dimarts, 18 de juny del 2013

PUIG DE TERRERS – COMABONA ( Des del pont de Monell – Tancalaporta ) (79)

Sempre que des d'algun punt divisem la raconada que forma el puig de Terrers per Tancalaporta ens venen unes ganes boges d'anar-hi, tot i que tenim molt clar que hi ha un gran desnivell. En aquesta sortida és on anirem, les expectatives són molt grans, el resultat millor.
El recorregut que seguirem és impressionant i et meravella a cada pas, cal agafar-ho amb tranquil·litat i el desnivell va caient per si sol: Pont de Monell – Els Cortalets – El Pletissar – Pas del Grauet o de la Cabra – Puig de Terrers – Comabona – Coll de Tancalaporta – Pas del Bou – La Feixa – El Pletissar – Pont de Monell. Exquisit !!!!!!!!!!.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 15 de Juny de 2013
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 19 km
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 6 h.
*DIFICULTAT: Mitjana - Alta, degut sobretot al desnivell,i com no a la durada, hi ha algun tram on el camí no es segueix massa bé.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Moixeró – La Tosa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: El pont de Monnell, sota les Dous del Bastareny. S'hi accedeix per la pista que surt de Bagà cap a Gisclareny, on abans de travessar el riu cal agafar una pista de terra que ens hi portarà.
*OBSERVACIONS: En aquesta sortida tot i que hi ha algun tram no massa clar, el camí no és complicat de seguir. Tot i així es podria partir en diferents tram: Un primer tram que és per pista, el tram que va del final de la pista al Pletissar, que és pel mig del bosc, i sort que hi ha força fites. El tram del Pletissar a coll de Tancalaporta, que és molt dret però es veu clar on es va, i per últim, el tram de baixada, des de Tancalaporta al Pletissar; hi ha un tram al mig no massa clar però no es por anar enlloc més, la resta es baixa el que ja hem pujat i per cert, es baixa millor que no pas es puja.

el Cap del Grauet, a punta de dia
de dret al pas de la Cabra o Grauet
un cop a la carena s'obre un mon nou, el primer que es veu és el Pedraforca
el Comabona des del Puig de Terrers
Vèrtex Geodèsic al cim del Comabona
un cop hem deixat el Comabona ens dirigim de dret al marcat coll de Tancalaporta
tot baixant el Pas del Bou apreciem la carena de pujada des del Cap del Grauet fins el Puig de Terrers
línia imaginaria que indica aproximadament la progresió per anar des del Pletissar al pas del Grauet

.-  0 h.   --  PONT DE MONELL  --     948 m.
Sortim seguint la pista on a l'altra banda del pont hi ha una barrera. Continuem fins que la pista gira a la dreta per pujar a Monell ( 8 min. ). Aquí la deixem i continuem de dret, seguint una pista que va pujant paral·lela al riu. Seguim la pista fins que aquesta s'acaba.
  .-  46 min.  --    SOTA LA MUGA  --     1.221 m.
Continuem per un camí on a sobre mateix fa un trencant, a la dreta va cap la casa de la Muga. Nosaltres anem cap a l'esquerra, travessem el riu i pocs metres a sobre deixem un camí de pla a l'esquerra. Continuem per la dreta, seguint per un camí que va resseguint el riu amunt, però a força alçada. El camí, - amb alguna fita i alguna MVD - acaba anant a trobar un rec secundari pel qual puja fins davant una petita paret de pedra.
  .-  1 h 4 min.  --    TRAVESSAR EL REC
El camí travessa el rec i va pujant per l'altra banda, més o menys per un petit llom amb el rec a l'esquerra. Força amunt – fites i alguna MVD - marxa cap a la dreta i, ja molt més planer, va a trobar uns prats d'herba, on uns metres a la dreta hi ha una cabana de pedra, mig enrunada.
  .-  1 h 26 min.  --    ELS CORTALETS   --  1.616 m.
Continuem cap a l'esquerra, - fites - per entre boixos , arbres i herba per anar a sortit a un altre gran prat sobre un esperó que sobresurt, amb una vista espectacular tant de l'engorgat que fa el riu principal, - que també a girat a l'esquerra- com de tot el cercle de Tancalaporta.
  .-  1 h 35 min.  --    PLANELL DE DALT
Ara ens cal anar a trobar el riu. Podem anar-hi baixant de dret, o pel mig del bosc. Un cop al riu, cal seguir-lo fins poc abans del final del cercle, fins al punt on a la dreta, fa una petita canal inclinada, per la qual cal pujar. La canal, amb lloses al terra i una petita paret a l'esquerra, es puja molt bé, tot i que és força dreta. La canal ens porta a uns prats d'herba on comença un espectacular engorjat d'una branca del riu.
  .-  1 h 56 min.   --  EL PLETISSAR   --  1.865 m.
Aquí, si volem pujar al coll de Tancalaporta, la millor opció és pujar de dret amunt. Nosaltres però, sempre ens ha fet gràcia pujar pel Grauet o Pas de la Cabra, i avui es veu molt clar per on cal pujar. Des del Pletissar, mirant cap a l'esquerra es veu una “directíssima”.
Marxem cap a l'esquerra, seguint més o menys camins, que ara hi són, ara no. Ens enfilem en diagonal, de dret, sense problemes al pas molt clar que es veu a la dreta de la roca del Cap del Grauet, que és la que sobresurt més. La pujada, molt dreta, però molt interessant, ens porta, bufant força, a la carena que baixa de puig de Terrers. La pujada ha estat millor del que creiem
  .-  2 h 28 min.  --    PAS DE LA CABRA  --    2.147 m.
A la carena trobem unes marques d'un SL que pugen cap el Comabona. Nosaltres no les seguim, enfilem per la carena. Al començament cal anar sortejant els pins, i tot i que es passa bé, cal buscar els punts. Després queda neta d'arbres i mates i més fàcilment ens permet assolir el puig de Terrers.
  .-  3 h.  --    PUIG DE TERRERS  --    2.466 m.
En el mapa nou de l'Alpina, el puig de Terrers, com sempre havíem dit nosaltres, l'anomenen el Cap de Tancalaporta. Sigui quin sigui el seu nom, la vista des del cim és molt bona.
Des del cim, continuem un pocs metres i baixem en diagonal a buscar el coll de Terrers, que tenim a l'esquerra. Un cop al coll, enfilem la carena seguint SL que ens portarà dalt el Comabona.
  .-  3 h 35 min.   --  PUIG DEL COMABONA  --    2.547 m.
Si la vista des del cim del puig de Terrers era bona, des d'aquí dalt encara ha millorat. Al cim hi ha un vèrtex geodèsic.
Ara toca fer el camí de tornada. Baixem per la mateixa carena i, al coll de Terrers, continuem per la banda de la Cerdanya on, seguint el GR, arribem al coll de Tancalaporta.
  .-  3 h 55 min.   --  TANCALAPORTA   --  2.357 m.
Estem en un indret màgic, d'aquests que per si sol ja val la pena fer el desnivell que hem fet. De fet l'hem fet per venir aquí. Ara, el millor i més ràpid, seria baixar per sota el puig de Terrers, cap a una pala d'arbres i d'allí al Pletissar. Nosaltres però, volem provar el camí que hi ha en el nou mapa de l'Alpina, així que continuem seguint el GR que marxa per la dreta de la carena i que en lleugera baixada ens porta a un coll herbós, on ens retrobem amb la carena.
  .-  4 h 6 min.  --    PAS DEL BOU  --     2.248 m.
Aquí, tenim el tram més complicat. Saltem cap a la dreta per entre dos sortint de roques. Sota les roques, anem cap a la dreta uns pocs metres, com si tornéssim a Tancalaporta per anar a buscar una agulla arraconada a la paret. Sota l'agulla, baixem per la tartera mantenint la mica de clot que fa a la dreta. Baixem fins que cau en picat, aleshores marxem cap a l'esquerra, resseguint la petita cinglera per sobre. Seguim sempre tan aprop la cinglera com el camí, que és molt precari, ens permet. El camí no és massa clar. Sempre marxem prop de la cinglera, de pla o en lleugera baixada per anar a trobar una clariana d'herba.
  .-  4 h 28 min.  --    TRENCANT COLL DE LA MOIXA   --  1.968 m.
A la clariana, per l'esquerra, hi arriba un camí que baixa del coll de la Moixa. Seguim el camí cap a la dreta i avall. Ara sí per un camí molt clar arribem al Pletissar.
El camí que hem seguit des de Tancalaporta, dóna una gran volta i és molt precari però té una vista sobre la muralla que baixa de puig de Terrers molt bona.
  .-  4 h 36 min.  --    EL PLETISSAR   --  1.865 m.
Ara i fins el pont de Monell seguirem el mateix camí que de pujada. Així que baixem per la canal inclinada, travessem el riu, després per dintre el bosc anem cap al Planell de Dalt i d'allí, de dret al Cortalets, on hi ha la barraca.
  .-  4 h 55 min.  --    ELS CORTALETS  --     1.616 m.
Des de la barraca, per continuar baixant, cal anar cap a sota a la dreta, on es troba el camí fitat que ens baixarà cap a trobar la pista, sota la casa de la Muga.
  .-  5 h 20 min.  --     PISTA DE LA MUGA – MONELLS  --   1.221 m.
Seguim la pista avall i sense cap tipus de problema arribem al pont de Monell, on a sobre hi ha l'espectacular font de les Dous del Bastareny.
  .-  6 h.  --      PONT DE MONELL  --    948 m.
                                        --------------------------------------------------------
                                                           SL – marques verdes i blanques