dimecres, 9 de gener del 2013

SANT MIQUEL DE SOREROLS BACONERES (59)

És la primera excursió de l'any, i la farem pels voltants de Tavertet. És una excursió molt maca, tot i que ressenyar-la és un pèl complicat. Hi ha trams que fem pràcticament sense camí, però tot i així ho intentarem. Segurament que hi ha camins millors per anar als mateixos llocs, però a nosaltres ens ha sortir així.
El recorregut que hem seguit nosaltres és el següent: Pla de la Codina – Sobiranes – Dolmen de Tafura – Balmes de les Baconeres – Castell de Sorerols – Sant Miquel de Sorerols - Bora Fosca – Santa Cília - El Noguer – Roques de la Corbera – Pla de la Codina.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 5 de Gener de 2013
*COMARCA: Osona
*DIFICULTAT: Mitjana. És una sortida on els camins que seguim, quan hi ha camí, són clars, però hi ha petits trams que fem sense camí i algun força brut.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Vall de Sau – Collsacabra de l'editorial Alpina 1: 40.000
i el llibre El Collsacabra d'en Rafel Sevilla. Editorial Pòrtic
*PUNT DE SORTIDA: Pla de la Codina, al quilòmetre 5 de la carretera de l'Esquirol a Tavertet.
*OBSERVACIONS: En el recorregut d'avui hi ha algun punt que és difícil de seguir ja que el fem sense camí i la vegetació dels boscos és força espesa, però si tenim clar on són, i els punts on anem, es travessa.
Passem per llocs increïbles com són les balmes de les Baconeres; Sant Miquel de Sorerols; el racó de Santa Cília; les roques de la Corbera; i la balma del castell de la Fossa. En conjunt és un recorregut fabulós, llàstima dels trams on no hi ha camí, o que nosaltres no hem trobat.

aquesta és la primera bauma de les Baconeres que ens trobem
estreta esquerda vora la segona
Sant Miquel de Sorerols
curioses roques, resten just sobre la Bora Fosca, tot i que per anar-hi haurem de deixar el camí
ara toca pujar a la buma de la Corba, i tot seguit a dalt la carena, on gaudirem de grans vistes
bauma del Castell de la Fossa

.-  0 h.   --  PLA DE CAN CODINA  --    805 m.
Continuem per la pista asfaltada que de seguida es bifurca, on seguim de dret. Deixant a la dreta la pista que baixa a Sant Bartomeu Sesgorgues. El quitrà el deixem un tros més enllà, quan trobem un trencant en forma de Y. Seguim la pista de terra de l'esquerra, deixem la casa de Tresserres a la dreta, continuem carenejant, baixem un xic i per l'esquerra se'ns ajunta una pista molt bona que ve de la carretera, continuem de dret i de seguida arribem a la casa de Sobiranes.
  .-  26 min.  --     SOBIRANES  --     780 m.
A la corba abans d'arribar a la casa, deixem la pista i saltem cap a la dreta, sense camí, a buscar una pista que hi ha uns metres per sota i que ve de la casa. Seguim la pista que no és massa bona cap a la dreta. Un cop passada la raconada, seguim de pla per una feixa que hi ha sobre el rec. Quan la feixa s'acaba, saltem el fil del bestiar i a sota trobem un precari camí que continua de dret i que ens porta a la carena, on hi trobem un petit munt de rocs, que en aquest cas és un dolmen. Som en una carena entre la carena de Sobirana a l'esquerra i la de Miarons a la dreta.
  .-  53 min.   --  DOLMEN DE CAN TAFURA  --    730 m.
Nosaltres continuen carena avall fins que trobem un turó al davant. Aleshores seguim per l'esquerra uns metres més fins que, a la banda esquerra, fa un rocam escalat i net. Baixem pel rocam – fites –. Hi ha camí, però si no fos per les fites, no es seguiria. Cal estar atent a les fites, ja que abans d'arribar a unes roques penjades, baixem, passem les roques per sota i arribem al rec de la dreta on trobem la primera de les balmes de les Baconeres.
  .-  1 h 7 min.   --  1ª BALMA DE LES BACONERES   --  658 m.
Baixem pel mig del rec que neix a sota la balma, per anar a trobar el torrent de Sobiranes que baixa per l'esquerra. Al torrent, travessem una gran roca per sota, continuem torrent avall uns metres fins una clariana, on el torrent fa un petit salt. Aleshores seguim cap a l'esquerra i amunt per arribar a la segona de les balmes de les Baconeres.
  .-  1 h 20 min.   --  2ª BALMA DE LES BACONERES   --  650 m.
No sabria dir quina és més impressionant de les dues. El que si és cert, és que estan en un indret d'una bellesa inusual, tot i que està un xic brut. Per continuar pugem cap a l'esquerra de la balma i passem per entre aquesta i el següent roc. Al mig del dos rocs agafem cap a l'esquerra on sembla impossible passar. Hi ha una esquerda molt estreta que fa una S. - és un pas extraordinari - Passada l'esquerda pugem tot decantant-nos un xic a la dreta, sense arribar mai al rec on hi ha la balma, per un camí – fites - no massa net que ens porta a una pista.
  .-  1 h 35 min.   --  PISTA
Seguim la pista a la dreta i els següents trencants sempre a l'esquerra. Encarem un turó que tenim al davant. Deixem la pista i anem de dret al turó on, per la dreta, ens hi enfilem pel primer lloc que veiem factible. Al cim hi ha les restes del castell de Sorerols.
  .-  1 h 45 min.   --  CASTELL DE SOREROLS  --    794 m.
Baixem pel camí que hi puja i que ens porta a una pista que ve de Sobiranes.- La casa és aquí mateix - De seguida fa un trencant. La pista de l'esquerra baixa de dret a sant Cília. Nosaltres seguim la de la dreta que ens porta a l'ermita romànica del s. XI de Sant Miquel de Sorerols, situada sobre un petit turó. És preciosa.
  .-  1 h 50 min.   --  SANT MIQUEL DE SOREROLS   --  772 m.
Continuem per la carena avall - hi ha MV que van a la cova de Bora Fosca – El camí sempre de baixada i amb marques, entra al mig del bosc. En algun punt deixem el camí per treure el cap a uns impressionants miradors. Dels miradors sempre tornem al camí amb les MV, finalment saltem un marge i arribem a la cova de Bora Fosca.
  .-  2 h 25 min.  --    COVA DE BORA FOSCA  --    645 m.
Per entrar a la cova cal demanar les claus a Sobiranes, però és que venir a veure la cova ja es mereix fer una excursió per ella sola.
Aquí s'acaben les MV. Saltem el marge on a sota trobem una pista molt dolenta que seguim cap a l'esquerra. A l'arribar a la raconada s'acaba el dolent camí que seguíem. Travessem el rec i ens enfilem de dret amunt, sense camí, buscant els millors passos ja que és força brut. Hem de travessar uns 50 metres pel mig de les mates fins que a sobre trobem una pista no massa bona.
Seguim la pista cap a la dreta que ens porta a una altra de més bona que seguim avall. De seguida trobem un trencant, on per l'esquerra seguim una pista – santa Cília és aquí sobre mateix - no massa bona que ens porta a les runes de santa Cília.
  .-  2 h 55 min.  --     SANTA CÍLIA  --    680 m.
És més interessant el lloc on estem que no les runes que hi trobem. Tornem a la pista bona, que seguim sempre de dret avall. De seguida arribem a un petit collet on fa un trencant de quatre pistes. Seguim la pista del davant avall, aquesta de seguida gira a l'esquerra i, ja sempre per la pista més bona que ressegueix la cinglera per sobre cap a l'esquerra, anem cap al Noguer.
  .-  3 h 30 min.  --     NOGUER
Sobre el Noguer, hi ha una senyera posada sobre un pilar que té escrits ens els quatre costats, versos dels països catalans. Continuem per la pista que ens porta a la carretera on hi ha la casa de la Corbera, a l'altra banda a la dreta.
  .-  3 h 45 min.  --     LA CORBERA
Travessem la carretera de Tavertet que seguim uns 50 metres amunt. Després seguim un corriol que s'enfila i segueix paral·lel a la carretera fins al caire, per on s'enfila cap a trobar les roques, aquí hi trobem la balma de la Corbera. Seguim cap a l'esquerra fins a la primera separació de pedres per on ens enfilem. És molt dret i cap a sobre fa un escanyall. Aquí a l'esquerra hi ha una corda, que amb l'ajuda d'un arbre a l'esquena, ens enfila dalt la roca, on anem a buscar la carena sobre les roques de la Corbera, on hi ha una vista fabulosa. Si no podem pujar, es pot continuar per sota la paret (hi ha alguna fita) fins trobar el pas per accedir a la carena.
  .-  4 h.  --     PLA DEL CASTELL
Anem pujant per la carena on hem d'estar atents de trobar unes fites que van a la balma del castell. - Per trobar les fites cal tenir present que la balma és a la perpendicular, sobre de la corba que hi ha a la carretera uns quan metres sota nostre – El corriol primer marxa de pla i després gira a la dreta i entra en una lleixa molt impressionant que ens porta a la penjada balma del Castell de la Fossa. La balma està en un lloc impressionant, penjada sobre el buit.
  .-  4 h 15 min.  --    BALMA DEL CASTELL DE LA FOSSA  --   810 m.
Tornem dalt la carena que seguim amunt fins davant un turó, on agafem cap a l'esquerra per unes feixes. Quan es comença a embrutar de verdisses ens enfilem a la dreta, on un camí ens portarà a una pista que va a la carretera. Seguim pel costat del fil, paral·lels a la carretera. Anem pujant. Passem uns prats i continuem fins que trobem una pista que baixa de la casa que tenim uns metres a sobre a la dreta, Anem a la carretera que seguim uns metres amunt, i arribem al pla de la Codina on tenim el cotxe.
  .-  4 h 50 min.  --    PLA DE LA CODINA  --    805 m.