dilluns, 25 de març del 2013

CANAL I PIC DE LA LLOSA ( Vallter ) (69)

A Vallter hi ha molta neu, així que cap allí anirem, farem un circuit no massa clàssic, però si que molt bonic, es tracta de trepitjar neu i això si que ho farem avui.
  El recorregut que seguirem és el següent: Pla dels Hospitalets – Collada de Dalt de Mardanya – Torrent de la Llosa – Pic de la Llosa – Pic de Coma Ermada – Clot del Solei Bonic – Pla del Presidí – Torrent de Coma Ermada - Pla dels Hospitalets.

*EXCURSIO REALITZADA EL DIA: 23 de Març del 2.013
*DISTÀNCIA: 9 km
*DIFICULTAT: Mitjana, sempre i quan la neu estigui en bones condicions i sempre que hi tinguem la suficient quantitat de neu, per cobrir els rocs en algun pas
*VELOCITAT MITJANA: 2 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Costabona E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Primer aparcament passat l'hotel de Muntanya Pastuira. Tot i que es pot aparcar al costat de la carretera, a la corba on hi ha el tancat al Pla dels Hospitalets.
*OBSERVACIONS: Avui hem trobat neu en tot el recorregut i en alguns llocs n'hi havia força. Els grampons ens els hem posat a la sortida i no ens els hem tret fins que hem arribat; degut a les pendents, és un recorregut per grampons no pas per raquetes.
tram del PR en direcció a la Collada de Dalt de Mardanya
des de la Collada de Dalt de Mardanya, tenim una vista fentàstica del Gra de Fajol Petit
el Torrent de la Llosa en el seu punt més encaixonat
les boires van i venen, girant la vista enrere descobrim el Pic de la Llosa, feia un moment no es veia res
baixem cap el clot del Solei Bonic, per la seva primera canal, la vista de Vallter és impresionant
el clot cap avall s'encaixona i el pendent s'accentua, però es baixa molt bé

TRACK I MAPA:CLICA AQUÍ

.-  0 h.  --    APARCAMENT HOTEL PASTUIRA  --  2.000 m.
Baixem carretera avall, passem pel davant de l'hotel Pastuira i arribem al Pla dels Hospitalets. Un gran pla que fa a l'esquerra de la carretera on hi ha un tancat de ferro i un indicador d'un PR. Aquí deixem la carretera i marxem cap a l'esquerra pel mig del pla – PR - per entrar al bosc pel costat dels pals elèctrics. El camí no es veu enlloc ja que la neu el cobreix del tot, però les marques del PR, si es vigila, es van trobant i pel mig del bosc ens porten a trobar el torrent de Coma Ermada, que baixa del cercle del mateix nom que tenim a l'esquerra..
  .-  30 min.   --  TORRENT DE COMA ERMADA   --  2.043 m.
Travessem els dos torrents que baixen paral·lels i pràcticament junts. Pel segon torrent és pel que tornarem de baixada. Ara continuem seguint el PR. Aquest continua pel mig del bosc. El camí, amb lleugeres pujades i baixades, amb trams que es segueix molt bé i altres que costa de seguir perquè els pins el tapen, es tracta d'anar seguint les marques del PR. Que ens porten a la collada de Dalt de Mardanya.
  .-  1 h 20 min.   --  COLLADA DE DALT DE MARDANYA  --  2.051 m.
La collada de Dalt de Mardanya és un pla al mig del bosc, amb una vista dels Grans de Fajols única, és un pla situat en un indret meravellós.
Travessem el pla i pel punt més baix continuem baixant de dret. – PR – Baixem un bon tros, per després girar cap a l'esquerra i de biaix anar a trobar el torrent de la Llosa.
  .-  1 h 33 min.  --  TORRENT DE LA LLOSA  --  1.974 m.
Aquí deixem el PR i comencem a pujar torrent amunt. Tot i que hi ha molta neu el torrent porta un xic d'aigua. En el primer tram del torrent, cal anar sortejant els punts on surt l'aigua, pujant de dret a una paret que tenim a sobre, al mig del torrent. Un cop a la paret, el torrent la passa per darrere, per un pas estret i molt bonic. A sobre ja no hi ha aigua i el torrent s'obre i s'eixampla. Pugem sempre pel seu bruc, amb una neu en perfecte estat. El torrent, com més pugem, més sembla una pala de neu. Conforme ens acostem a la carena, - que és el punt on hi ha una congesta, la major part de l'any - anem marxant cap a la dreta per anar a buscar el pic que es veu en aquesta banda.
  .-  2 h 52 min.   --  PIC DE LA LLOSA   --  2.504 m.
Al cim hi ha una gran fita, és el cim que tanca el cercle de Concros, però quan hi arribem s'hi posa la boira i no es veu res de res, sort que ja hi hem sigut altres vegades. Tot i així ens sap greu.
Així que, marxem de seguida per la carena de l'esquerra, cap al coll de la Llosa, passant per sobre la congesta. Des del coll, continuem carenejant per una carena molt ampla, - avui amb neu i boira que ara hi és, ara no, cal estar molt atent- que ens portarà al pic de Coma Ermada.
  .-  3 h 7 min.  --    PIC DE COMA ERMADA  --  2.496 m.
Al cim hi trobem una fita i un pal. La boira ha marxat un xic i ara si que veiem el pic de la Llosa, però de lluny.
Ara ens toca recular uns metres i anar a buscar la carena de l'esquerra. Carena que baixa cap a la collada de Dalt de Mardanya. Aquesta carena la seguim molt pocs metres, ja que baixem pel punt on fa raconada entre aquesta carena i la del pic de Coma Ermada, és la primera canal o clot que baixa cap a la dreta.
Baixem pel clot o canal del Solei Bonic. Al començament és molt dreta i ampla, després es va encaixonat i tornant-se cada cop més espectacular, passa per sota un roc i baixa de dret cap al Pla del Presidí. Al pla gira cap a l'esquerra, baixant paral·lel al torrent de Coma Ermada. Anem baixant ara més suau fins que trobem la nostra traça en el camí que va a la Collada de Dalt de Mardanya o el que és el mateix el PR. Avui la baixada d'aquesta canal ha estat una baixada molt maca i sense problemes, degut a que hi ha força neu i en bon estat.
  .-  3 h 52 min.  --  RETROBEM EL PR   --  2.034 m.
En la baixada cal estar atent de no passar-se el PR, ja que si el passem, de seguida s'arriba a un tallat que fa el torrent a l'ajuntar-se amb el de Coma Ermada, i com que no es baixa et cal recular uns metres, fins a trobar el PR, que és pocs metres més amunt.
Marxem cap a la dreta seguint el PR, de seguida travessem el torrent de Coma Ermada, que és a tocar, darrere una petita careneta. El camí, com abans, no es veu enlloc, així que sempre seguint el PR tornem cap a trobar el Pla dels Hospitalets, des d'on seguim la carretera fin a l'aparcament.
  .-  4 h 20 min.  --  APARCAMENT HOTEL PASTUIRA   --  2.000 m.
                                --------------------------------------------------------
                                  PR – marques grogues i blanques