diumenge, 5 de gener del 2014

PIC DELS LAVANS – MEDACORBA ( Des d'Arinsal ) (85)

( Publicat l'agost del 2013)

L'any 2.009 vàrem anar a Andorra a fer els pics de la Roca Entravessada – Medacorba – el Racofred i el pic de l'Estany. És una volta a la que tenim un especial carinyo, però en va quedar al tinter una agulla que sortia amb molta potència al darrere del Medacorba. Ni més ni menys que l'agulla del pic dels Lavans i com no, una tartera que baixa des del coll del Racofred fins als llacs Forcats.
Han passat quatre anys i decidim tornar per fer el que ens havíem deixat, així que sense mandra cap Andorra. L'excursió va sortir molt bé, tenint en compte les circumstàncies no hem pogut baixar per la tartera del Racofred, que avui més que una tartera és una pala de neu i els grampons són al cotxe, la resta ha estat un 10.
El recorregut fet ha estat el següent: Arinsal – Pla de l'Estany – Estanys Forcats – Pic dels Lavans – Medacorba – Estanys Forcats – Arinsal.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 d'Agost de 2013
*PAÍS: Andorra, Tot hi que el pic dels Lavans està situat entre el Pallars Sobirà i l'Arieja.
*DIFICULTAT: Mitjana - alta , degut al desnivell, hi algun pas que cal buscar-lo. Així és com s'ha d'estar acostumat a caminar per l'alta muntanya, tarteres, blocs de pedra i roques.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Andorra de l'editorial Alpina 1:40.000-Llibre ANDORRA (Figuera i Brosel) de SUA
*PUNT DE SORTIDA: A la cascada de Ribal, per situar-nos un cop a Arinsal, quan la carretera gira en rodó s'ha de continuar recte, travessar el túnel de l'Espigó, i a la sortida agafar el carrer de la dreta fins els últims pisos, on hi ha lloc per aparcar al davant.
*OBSERVACIONS: En el recorregut d'avui s'ha de tenir en compte que a partir del refugi el pla de l'Estany sempre és per alta muntanya, on els camins a vegades son molt clars i d'altres cal seguir la teva intuïció; el tram més complicat segurament és el que deixem el GR sobre Baiau i anem a buscar la canal per pujar al Port de Medacorba, ja que cal anar buscant els passos però cal tenir en compte que s'ha de baixar un xic.
     La canal de pujada al Medacorba, és una passada, no es veu mai, però quan hi ets és una meravella.
    Per pujar cap al refugi del Pla de l'Estany, és millor pujar per la pista que pels camins que hi ha a la dreta de la tanca. La pista volta, però de sortida puja més suau i va millor per escalfar motors.......

els estanys de Baiau tot pujant el pic dels Lavans
dalt el pic dels Lavans amb "l'incert" Medacorba al darrere
el Medacorba, sembla impossible pujar....

dos detalls de la canal del Medacorba que dona accés a la cresta, a sota veiem les dues agulles, és sens dubte el pas clau per accedir a la carena del Medacorba

el pic dels Lavans just entre les dues agulles, ja de pujada per la canal
a tota cresta, en la primera imatge apunt de fer cim, en la segona buscant el pas per baixar del Medacorba
dalt el Medacorba tot contemplant la vall de Solcén amb el pic dels Lavans a la dreta
els estanys Forcats des del coll del mateix nom, a dia d'avui (gairbé mig agost) amb força neu

.-  0 h.   --  CASCADA DE RIBAL  --           1.560 m.
  Continuem per la pista de terra -GR-. La pista és tancada als cotxes, amb una barrera. Al costat de la barrera surt un camí - MG - que es parteix en dos. Els dos van a trobar la pista. Nosaltres continuem per la pista que volta sobre si mateixa, i arribar a un trencant amb indicadors.
  .-  18 min.   --  TRENCANT DE COMA PEDROSA   --  1.736 m.
  Cap a l'esquerra, la pista va al refugi de Coma Pedrosa. Nosaltres seguim per la dreta, fem unes quantes llaçades, i arribem a la borda de les Agunes, on hi ha una font, que raja molt.
  .-  23 min.   --  FONT DEL MOIXO  --              1.786m.
    Poc abans d'arribar a la font trobem un dels camins que puja de la barrera. Continuem pista amunt. - GR – MG - Pista que deixem de seguida, per agafar un camí a la dreta, - de seguida trobem el segon dels camins que pugen de la barrera - que puja cap a la borda de Coruvilla, on torna a trobar la pista. El camí sempre és el GR.
  .-  34 min.  --        LA CORUVILLA  --     1.880 m.
  Ara, la pista, fa una forta pujada, a sobre de la qual la tornem a deixar, per agafar, el camí de la dreta, “ El rec de l'Areny” que ens porta, - MG - on acaba la pista, al començament de Pla de l'Estany, travessem el pla i anem a trobar el refugi.
  .-  57 min.  --      REFUGI DEL PLA DE L'ESTANY   --  2.048 m.
  Continuem pujant MG – GR. Ara el camí tot i essent clar, ja no és com fins el refugi, anem pujant tot desviant-nos cap a la dreta, i arribem a un trencant amb un cartell.
  .-  1 h 11 min.   --  TRENCANT AL PORT D' ARINSAL   --  2.176 m.
  Aquí el camí es parteix en dos, cap a la dreta, puja al port d'Arinsal. Nosaltres seguim cap a l'esquerra, travessem la cascada del Port Dret, i per un canaló, - GR – MG - pugem a trobar els estanys Forcats, en el punt, on hi ha dos petits refugis.
  .-  2 h.  --     ESTANYS FORCATS  --  2.645 m.
  Continuem vorejant l'estany gran per la nostra esquerra, hi ha força neu i la pendent es considerable. – i nosaltres amb els grampons al cotxe - Evitem la neu i passem uns metres per sobre, traçant una diagonal al coll del davant. Tot i que sempre és per sobre una tartera força descomposta, anem travessant relativament bé, així sense massa problemes arribem a la collada dels Estanys Forcats. A partir d'aquí ja no trobarem més neu. .
  .-  2 h 25 min.  --     COLLADA DELS ESTANYS FORCATS  --   2.743 m.
  Fent la travessa de l'estany ens adonem que baixar per la tartera des del pic del Racofred no serà possible, és tot una pala de neu i no portem grampons.
  Continuem per l'altra banda tot baixant, seguim el GR. Tot i que de marques n'hi ha poques, hi ha fites. Seguim sempre pel fons de la vall fins que aquesta cau en picat i, a sota, per primer cop veiem els llacs de Baiau. Aquí el GR marxa cap a l'esquerra. Nosaltres anem cap a la dreta, sense camí anem buscant el millor pas per entre les roques per tal de vorejar el contrafort, per anar a buscar una canal que puja al darrere. La canal l'anem a trobar just on un petit contrafort hi acaba. Un cop a la canal la seguim amunt, tant a l'esquerra com podem. La canal molt descomposta ens porta al coll.
  .-  3 h 18 min.   --  PORT DE MEDACORBA  --    2.751 m.
  La vista és impressionant i el lloc increïble, a més volem pujar els dos cims que tenim a banda i banda, si un sembla difícil, l'altre més aviat costa de creure que es pugui pujar.
  Ara marxem per l'esquerra, de dret a la carena, que anem a trobar arran de les parets. La travessem, al darrere hi ha una canal que també travessem per seguir-ne una de pedra que puja esbiaixada, finalment pugem uns rocs a la dreta amb una petita i fàcil grimpada, sempre seguint restes de camí i  fites i ja som al cim del pic dels Lavans. La veritat, molt més fàcil del que semblava.
  .-  3 h 37 min.   --  PIC DELS LAVANS  --     2.886 m.
  Som dalt un cim que ni de somnis havíem previst que fos tant fàcil.– Cal aclarir que no és tant fàcil, però que a nosaltres sens feia molt més complicat.- La vista no cal dir que si des del coll era bona, aquí dalt és magnifica, el que des d'aquí dalt, no es veu clar, és per on cal encarar el Medacorba. La paret que es veu des d'aquí dalt sembla inaccessible.
   La baixada cap el coll la fem pel mateix camí que hem pujat.
  .-  3 h 45 min.  --    PORT DE MEDACORBA   --  2.751 m.
    Segons la ressenya que tenim, hem de continuar de dret seguint el cordal – no veiem clar per on pujarem – anem de dret a dues agulles que hi ha al davant, conforme ens hi anem acostat la cosa millora. Passem pel mig de les dues agulles – la de la dreta és petita però molt curiosa i visible- al mig de les agulles s'obre un corredor de pedra, estret, però de molt bon pujar. És un corredor que no es veia i que molt còmodament ens portarà al cim de la cresta. ( Quina passada de corredor ).
  .-  4 h 6 min.  --    CARENA DEL MEDACORBA
  No ens ho creiem, som a la carena, dalt la cresta. És increïble per on hem pujat i amb la facilitat que ho hem fet. Continuem per l'altra banda, flanquejant les primeres agulles prop de la cresta, per la banda dels estanys Forcats. Quant trobem unes lloses planes trencades tornem a la cresta o carena, tot i que és molt aèria, es travessa sense masses problemes. La carena, amb una vista fantàstica, ens porta al cim del Medacorba, on hi ha una fita amb un pal al mig.
  .-  4 h 21 min.   --  MEDACORBA  --      2.913 m.
  Continuem planejant pel cim fins a la punta oriental, on la carena comença a baixar, just a la perpendicular de la collada dels estanys Forcats. Aquí deixem la carena, - ja que tampoc podrem baixar per la tartera del Racofred - i baixem cap a la dreta, seguint un camí amb fites que amb més o menys petites voltes, ens baixa al coll. Baixem sense deixar mai la perpendicular del cim.
  .-  4 h 36 min.   --  COLLADA DELS ESTANYS FORCATS  --   2.743 m.
  Ara es tracta de seguir el camí de pujada, el GR, això si, de baixada. Com abans evitem la neu i per la tartera de biaix baixem cap on hi ha els dos petits refugis al començament del llac.
  .-  5 h.  --     LLACS FORCATS – PLA   --  2.645 m.
  Continuem GR avall, deixem a l'esquerra el trencant del llacs de Montmantell, i arribem al refugi del Pla de l'Estany.
  .-  5 h 42 min.  --    REFUGI DEL PLA DE L'ESTANY  --  2.048 m.
  Continuem avall, ara seguint la pista amb el GR, - ara no seguim el camí del rec de l'Areny - anem a trobar la borda de Coruvilla.
  .-  6 h 2 min.  --    BORDA DE LA CURUVILLA  --   1.880 m.
  Aquí deixem la pista i seguim un camí – GR – MG – que de baixada en tornarà a la pista prop de la font del Moixó. Poc abans de trobar la pista deixem a l'esquerra el camí que baixa cap Arinsal just on hi ha la barrera.
  .-  6 h 11 min.  --    FONT DEL MOIXO  --    1.786 m.
  Fem uns pocs metres per la pista i de seguida trobem a l'esquerra un camí que seguirem. El camí -MG- ens porta altra vegada a la pista just on hi ha la barrera. Seguim la pista avall i de seguida arribem al cotxe.
  .-  6 h 30 min.   --  CASCADA DE RIBAL   --  1.560 m.