dilluns, 15 de juliol del 2013

LA TOSA (PEDRÓ dels QUATRE BATLLES) ROCA-SANSA i COMAFLORIU (82)

Avui fem una ruta molt interessant, tot seguint diferents itineraris marcats, pujarem per l’antic Camí Reial, que comunica l’Alt Berguedà amb la Cerdanya i que supera un fort desnivell entre grans roques, cal destacar-ne la Roca-Sansa on al seu peu hi ha gravades creus de diferents èpoques, a dalt la Tosa el panorama és superb i dilatat, amb grans vistes, per baixar ho farem per el coll de Comafloriu de ben segur el tram més transitat, ja que la gent puja des del Refugi de Rebost però també des del coll de Pal, posteriorment una visita al mirador dels Orris on podrem apreciar bona part del recorregut fet fins aleshores, i per últim recularem per transitar per el Pla Bagà, on els pins i els prats formen un tot on els sentits gaudeixen de la darrera sorpresa del dia.

DADES:

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 6 de Juliol de 2013
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 17, 3 Km
*DIFICULTAT: Moderada, per la llargada i el desnivell, tot i que és fàcil de seguir
*VELOCITAT MITJANA: 3,6 km/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa de l’editorial Alpina (Moixeró) llibre  l’Alt Berguedà en 27 Itineraris, ruta del Consorci de Turisme de l’Alt Berguedà
*PUNT DE SORTIDA: Des del Coll del Forn al peu de la carretera que des de Bagà puja al Coll de Pal.
*OBSERVACIONS:  Cal dir que una altra opció seria sortir des de l’Hospitalet de Roca-Sansa, hi hauríem d’afegir uns 150 metres més de desnivell, però també faríem més tros de pista de tornada. Per cert, la ressenya de segur que serà menys acurada que en altres setmanes ja que el “redactor en cap” ha fet festa...., mencionar també que no s’han exclòs les aturades, els temps doncs són els reals que nosaltres varem tardar.

un xic abans del Claper ja tenim aquesta vista, la Roca Tallada a l'ombra i el Pedraforca a ple sol
si estem atens a la Roca-Sansa veurem creus gravades a la roca
arribant a la Tosa, si girem la vista enrera veurem "Poblet i Santes Creus"
Refugi Niu d'Àliga amb el Pedró dels Quatre Batlles
el Cap del Serrat Gran i el Puigllançada al darrera
la verda Collada de Comafloriu i els Rocs de Canells
la Tosa i les Muntanyetes des del Mirador dels Orris
detall del Pla Bagà

TRACK I MAPA: CLICA AQUÍ

-0 h -Coll del Forn- 1711 m.
Aparcament al costat de la carretera, deixem una pista a la dreta i un corriol a l’esquerra, passem un filat i comencem a baixar per el clot, marcat i amb fites, cal perdre un centenar de metres, a la sortida del bosc haurem de pujar suaument per arribar al refugi de Rebost.
-12 min.-Refugi de Rebost- 1632m.
Antigament fou una casa de pagès, ara és de l’UEC i és un dels refugis ubicatS dins el Parc Natural del Cadí Moixeró, punt de pas de varis senders. Passem per davant del refugi i saltem a una pista tot seguint el PR C-126 (en direcció a l’Hospitalet), al cap d’uns 11 minuts som al Pla de la Gavarra on el PR deixa la pista i salta a la dreta, un cop retrobada de nou, seguirem la pista un tros més fins que una nova drecera marxa per l’esquerra de la pista, cal estar alerta, doncs, amb les marques grogues i blanques....., el caminet baixa dret i passa per un gran faig, que a dia d’avui se li ha esqueixat una gran branca. El camí arriba a la pista però encara la podem travessar i seguir de dret per dins el bosc un curt tros, per seguir de nou la pista a la dreta fins trobar el Riu de l’Hospitalet.
-38 min.- Riu de l’Hospitalet- 1408 m.
Passat el rec la pista gira, som al punt més baix del recorregut d’avui, seguim a la dreta per un corriol acompanyat del PR, passem per davant d’un gran til·ler, a l’hora que el caminet gira a l’esquerra i es planta al Claper.
-46 min.-El Claper- 1425 m.
Masia perduda, gairebé no en queda res, un xic més amunt hi ha una font que no s’ha perdut del tot però li falta poc..., per l’esquerra puja el caminet de l’Hospitalet, seguim amunt , passem un planell amb bones vistes on en destaca la Roca Tallada en primer terme i el Pedraforca al darrera, el caminet comença a fer esses i supera un grau per deixar-nos al peu de Roca-Sansa, una estreta lleixa passa arran de roca on, si estem alerta, descobrirem creus gravades a la paret. El caminet gairebé impossible comença a serpentejar entre les roques i es va obrint pas en un terreny feréstec i poc amable, però bonic de veritat; aquest ens porta a un primer collet que sens dubte ens indica que hem superat el més difícil, és el Collet de Deogràcies, nom molt suggerent i de segur lligat amb alguna pregaria..., un xic més enllà i gairebé de pla assolim un altre coll.
-2 h. – Coll de Jou- 2022m
Trobem les marques del GR 150.1 i les dels Cavalls del Vent, que canviarem per les del PR que de dret baixa cap a la Cerdanya, a l’esquerra aniríem a les Penyes Altes, nosaltres, però marxem a la dreta i continuem pujant tot passant per un bonic bosc de pi negre, més amunt el bosc desapareix i el terreny es torna més aspre i costerut, tot i que amb grans vistes sobretot de l’alt Berguedà. Ja encarats cap a la Tosa passem per dos colls: el del Solà del Riu (2290 m.) i el Coll de la Vall (2406 m.) aquest darrer desprès de superar una forta pujada amb el terreny molt desfet. Una mala pista passa per el coll, nosaltres la seguim uns metres a l’esquerra per enfilar-nos per un corriol a la dreta que ens porta al davant del Refugi Niu d’Àliga (2515m), anem a la dreta a fer un primer cim on tenim una gran vista del Berguedà, passem vora el refugi i accedim al sostre del dia.
-3h 6min.- la Tosa (Pedró dels Quatre Batlles)- 2536 m.
Punt més alt del dia d’avui, hi ha un vèrtex geodèsic, es veu ensorrat entre muntanyes el Coll de Jou, punt on hem assolit la carena. Baixem lleugerament de nou vora el refugi i comencem a transitar per un ample pla sense traça, el camí, però, marxa clarament cap a l ‘E tot seguint el GR, aviat entrem en un serrat més pedregós on el camí es fa evident, continuem baixant fins un marcat coll. Colladeta de Comabella (2348 m.), de nou caldrà remuntar un desnivell d’uns 50 metres fins assolir el Cap del Serrat Gran (2402 m.), entrarem en una zona on el terra s’ensorra, formant alguns clots i esquerdes, aviat hem de deixar el GR que baixa en direcció al Coll de Pal, seguirem cap a la dreta d’un turó “esquerdat” i tot seguint les maques taronges dels Cavalls del Vent i algunes fites baixarem fins un ampli coll.
-4 h 16 minuts- Collada de Comafloriu- 2194m.
Cal fer esment a dos apunts; el primer és que hem fet una parada per esmorzar d’uns 20 minuts buscant el recer del Serrat Gran ja que el dia era bo però el vent a la carena intens... i l’altre és que hem passat un xic per sota del coll. Som en un ampli coll d’herba verda, en un marc incomparable, el corriol es perd una mica, però un indicador ens encara,  baixem sota el faldar dels Rocs de Canells, cal estar alerta a deixar un corriol que marxa a la dreta i tot seguint les marques entrem dins un bosc de pi negre fins trobar una pista, la seguim a la dreta de cara avall, fem alguna drecera fins un prat amb una font i unes barbacoes, on avui els usuaris son les vaques, passat un revolt de la pista un indicador i una passera de fusta adaptada per cadires de rodes ens condueixen a un mirador.
-4h 42 min.- Mirador dels Orris- 1894 m.
Conegut també per Mirador del President, es tracta d’un suport d’obra amb baranes i plafons informatius on podem contemplar un munt de muntanyes que de segur coneixerem, jo però en destacaria les Muntanyetes, són unes formacions rocoses sota la Tosa mateix i que recorden a les agulles de Montserrat (opinió personal). De nou a la pista marxem per on hem vingut tot i que per la dreta aniríem al mateix lloc, el motiu és passar per el Pla Bagà, per trobar-lo cal seguir pista amunt uns 5 minuts fins un indicador.
-4 h 55 min.-trencant al Pla Bagà- 1923 m.
Comencem a baixar tot seguint les marques del Trencapinyes (hi ha unes estaques amb la figura d’aquest ocell), m’ha sorprès gratament aquest tram, tenia especial interès per passar-hi, perquè aquesta excursió ja l’havia fet anys enrere sortint des de l’Hospitalet però per aquest tram no hi havia passat, una delícia, puc afirmar que hem abaixat el pas i ens hem dedicat a passejar, gaudint de cada passa sobre un verd intens, despertats del somni topem amb la carretera del Coll de Pal a Bagà que deixem a l’esquerra, seguim de nou un corriol que tot baixant ens porta a una pista.
-5h 11 min.-Pista - 1730 m.
Aquesta pista es la que ve del Mirador dels Orris, som a sobre mateix del Refugi del Rebost, la seguim a l’esquerra, aviat comunicarem amb una altre de millor que primer en lleugera pujada i posteriorment planejant ens deixarà al cotxe.
-5h 22 min. Coll del Forn- 1711 m.