dimecres, 2 de juliol del 2014

MATAGALLS CATORZE FONTS I UN SOT (122)

El Montseny és famós per les seves aigües. Avui visitarem algunes de les moltes fonts que hi ha al seu voltant. Pujarem a Matagalls pel Sot Mal, que segurament és per on és més dret i, per arrodonir el dia visitarem 14 fonts que es trobem al voltant; de fet més que trobar-les les anirem a buscar.
  El recorregut: Coll de Bordoriol – Font de Pastors – Font de l'Atlàntida – Font dels Cortils – Font del Camí de la Noguera – Font Rupitosa – Font de l'Avet Blau – Sot Mal – Matagalls – Font dels Cims – Font de Matagalls – Font dels Bisbes – Font de la Rosa – Font Freda – Font d'en Vila – Font de CollPregon – Font de Mosquits – Font de Llops – Coll de Bordoriol.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 28 de Juny de 2014
*COMARCA: Osona
*DIFICULTAT: Al Sot Mal hi ha trams molt complicats i molt drets, la resta és fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montseny parc natural 1:25.000 de la diputació de Barcelona.
*PUNT DE SORTIDA: Coll de Bordoriol, a la carretera de Viladrau a Santa Fe del Montseny.
*OBSERVACIONS: La pujada pel Sot Mal, en un principi és més complicada del que sembla, hi ha trams que l'aigua t'impedeix pujar per dins i, pels costats és molt dret, amb molta fullaraca, on costa aguantar-se.
Si es vol fer la ruta de les fonts es pot saltar el Sot Mal. Des de la font Rupitosa s'ha de anar al pla de Malataup i allí trobem dos camins per pujar al Prat Xic.
Les fonts exceptuant la de la Rosa i la d'en Vila, les altres totes fan un bon raig.

la font de l'Atlàntida, a peu de pista; fa menys de 10 minuts que caminem i ja és la segona font que trobem, i la d'en Felip Graugés és a tocar....

després de sis fonts encarem el Sot Mal, en aquest punt ple de rocs i fullaraca

més amunt el sot s'encaixa i fins i tot hi baixa aigua, massa per el nostre gust....

hi ha punts que hem de deixar el sot per poder superar el pas, de lo dret i encaixat que és

aquí ja hem deixat el Sot Mal, per començar a marxar cap al cim del Matagalls hem de tirar una diagonal a l'esquerra

un cop superada una caraneta ja veiem la creu....

de baixada anem a trobar la font dels Cims i posteriorment la de Matagalls (foto)

vora la font del Matagalls el camí passa de nou per la fageda, on trobem aquest magnífic exemplar

per resseguir unes quantes fonts més, des del Collet de les Eugues baixem a buscar el clot, on trobem la Font dels Bisbes

entre font i font encara hem tingut temps de collir algun rossinyol......

abans d'arribar al cotxe contemplem el "trau"que hi ha a la dreta de la creu anomenat, Sot Mal

.-  0 h.  --     COLL DE BORDORIOL  --    1.089 m.
  Seguim la pista que marxa per darrere la caseta d'informació del parc. De seguida trobem un cartell que ens marca la primera font. Font que és a pocs metres a sota la pista.
  .-  5 min.   --  FONT DE PASTORS  --     1.104 m.
  La font, tot i que raja, està un xic descuidada. Tornem a la pista i continuem amunt. A pocs metres hi ha un trencant. Seguirem la pista que marxa cap a la dreta, de pla,i de seguida trobarem a sota, a la dreta, la segona de les fonts, .
  .-  8 min.  --    FONT DE L'ATLÀNTIDA  --    1.120 m.
  Aquesta font raja poc i està força abandonada. Continuem per la pista sempre de dret i avall. Arribem a una petita esplanada on a la dreta hi marxa una pista i on hi trobem la tercera de les fonts.
  .-  15 min.  --    FONT DELS CORTILS   --  1.072 m.
  Font molt ben cuidada i amb un bon raig, que rep també el nom de font d'en Felip Graugés. Nosaltres un cop visitada la font, continuem per la pista que marxa de dret, seguint sempre la més bona i de dret. La pista arriba a un punt on fa unes corba i baixa. Aquí fa un trencant.
  .-  40 min.   --  TRENCANT SOT MAL
  Marxem per la pista de l'esquerra, pujant pel costat del Sot Mal. La pista, uns metres més amunt es parteix; la pista de l'esquerra puja cap a la font de Llops, on hi anirem més tard. Ara marxem cap a la dreta, travessem el Sot Mal, i trobem un altre trencant. Aquí tornarem. Continuem de dret i poc abans del clot, a l'esquerra de la pista i arran de terra, hi ha una petita font que costa de veure.
  .-  50 min.  --    FONT DEL CAMÍ DE LA NOGUERA   --  1.095 m.
  Tornem a l'últim trencant i seguim la pista a la dreta i amunt. De seguida gira i fa un altre trencant. Continuem de pla cap a la dreta. Arribem al clot que travessem i anem a buscar la carena entre dos torrents per on pugem, sense camí, cap a trobar una pista uns metres més amunt. Seguim la pista cap a la dreta i passat el clot trobem la font Rupitosa.
  .-  1 h.  --     FONT RUPITOSA  --      1.218 m.
  De les fonts que hem trobat és la que raja més. Aquí si no volem pujar pel Sot Mal tenim l'opció de continuar per la pista i anar al pla de Malataup, des del qual hi ha dos camins: un que puja cap el Sot de les Cordes i el coll d'Ordials i l'altre que puja per sota el Turó Gros del Pujol. Un cop dalt tots dos arribem al Prat Xic.
  Nosaltres seguim la pista cap a l'esquerra, primer de pla i després de baixada. Arribem a la gran raconada on hi ha el Sot Mal. A peu de pista hi ha una petita font a terra, no massa visible.
  .-  1 h 10 min.  --   FONT DE L'AVET BLAU – SOT MAL   --  1.190 m.
  A partir d'aquí ja són figues d'un altre paner. Entrem dintre el clot, torrent o sot, com vulguis dir-li, de camí no en trobarem cap fins al cim. Pugem sempre que podem per dintre, tot i que hi ha punts on hem de sortir i passar un xic per la dreta o un xic per l'esquerra. El primer tram és sec, però de seguida comencem a trobar aigua que en molts punts ens dificulta la pujada, ja que la roca molla patina molt.
  Quan puges per dins, et dóna la sensació que estem fent barranquisme però al revés, ja que en comptes de baixar pugem. El tram més complicat és l'últim, que nosaltres passem per la dreta ja que avui hi baixa força aigua i per dintre no ho veiem clar.
  Quan s'acaba el clot, fa una pala molt ampla. De dret se surt directament al Prat Xic. Nosaltres esbiaixem cap a l'esquerra i anem a sortir sota la creu de Matagalls.
  .-  2 h 40 min.  --     MATAGALLS  --    1.697 m.
  Matagalls és el sostre comarcal d'Osona. Al cim hi ha una gran creu i un vèrtex geodèsic i no cal dir que la vista és meravellosa. Avui podríem vorejar i no pujar al cim, però Matagalls, és Matagalls i no ens cansem de pujar-hi.
  Marxem cap a la dreta tal com hem arribat. Baixem pel mig del petit clot que molt suaument ens porta a trobar la font dels Cims o font de Prat Xic, font amb molta aigua que surt d'un trident.
  .-  2 h 46 min.   --  FONT DELS CIMS  --    1.598 m.
  Travessem la carena de l'esquerra i baixem per l'altra banda fins a trobar un caminet que ens porta al clot de la dreta, on, sota una teulada, hi ha la font de Matagalls.
  .-  2 h 51 min.  --     FONT DE MATAGALLS   --  1.568 m.
  Continuem de dret, per un camí que vorejant de pla va a buscar el coll de la Font, on es perd un xic, continuem vorejant i anem al collet de les Eugues, des d'on baixem de dret al sot de la Fagetona que tenim al davant. Al sot de ens trobem la font amb força caudal dels Bisbes.
  .-  3 h 4 min.  --     FONT DELS BISBES   --  1.519 m.
  Seguim el rec amunt i sempre arran d'aigua, pugem a la font Freda. Aquí fa dues fonts; la primera, la de la Rosa que no raja i a sobre, la font Freda, aquesta molt abundosa.
  .-  3 h 10 min.  --    FONTS FREDA I DE LA ROSA  --   1.558 m.
  Continuem vorejant Matagalls. Anem a buscar el collet dels Llops, des d'on saltem per l'altra banda, de dret a un coll on a la dreta hi ha uns rocs. Passem el coll i baixem de dret a la vall del davant on just al costat de rec, hi ha la font d'en Vila. Aquesta està seca i molt malmesa.
  .-  3 h 22 min.  --     FONT D'EN VILA  --    1.498 m.
  Ara hem de buscar un camí que marxa per la dreta de la font. De seguida hi ha un pla d'herba per on es comença a enfilar. És un camí amb moltes fites i força definit. En els punts on el camí no es veu massa clar, hi sobren fites. El camí és molt millor del que esperàvem. És un camí que puja suaument i ens porta a travessar el caire per on puja el camí de Sant Bernat.
  .-  3 h 40 min.  --      CARENA DEL COLLELL  --   1.550 m.
  Continuem de pla i entrem en un bosc de faig, molt més espès que fins aquí. El camí i les fites ens porten a trobar la font de Coll Pregon.
  .-  3 h 50 min.   --  FONT DE COLL PREGON   --  1.521 m.
  Continuem seguint el camí, força planer, i arribem a Coll Pregon, on al mig hi ha un monòlit.
  .-  3 h 55 min.   --  COLL PREGON   --  1.534 m.
  Tal com venim, travessem el prat i saltem per l'altra banda, on un camí, pel costat del clot, molt de dret, ens baixa cap a trobar la font de Mosquits. Font que fa un bon raig.
  .-  4 h 5 min.  --    FONT DE MOSQUITS   --  1.335 m.
  Seguim uns metres la pista a la dreta i de seguida agafem un camí que baixa força dret i que ens porta a una pista, més bona, que cap a la dreta ens baixa a troba la font de Llops; l'última d'avui.
  .-  4 h 25 min.  --     FONT DE LLOPS  --     1.145 m.
  Ara només en cal continuar per la pista que, de pla, arriba a coll de Joan, on agafem cap a l'esquerra, passem pel costat d'un oratori, d' una barraca i arribem a coll de Bordoriol
  .-  4 h 45 min.  -    COLL DE BORDORIOL  --    1.089 m.