dimarts, 3 de setembre del 2013

PIC DE DÒRRIA – COMA DE PLANÈS ( Des de Planès ) (88)

Cada any anem a fer excursionisme d'investigació, dit d'una altra manera, fem una excursió sense seguir massa normes, de fet poc o molt ho fem cada setmana però, un cop al menys, ho fem deixant-nos portar per la intuïció i aleshores surten excursions com aquesta, molt maca, això sí, hi ha alguns trams en què seguim camps a través, de dret al nostre objectiu, que avui és molt concret. Anem a fer un cim, que si passessis per la carena que va de la Collada de Toses al Puigmal i no fos perquè hi ha un vèrtex geodèsic ni el veuries. Ara fet com el farem nosaltres és un gran cim.
El recorregut és el següent: Planès – Dòrria – Pla Ermat – Pic de Dòrria – Coma de Planès – Torrent de Planès – Planès.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 31 d'Agost de 2013
*COMARCA: Ripollès
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 5 h.
*DIFICULTAT: Baixa, només cal tenir en compte que hi ha alguns llocs on no hi ha camí, i no és massa net, però sempre s'intueix cap on cal anar.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Puigmal – Vall de Núria E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Església de Planès
*OBSERVACIONS: És una sortida que segurament es pot millorar molt, nosaltres l'hem feta així perquè anàvem amb plan experimental. És una sortida que un dia pujant al Puigmal des de coll de Barraques ens va cridar l'atenció, tant la carena de l'altre costat, com el clot del mig.
el poblet de Dòrria, des de la carena
el Pla Ermat (segons el mapa de l'Alpina), a partir d'aquí carena i amunt!!!
el Puigmal de fons i a la dreta la Coma de Planès
darrers metres per fer cim, el desnivell és constant pero suau
vista nord des del cim, amb la Tosa del Pas dels Lladres i el Puigmal
la vista sud, molt més difuminada per la llunyania, però es pot apreciar des de la Tosa d'Alp fins el Costapubilla
tot baixant cap a la Coma de Planès
búnquer de la Coma de Planès, varis cadenats priven de l'accés a l'interior
la coma s'acaba i comença el rec que no tarda gaire en encaixar-se

.-  0 h.  --      PLANÈS  --     1.200 m.
  Pugem cap a travessar la carretera per continuar per l'altra banda seguint una pista cimentada que puja molt recta – GR - . La pista passa pel costat d'un dipòsit d'aigua i de seguida es bifurca. ( Aquí, si es pogués pujar, – no sabem si es pot fer - comença la carena que seguirem més amunt i que per anar a buscar, farem una gran volta, però es veu força brut i preferim voltar ).
  .-  6 min.  --     TRENCANT GR'S  --    1.282 m.
  Aquí pista i GR es parteixen en dos: per la dreta hi tornarem. Ara marxem cap a l'esquerra. De seguida s'acaba el ciment i continua una pista de terra força planera. La pista s'acaba al torrent de l'Helena, des d'on continua un camí, ja no tan net que, també força planer, ens porta al coll de Castellar. Aquí, per la dreta – no es veu massa clar - també podríem pujar a trobar la carena.
  Continuem ara de baixada, travessem un rec i més endavant un altre. Quan travessem el tercer rec, el camí es converteix en pista i uns metres després, hi ha una pista no massa bona a la dreta. Som a tocar del poble de Dòrria.
  .-  53 min.  --    TORRENT PETIT  --     1.450 m.
  Deixem el GR i la pista per marxar cap a la dreta. Tornem a travessar el torrent uns metres per sobre i anem a sortir a uns parts de dall on s'acaba la pista. Travessem els prats amunt, i continuem més o menys pel que seria el llom. Anem pujant, buscant els llocs més nets, hi ha força ginesta i ginebrons, però buscant es va passant. Travessem un camí que ve de l'entrada de Dòrria i segurament hauria estat la millor opció per venir fins aquí. Continuem pujant i arribem a una barraca, on l'ideal seria marxar de pla cap a la dreta. Nosaltres continuem de dret amunt, aquí trobem uns pocs metres força bruts, és qüestió de desplaçar-se més a la dreta o a l'esquerra. Pugem uns pocs metres i arribem a una pista que també surt de Dòrria. Aquest tram des que hem deixat el GR fins a la pista, és el tram més confós. Tram que si es va fins a Dòrria es pot evitar, tot i així si es puja de dret, no hi ha pèrdua.
  .-  1 h 18 min.  --     PISTA DE DÒRRIA  --    1.675 m.
  Seguim la pista a la dreta, passem la raconada, on si es vol pel costat del rec es pot pujar a la carena. Nosaltres continuem per la pista que entra dins el bosc i força planera ens porta a una placeta on s'acaba.
  .-  1 h 36 min.  --     FI DE LA PISTA  --    1.750 m.
  Ara, continuem per un corriol que travessa dos recs i surt del bosc, - el corriol el seguim uns 10 min.- quan veiem que es net, pugem cap a l'esquerra a buscar la carena. Pugem sense camí, hi ha molta ginesta però molt arranada a terra que et permet passar per sobre o pel costat. Així, sense cap complicació, arribem a la carena, on fa un pla.
  .-  1 h 56 min.  --     PLA ERMAT  --     1.897 m.
  Seguim la carena cap a l'esquerra i amunt. Al començament segueix havent-hi molta ginesta a ras de terra, després ja és herba. Anem pujant carena amunt, amb l'impressionant cercle de la Coma de Planès a la dreta. És una pujada constant, però no excessivament dreta. Cap el final, la carena, queda un xic difuminada. Pugem sempre pel caire de sobre la Coma de Planès fins que aquesta es tanca, aleshores, ens cal marxar un xic a l'esquerra, per arribar de seguida al cim del pic de Dòrria o de Dorri.
  .-  3 h.  --      PIC DE DÒRRIA  --    2.547 m.
  El cim, si no fos pel vèrtex geodèsic, passaria inadvertit a la carena, però té una vista molt bona, de fet la vista ha estat molt bona en tota la carena.
  Per baixar farem servir el clot que baixa fins a Planès, tot i que cap el capdavall és molt brut i haurem de buscar alternatives.
  Des del cim desfem uns metres i anem a buscar el clot de dret. Baixem pel regató que surt on es parteixen les carenes. La baixada, és molt dreta, però es baixa molt bé. Anem baixant pel mig de la vall. Força avall, en un planell, trobem un búnquer tancat amb pany i forrellat.
  .-  3 h 30 min.   --  BÚNQUER DE LA COMA DE PLANÈS   --  2.130 m.
  Continuem baixant pel mig de la vall, de seguida fa un petit replà a la dreta. Continuem seguint la vall que es desvia un xic cap a l'esquerra. Fa un primer tram molt dret on comencem a trobar captacions d'aigua. Anem baixant pel costat del riu que cada cop és més brut de ginesta, però aquí molt alta. Seguim la vall, sempre pel costat del riu fins que a l'esquerra hi marxa una pista, molt precària d'herba, i per on marxa una part de les captacions d'aigua.
  .-  4 h 3 min.  --     PISTA D'HERBA  --    1.670 m.
  La pista, també és força plena de ginesta que ens tapa, però es passa molt millor. Anem travessant diferents torrents. La pista, cada cop és més “bona”. Al començament és plana, després fa una forta baixada i arriba al cortal Quelets, on va a trobar una pista, aquesta si que es bona. La pista cap a la dreta, va a trobar el torrent de Planès, on s'acaba. Nosaltres seguim la pista cap a l'esquerra, que de pla, ens porta de seguida a trobar la carretera que puja de Planoles al coll de Barraques.
  .-  4 h 24 min.  --    CARRETERA DE COLL BARRAQUES  --  1.485 m.
  Seguim uns metres la carretera avall, de seguida trobem el GR que seguim cap a la dreta, el camí, molt fresat, baixa de dret pel mig del bosc -GR – i va a sortir en uns dipòsits d'aigua.
  .-  4 h 39 min.  --      DIPÒSITS  --    1.308 m.
  Marxem cap a la dreta, ara seguint una pista – GR – que primer marxa de pla, després puja un xic, travessa el torrent de Planès, per continuar en lleugera baixada cap al trencant del GR, on hem començat a donar la volta de bon matí.
  .-  4 h 54 min.  --     TRENCANT DE GR'S  --   1.282 m.
  Seguim la pista cap a l'esquerra i avall, - GR - passem pel costat del dipòsit, travessem la carretera i arribem davant l'església de Planès, on tenim el cotxe.
  .-  5 h.  --      PLANÈS   --  1.200 m.