dimarts, 13 d’agost del 2013

PICA DEL CARLIT(84)

En aquesta sortida tenim uns plans i en realitat en fem uns altres. En primer lloc volíem pujar a la pica del Carlit per l'estany de Lanós i baixar fent el pic de la serra de les Xemeneies, però a muntanya els plans són uns, i els fets a vegades uns altres, ja que es depèn de moltes coses.
        Hem pujat al Carlit sense problemes amb un dia molt bo, un cop al cim i mentres esmorzàvem hem sentit un tro i tot seguit hem tingut el temporal a sobre, vent, aigua i calamarsa. El que ens ha obligat a tocar el dos sense entretenir-nos massa i a baixar el primer tram pel mateix lloc. Abans d'arribar a l'estany de Lanós ha parat de ploure i hem variat el que hem pogut, però la serra de les Xemeneies allà s'ha quedat, ja hi tornarem.
       El recorregut ha estat el següent: Llac de Passet – Estany de Fontviva – GR-7 – Estany de Lanós – Torrent dels Forats – Estany dels Forats – Pica del Carlit – Estany del Forats – refugi dels Enginyers – Camí dels Enginyers - Llac de Passet.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 4 d'Agost de 2013
*COMARCA: Alta Cerdanya
*DIFICULTAT: Baixa, només és complicat el tram que hem fet des del torrent dels Forats al camí dels Enginyers i es segueix força bé. Si es vol es pot evitar.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Cerdanya de l'editorial Alpina 1:50.000-Bloc Anar-hi anant (per Minuteman)
*PUNT DE SORTIDA: Final de la pista que des de Porta -Pimorent va cap a l'estany de Passet.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident, les úniques complicacions poden ser: el tram pujant, des d'on deixem el camí de l'estany de Fontviva i anem a trobar el GR, tot i que és un camí on hi ha moltes fites i és força evident, i el tram de baixada, des del torrent dels Forats cap el camí dels Enginyers. Aquest tram si es vol es pot evitar, aleshores cal baixar cap a l'estany de Lanós i allí es troba fàcilment el camí dels Enginyers. La resta son camins molt clars.

el torrent dels Forats amb el Carlit al darrere
aportació d'aigües a l'estany de Lanós, a sobre el Coma d'Or i el Puigpedrós de Lanós
uns isards fugen de la nostra presència tot creuant les darreres congestes de neu
l'estany dels Forats, punt de refrència per assolir el Carlit
encarem la costeruda canal que ens portará a la carena
les Bulloses des del cim

una ullada de sol després del xàfec, la negror encara és present sobre el serrat de les Xemeneies i el pic de Coll Roig

darrera vista de la Pica del Carlit, amb la seva canal central

.-  0 h.  --  2º APARCAMENT LLAC PASSET   --  1.741 m.
Anem a trobar el riu de l'esquerra, on un camí – MG – puja pel seu costat. Un tros amunt el camí travessa el riu i continua pujant paral·lel amb ell. El camí va pujant, surt del bosc, travessa un prat apartant-se del riu i a l'altra banda del prat comença a pujar més dret cap a trobar un camí que ve per l'esquerra del llac de Passet, cap al de Fontviva. Seguim el camí ara més planer cap a la dreta. De seguida el camí arriba a un pla ( 1.921 m. ) deixem camí i MG i marxem cap a l'esquerra i amunt seguint unes fites que molt de dret ens porten a trobar el GR-7 .
  .-  34 min.  --  GR-7  --    2.035 m.
Seguim el GR cap a la dreta, ara per un camí molt planer que passa per llocs impressionants. És un camí amb alguns tram tallats a la roca i penjat, amb l'estany triangular de Fontviva a sota a la dreta. El camí, molt de pla, ens porta a la raconada sota la persa de l'estany de Lanós, on travessem el riu per un pont de fusta. A l'altra banda del pont hi ha una pista. La pista cap a la dreta porta al camí dels Enginyers. Nosaltres la seguim cap a l'esquerra fins al proper pont que és allí mateix.
  .-  1 h 15 min.  --   TORRENT DELS FORATS   --  2.169 m.
Deixem la pista i marxem cap a la dreta – GR – per sota la presa. El camí va pujant pel costat del torrent i quan a l'esquerra es veu una petita presa i l'estany de Lanós els deixem al darrere.
  .-  1 h 27 min.   --   DEIXEM EL GR   --  2.220 m.
Deixem el camí més fresat i el GR per continuar seguint el torrent dels Forats amunt. Ara per un camí on hi ha fites. Passem per on desvien l'aigua cap al llac, aquí marxem cap a la dreta i pugem a buscar una esplanada , on travessem el riu, continuem pel seu costat, un tros amunt fa com dues valletes, nosaltres i el camí marxem per la de l'esquerra, mentres que el riu ho fa per la dreta. Anem pujant – fites i MB - sempre de dret al Carlit que tenim al davant i d'esquena a l'estany de Lanós, El camí ens porta al punt on hi ha un llac enfonsat a l'esquerra.
  .-  2 h.  --  ESTANY DELS FORATS   --  2.476 m.
A partir d'aquí es veu molt clar per on cal pujar. Al davant hi ha una canal molt ampla amb una traça al mig de la tartera. El camí - fites i MB - puja molt dret, fent un munt de llaçades, pel mig de la canal. La canal, força amunt, s'obre i es suavitza un xic per anar a buscar la carena.
  .-  2 h 50 min.   --  CARENA
Som entre les dues puntes que fa el Carlit, anem cap a la dreta, un metres per sota la carena per la banda de les Bulloses i arribem al cim de la Pica del Carlit.
  .-  2 h 53 min.   --  PICA DEL CARLIT   --  2.921 m.
Al cim, l'última vegada que hi havíem estat hi havia una creu amb una senyera, ara ni una cosa ni l'altra, hi ha dos pilots de rocs amb dos ferros i molts draps. Quan a la vista pels quatre costats segueix sent com sempre, una meravella.
Per la banda del Pimorent sembla que surtin boires i ostres si surten, de seguida tenim el temporal a sobre, així que descartem baixar cap a la serra de les Xemeneies, els roquets que cauen no son molt grans, però quan et piquen a la cara fan mal, a més no es veu clar si durarà o no.
Tot i així amb el mateix marxar pugem al cim de l'altra banda del pas per on hem arribat a la carena. Tornem al pas i per la mateixa canal que hem pujat baixem cap a l'estany dels Forats.
  .-  3 h 24 min.   --  ESTANY DELS FORATS   --  2.476 m.
El temps continua boig, tan aviat plou, com fa molt de vent, com s'aguanta. Continuem baixant pel camí de pujada fins que trobem el torrent que baixa l'aigua de l'estany dels Forats.
  .-  3 h 43 min.   --  TORRENT DELS FORATS   --  2.335 m.
Ara el temps ha fet un canvi radical i sembla que vol tornar a sortir el Sol, ens traiem l'equip de pluja i mirem com continuem per variar un xic
Deixem el camí que baixa cap l'estany de Lanós i marxem cap a l'esquerra, travessem el torrent i de pla anem cap un petit portell que fa la carena. A l'altra banda del portell, baixem per una vall d'herba que marxa lleugerament cap a la dreta, al començament pel costat del rec, després el rec es despenja i nosaltres continuem pel costat de les parets, sempre de biaix avall, seguint la vall, sense un camí clar, però que sense cap problema ens portarà a trobar el camí dels Enginyers, camí que ve de sota la presa de l'estany de Lanós.
  .-  4 h 6 min.   --  CAMÍ DELS ENGINYERS  -- 2.130 m.
Seguim el camí cap a l'esquerra i en dos minuts arribem a la cabana dels Enginyers. La cabana és un edifici molt gran tancat que a l'extrem esquerre té un refugi lliure per dotze persones, en molt bon estat i avui sobretot molt net. Continuem seguint el camí -MG- que puja i baixa fent totes les raconades possibles. És un camí que passa pel mig del bosc i a nosaltres ens sembla molt bonic. El camí arriba a un punt on a l'esquerra hi marxa un camí enfitat que puja per una vall cap al serrat de les Xemeneies. És el camí que en un principi havíem de tornar. Nosaltres continuem avall, travessem un pedregar i arribem de seguida a la cabana de Comajoan.
  .-  4 h 35 min.  --    REFUGI DE COMAJOAN  --  2.055 m.
La cabana està al mig d'un prat i en força bon estat. El camí passa pel costat de la cabana i continua baixant pel mig del bosc fent totes les raconades, de cop comença a fer llaçades curtes, i baixa a un prat d'herba ( 1.895 m. ). Aquí a la dreta hi marxa un camí cap a l'estany de Fontviva i connecta amb el que hem pujat al matí. Nosaltres continuem avall pel mig del bosc. El camí molt avall travessa una pista i arriba al riu. Travessem el riu per un ample pont de fusta, i arribem a l'antic edifici del telefèric on tenim el cotxe aparcat.
  .-  5 h 25 min.  --    2º APARCAMENT LLAC PASSET   --  1.741 m.
                                 PR – marques grogues i blanques