baixem a trobar el riu.
5 h 48 min. PONT DE FUSTA
Aquí trobem un pont de fusta surrealista, ja que el pont travessa una part del riu pràcticament seca i acaba amb unes escales que moren al mig del riu, en el seu punt de més caudal, vaja que per travessar el riu, s'ha de buscar un altre punt uns metres més avall i fer-ho a gual.
Un cop travessat el riu Péguere baixem per la pista que de seguida arriba al pont de formigó.
5 h 55 min. PONT DE FORMIGÓ 1.510 m.
Ara només en queda baixar per la pista, molt còmodament, cap a l'àrea recreativa de Frédançon.
6 h 15 min. FRÉDANÇON 1.380 m.