dijous, 13 de febrer del 2014

LA BARROCA – SANTA LENA – SANT ROC ( Des de Sant Martí de Llémena ) ( 105 )

En l'última revista del Vèrtex que hem rebut hi havia una excursió a la Vall del Llémena, concretament a la cinglera de Sant Roc. Nosaltres hi havíem anat però des d'Amer i ens va cridar l'atenció així que, a buscar camins i mirar de fer-hi una bona sortida, i crec que ho hem aconseguit, ja que farem quatre pujants, graus o camins que pugen al cingle, i a més, a més veurem tres ermites.
  El recorregut que seguirem és el següent: Sant Martí de Llémena – Grau de la Barroca – La Barroca – Santa Lena – Coll de Sant Roc- Pas de Santa Maria – Grau del Llop – Grau de la Sitja – Cementiri del Moro – Sant Roc – Grau de l'Escairó – Sant Martí de Llémena.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 8 de Febrer de 2014
*COMARCA: Gironès
*DISTÀNCIA: 14 km
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 4 h.
*DIFICULTAT: Baixa, Hi ha algun corriol que és justet, però sempre anem per camins.
*FONTS CONSULTADES:Mapa comarcal del Gironès de ICC 1:50.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament al costat de la carretera a Sant Martí de Llémena.
*OBSERVACIONS: El recorregut d'avui sembla més complicat del que és en realitat. Hem de tenir en compte que fem pujades i baixades que si volem podem evitar. Però ja que érem aquí, volíem resseguir els graus o pujants, que més o menys hem trobat. Segur que n'hi ha més i algun del que hem fet, potser tampoc es diuen així, però així ho hem trobar i així els posem.
  L'excursió es pot fer sense baixar el grau “del Llop” i per tant sense puja el grau de la Sitja, però creiem que val la pena baixar i pujar, ja que el desnivell total tampoc és massa.
  Les ermites són en tres llocs completament diferents i creiem que són una bona raó per fer l'excursió

el Far des de vora la Barroca

imatge de la la Barroca

Santa Lena (Puig de santa Lena)

tot pujant cap a Sant Roc trobem aquests dos "despistats" fredelucs (som al febrer)

un cop ens apropem a la cinglera les vistes són millors, a la foto Rocacorba

la modesta ermita de Sant Roc

abans del grau o Pas de Santa Maria hi ha un espectacular mirador, des d'aquest punt es pot apreciar el Montgrí i fins i tot les Medes

ja a baix de nou tenim aquesta visió de Sant Martí de Llémena

.-  0 h.  --     SANT MARTÍ DE LLÉMENA  --   248 m.
  Anem cap al davant de l'església, des d'on seguim pel costat de les parets de la dreta, pugem unes feixes i a sobre, arran de parets de l'església, trobem un camí que, de pujada, passa pel costat d'un dipòsit, travessa una pista, puja un xic més i després marxa cap a la dreta força de pla. El camí, molt clar, després de travessar una carbonera es troba amb el camí que puja al grau.
  .-  18 min.   --  GRAU DE LA BARROCA   --  357 m.
  Seguim el camí amunt. És un camí molt bonic i fresat que puja molt de dret i ens porta dalt la carena.
  .-  25 min.  --     PLA SOBRE LA CINGLERA   --  411 m.
  Aquí trobem un camí que cap a l'esquerra ens portaria a santa Lena. Nosaltres el seguim a la dreta per sobre un enllosat, -amb vistes al Far - travessem un petit rec i de seguida trobem una pista que s'aparta de la cinglera. La pista va a trobar-ne una altra de més bona, que cap a l'esquerra ens portarà als plans on hi ha l'ermita de la Barroca.
  .-  36 min.  --     LA BARROCA   --  388 m.
  L'església de Sant Andreu de la Barroca és una església amb porxo, llàstima que estigui en tan mal estat.
  Tornem a la pista, la travessem i en seguim una de més dolenta que marxa perpendicular a l'ermita. La pista de seguida es bifurca, seguim el camí que s'enfila a la dreta. El camí arriba a uns camps abandonats, a l'altra banda continua una pista dolenta, fem una raconada amb molt de fang i arribem a uns prats on, a sota a l'esquerra, hi ha la casa de l'Oriol, mig aterrada, tapada de verdisses. Aquí hem de travessar els camps en diagonal a la dreta i amunt. A la punta de dalt del prat trobem un camí molt fresat, però molt enfangat, que ens porta a una altra casa, també mig aterrada.
  .-  1 h 2 min.   --  CAN SOTERES   --  485 m.
  Continuem cap a sobre. De seguida arribem a uns terrers emmorronats, on continuem de dret amunt. Trobem algun trencant. Sempre seguirem cap a la dreta i amunt. El camí ens porta a una pista ampla, dalt el pla.
  .-  1 h 12 min.  --     PISTA   --  535 m.
  Seguim la pista cap a l'esquerra i anem a trobar-ne una de molt bona - amb MB de la ruta de les ermites - que ens portarà a l'ermita romànica del S-XIII de la Mare de Déu de Puig de Lena.
  .-  1 h 25 min.   --  SANTA LENA  --     559 m.
  L'ermita és sobre un turó, té un absis i un porxo, i està en bon estat. El camí i les marques continuen baixant pel costat de l'ermita, rascant el pou. És un bonic camí que ens baixa a sota el pla, passant pel costat d'una casa aterrada, abans d'arribar a un coll ple d'indicadors i camins.
  .-  1 h 35 min.   --  COLL DE SANT ROC  --    478 m.
  Tal com arribem, travessem les pistes, pel costat d'una alzina i una bassa. Seguim un camí per sobre un enllosat de pedra preciós. Seguim el camí fins a la primera bifurcació. Aquí deixem les MB que van a Sant Roc i seguim el camí de la dreta que planeja. Molt enllà passem per un trencant on a la dreta marxa el camí de les ermites i arribem a un altre trencant amb indicadors.
  .-  2 h 5 min.   --  PAS DE SANTA MARIA  --    488 m.
  Aquí hi tornarem baixant de Sant Roc, que és aquí sobre mateix. Ara saltarem cap a la dreta, per on baixarem un grau – no tenim massa clar, si és el del Llop, el de l'Arimany o el d'en Pere Puig -. El camí, primer baixa de dret avall, – MV - després gira a l'esquerra i va vorejant per sota la punta de la cinglera de Sant Roc i va a trobar una pista, no massa bona.
  .-  2 h 21 min.  --      PISTA   --  395 m.
  Seguim la pista amunt. De seguida, la pista que era de desemboscar, es va tornant més dolenta fins que arribem a un camí ample, més bo.
  .-  2 h 25 min.  --     GRAU DE LA SITJA   --  427 m.
  Seguim el camí a l'esquerra i amunt. - MV - De seguida el camí gira a l'esquerra, aleshores el deixem, fem dos metres i trobem un corriol amb un indicador. El corriol, molt bonic, s'enfila de valent, travessem un camí de través i continuem pujant fins arribar altre cop dalt la cinglera.
  .-  2 h 40 min.   --  CIM DEL GRAU   --  573 m.
  Aquí, trobem el camí pel que hem de marxar, però primer hem d'anar a Sant Roc, tot i que farem una petita marrada. Travessem el camí i seguim un camí que s'endinsa al bosc, un pèl cap a l'esquerra, fins a trobar un altre camí que ve de l'esquerra. En el punt on es troben hi ha el cementiri moro, i si es busca trobarem un munt de tombes, formades per dues lloses de cantó.
  Vist el cementiri, marxem pel camí de l'esquerra, que ens torna al camí marcat – MB - que ens porta a Sant Roc.
  .-  2 h 50 min.  --     SANT ROC  --     598 m.
  Si la Barroca estava ens uns prats, Santa Lena en un turó, Sant Roc està a la punta d'una cinglera, amb una vista fantàstica, tot i que s'aguanta, no està en massa bon estat.
  Per continuar des del portal marxem cap a la dreta. -MB – El camí ens porta a un mirador de la cinglera i a l'entremat de camins, dels Pas de Santa Maria.
  Pocs metres abans d'arribar als indicadors, cal agafar un corriol a la dreta que volta per sota el cementiri moro i va a trobar el camí marcat, – MB - un metres més avall del Grau de la Sitja.
  .-  3 h 10 min.  --    CAMÍ CARENER  --    570 m.
  Ara, seguirem el camí a l'esquerra i avall i, sempre per sobre el pla, arribarem a una bifurcació. Aquí hi ha les MB que marxen lleugerament a l'esquerra i van al coll de sant Roc. Nosaltres continuem recte, per sobre un enllosat. Per l'esquerra ens arriben un parell de pistes que venen del coll. Seguirem rectes fins que arribem a un punt on a l'esquerra hi ha un camp.
  .-  3 h 30 min.  --     GRAU DE L'ESCAIRÓ   --  454 m.
  Aquí cal estar atent a la dreta, on hi ha una fita. Surt un corriol que entra al bosc. Al començament no és massa bo – hi ha fites – però conforme es va acostant al grau, millora. Tot i que és el grau més directa i es segueix molt bé, és també el més poc transitat. El camí travessa una pista i continua baixant. A baix, al pla, travessem la raconada i anem a trobar dues cases, que passem pel mig, i arribem a la carretera.
  .-  3 h 55 min.  --     CARRETERA
  Seguim la carretera a l'esquerra i de seguida som al poble on tenim el cotxe.
   .-  4 h.  --     SANT MARTÍ DE LLÉMENA  --   248 m.