dimarts, 21 de maig del 2013

TORRES DE CABRENÇ - MONTNEGRE ( Des de la Menera ) (76)

El temps no s'estabilitza i en aquesta sortida ens tornarà a fer de les seves, ens llevem de bon matí i plou que dóna gust, tot i així nosaltres endavant, marxem cap a fer una excursió per la banda francesa, plou fins a Camprodon, després ens deixa arribar a la Menera, però quan portem uns cinc minuts caminant ens torna a fer un bon ruixat i més tard una calamarsada, tot i així ens deixa fer tota la sortida programada, amb algun petit retoc.
El recorregut que hem fet ha quedat així: La Menera – Les Estanoses - Torres de Cabrenç – Montnegre Francès – Pla de la Muga – Coll de les Falgueres – Santa Cristina – La Menera.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 18 de Maig de 2013
*COMARCA: Vallespir
*DISTÀNCIA: 17 km
*DIFICULTAT: Baixa. Si no es puja al Montnegre. És tot marcat i fàcil de seguir. Si es vol pujar el Montnegre, és un xic més complicat ja que no hi ha un camí clar, això si, es puja pràcticament per on es vulgui.
*FONTS CONSULTADES: Mapa Alta Garrotxa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament de la Menera. S'hi pot anar per dos llocs; un és seguint la pista en molt bon estat, apta per a qualsevol tipus de vehicle que s'agafa a uns dos quilòmetres passat coll d'Ares, en una corba a l'esquerra. La pista marxa per la dreta.
O també s'hi pot anar per la carretera que baixa de coll d'Ares, passant per Prats de Molló, on cal marxar cap a Serrallonga i cap a la Menera, però aquesta última opció és molt més llarga.
*OBSERVACIONS: És un recorregut molt bonic i molt interessant, es passa per uns camins els qual dóna gust de seguir. Està molt ben indicat i molt ben marcat, exceptuant la puja al Montnegre. Si no es vol pujar el Montnegre, un cop al Pla del Castell, cal continuar seguint la pista amb les marques MGV que ens portaran al naixement de la Muga, des d'aquí anar cap el Pla de la Muga és molt senzill.

primera vista de les Torres de Cabrenç, amb la casa de les Estenoses a l'esquerra

la Torre Nord
el Sentinella, aquesta curiosa roca resta a la cinglera vora la Torre Nord
tot arribant a la Torre del Mig
la Torre Nord amb el Pirineu blanc al darrera
enlairades al darrer turó s'aprecien les restes del Castell
des del Castell tenim molt bona vista del Montnegre
darrer cop d'ull a les torres

.-  0 h.   --  LA MENERA   --  810 m.
Entrem al poble travessant el pont, marxem de pla fins que a la dreta trobem el carrer de Dalt, on hi ha un indicador de les torres. – El carrer l'hem de trobar abans d'arribar a l'església - . Aquí comencem a trobar unes marques - MGV – que seguirem fins al Pla del Castell.
El carrer que és força estret, va pujant tot marxant cap a la dreta. - MGV – Quan deixa l'última casa del la Font de Dalt, es converteix en un camí, que ens porta a una pista.
  .-  10 min.   --  PISTA
Travessem la pista i continuem pujant cap a sobre, a trobar una altra pista que seguirem cap a la dreta. De seguida comencem a veure les torres - MGV a, sobre nostre. La pista que marxa molt planera arriba a un trencant.
  .-  31 min.   --  TRENCANT  --      902 m.
Aquí trobem un indicador de les torres. Deixem la pista principal i ens enfilem cap a l'esquerra, per una baga on hi ha molta varietat d'arbres; castanyers, bedolls i sobretot uns roures molt grans. Ens hi enfilem per un camí - MGV – que ens portarà a uns plans davant la tanca de la gran casa de les Estanoses. - A l'entrada de la casa hi ha la reproducció un toro molt gran -. Davant la porta marxem cap a l'esquerra i amunt, de seguida girem a la dreta. Seguim una pista que deixarem quan gira en rodó a l'esquerra. Nosaltres continuem de dret, per un camí que es va estrenyent, a la raconada fa un repetxó, després marxa de pla cap a l'esquerra pel mig d'una avetosa - MGV – per arribar finalment dalt el coll de les Estanoses.
  .-  1 h 2 min.   --  COLL DE LES ESTANOSES   --  1.133 m.
Al coll hi trobem una pista que seguim cap a la dreta. Pista que sense deixar-la mai - MGV – ens portarà davant de la primera de les torres.
  .-  1 h 21 min.   --  TORRES DE CABRENÇ   --  1.290 m.
Les torres que són datades de l'any 990, són en una carena que fa tres bonys de roca. En cada bony hi ha una torre. La primera de les torres; la torre Nord, per fora té sis cares irregulars i tota ella està envoltada per una fossa. Aquí, a la banda de la Menera i en direcció a la següent torre, hi ha una roca que sembla una cara i un camí molt clar que hi porta. Tant la cara, com les altres torres són pràcticament a tocar.
La segona; la Torre Mediane té set cares també irregulars, la porta molt enlairada i al davant hi queden restes d'edificacions. Tant aquesta com la primera són tancades.
Quant a la tercera; el castell, no és ben bé una torre, si no les restes d'una volta, on al costat hi ha una taula d'orientació i a sota resta d'una muralla.
  .-  1 h 41 min.   --  CASTELL  --     1.339 m.
Marxem per la banda contrària on hi ha les torres, un cop a la muralla, marxem cap a l'esquerra de la carena, on un camí baixa molt de dret, després - MGV – es desplaça a la dreta, travessa la carena i va a trobar dues cases en runes, passades les qual arribem a un gran pla.
  .-  2 h. 5 min.  --    PLA DEL CASTELL  --    1.144 m.
Aquí deixem les marques que marxen per la pista cap el pla de la Muga. Nosaltres, tal com arribem al pla, marxem cap a l'esquerra, sense un camí clar per anar a buscar el torrent. Travessem el torrent i comencem a enfilar-nos per un corriol poc definit, seguint unes marques blanques en els arbres. El corriol i les marques van pujant i marxant un xic a la dreta, per finalment enfilar-se de dret a buscar la carena. Un cop a la carena, deixem les marques i comencem a seguir la carena cap a la dreta i amunt. Per arreglar-ho, a més de no haver-hi camí, es posa a caure calamarsa. Així, amb una bona calamarsada, seguim la carena o lleugerament per l'esquerra, sempre buscant els millors llocs per passar, arribem dalt el punt més alt del Montnegre Francès.
  .-  2 h 42 min.  --     MONTNEGRE   --  1.426 m.
Vist des de lluny som el cim que més destaca dels voltants, ara un cop al cim, entre el dia que fa i els arbres que hi ha, no es veu res, de res. Personalment no crec que valgui la pena pujar-hi. La prova del poc interès del cim, és que no hi hem trobat ni un trist camí, mig decent per a pujar-hi.
Seguim un tram més la carena, fins que aquesta es parteix en dues. - Si des de la carena veiem el camp de golf de Falgós és que ens hem passat –. Aleshores baixem cap a la dreta, de dret a un terrers vermells que es veien des del cim. Baixem seguint més o menys la carena, un tros avall trobem unes marques vermelles, que juntament amb alguna fita i pel mig del bosc, sempre sense un camí clar, ens portaran sota un coll, on uns metres més amunt a la dreta hi ha el naixement del riu de la Muga.
  .-  3 h 8 min.  --    COLL SOTA AL PLA DE LA MUGA   --  1.204 m.
Aquí hi trobem un bon camí, marques i cartells. Primer anem a sobre els terrers vermells per veure la vista sobre la vall de la Muga que impressiona, després seguim el camí que marxa per la banda contraria per on hem arribat i que de seguida arriba al Pla de la Muga.
Estem seguint un camí molt clar, amb MG, que marxa uns metres per sota la carena. Carena que sempre manté a la dreta. El camí, molt planer i realment bonic, va resseguint les raconades passant pel coll del Boix, el del Llistonar i el del Perer, en tots ells hi ha un camí per marxar cap a la Menera. Nosaltres, sempre pel camí més clar, anem a trobar el coll de les Falgueres. Coll situat sota el falda del Comanegra.
  .-  3 h 50 min.  --    COLL DE LES FALGUERES   --  1.126 m.
Marxem pel mig del coll cap a la dreta, deixant a l'esquerra un bon camí que s'enfila cap el pla de la Serra, sota el Comanegra. A l'altra banda del coll, trobem una pista que seguim cap a la dreta i avall. Quan la pista gira, seguim una drecera que retalla de dret, a sota tornem a travessar la pista també de dret, quan finalment la retrobem la seguim fins a un pla on hi ha un munt de pistes.
 .-  4 h 8 min.   --  PLA DEL LLOP  --     976 m.
Seguim la pista que marxa de baixada al davant i a la dreta. La pista ens porta a unes cases, en l'última de les qual la deixem, per seguir una pista més dolenta a la dreta, que marxa pel costat de la tanca. La pista ens portarà a un pla, on a la dreta, al mig d'uns roures, hi ha la bonica ermita de santa Cristina.
  .-  4 h 19 min.   --  SANTA CRISTINA  --      945 m.
L'ermita té absis i un campanar d'espadanya lleugerament desplaçat. Des del davant de la porta, seguim un camí carener que de seguida salta cap a la dreta. És un camí, - MG - molt bonic, que baixa pel mig del bosc i que ens porta a l'aparcament on tenim el cotxe, concretament al punt on hi ha els contenidors de les escombraries.
  .-  h 35 min.  --    LA MENERA   --  810 m.
                                 MGV – marques grogues i vermelles