dimecres, 14 de novembre del 2012

SOBREPUNY - CAP DE TASTANÓS ( Des de Lourdes de la Nou ) (50)

Aquesta setmana tornem anar pel bolet, així que penjarem una sortida antiga. Per poder fer combinacions amb l'última sortida que hem fet, el millor serà posar una altra manera de pujar al cim de Sobrepuny, tot i que la sortida ja fa temps que la vàrem fer, suposo que el camins seguiran essent els mateixos, almenys algun d'ells que he tornat a fer, estan igual o millor. Així que, no crec que hi hagi cap problema per fer el circuit o combinar-lo amb el de la setmana passada.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 20 de Setembre de 2008
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 14.5 kms
*DIFICULTAT: Mitjana, tot i que la majoria de camins són marcats, però no tinc massa clar com estaran.
*VELOCITAT MITJANA: 3.2 kms/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Catllaràs - Picancel E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000-l'Alt Bergedà en 27 Itineraris
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament davant el santuari de Lourdes de la Nou. Per anar-hi, cal agafar una carretera a la dreta que va a la Nou de Berguedà, després de passar la central de Cerc direcció Túnel del Cadí.
*OBSERVACIONS: Si no ha canviat res, tot el recorregut es seguia força bé, però amb el temps sempre hi pot haver algun canvi, tant per millor com per pitjor, per exemple la pista que arriba a can
Caselles quan varem fer l'excursió era una pista molt dolenta i ara és una pista molt clara.
L'agulla de Sota Sobrepuny, si es vol, es pot pujar voltant-la per darrere. Es puja pel canaló del mig. Nosaltres la vàrem pujar en una altra excursió i realment és molt interessant i aconsellable.

vista des del Cap W de la Gotzera en direcció a Picancel
vista des del mateix punt, ara però cap als Rasos, i Ensija
en Jaume asaborint el Cap de Tastanós
impresionant visió de sobrepuny i dels seus voltants des del Cap de Tastanós
així era le cim del sobrepuny l'any 2008, ara el pessebre és una bota de muntanya

TRACK I MAPA:CLICA AQUÍ

.-  0 h.  --     LOURDES DE LA NOU  --     875 mts.
Seguim la carretera que volta cap a sota el santuari. Hi ha alguna drecera, però nosaltres sempre anem per   carretera. Passem pel costat del roure del Pla, - tot un roure – i carretera enllà, fins que la línia elèctrica la travessa, són uns 3.2 kms d'asfalt.
  .-  30 min.  --    CREU DE TERRADELLES  --   1.000 mts.
Aquí, hi ha un trencant per banda. Per la dreta, hi arriba el GR-241 i el PR, que també vénen del santuari de Lourdes de la Nou però, sense passar per la carretera. Ara el GR marxa per la carretera, mentres que el PR ens acompanyarà la major part del nostre recorregut.
Deixem la carretera per seguir la pista de l'esquerra. -PR- De seguida -5 min.- agafem el primer trencant a la dreta, i un segon -2 min.- també a la dreta, fem un gran revolt i deixem la casa de Casadessús a l'esquerra. La pista no és massa bona i és va enfilant, fins arribar a una placeta on s'acaba.
  .-  49 min.  --     FINAL PISTA   --  1.015 mts.
Ara, cal agafar un corriol cap a l'esquerra que puja per la carena. Aquí el PR és força ben marcat. El camí,-PR- pel mig dels boixos, puja molt recte, fins arribar dalt d'un collet força marcat.
  .-  1 h 14 min.  --   COLLET DE LA PLANA DEL CASTELL  --  1.247 mts.
Aquí, hem de tornar, deixem un moment el PR per marxar arran del filat, cap a la dreta i sempre per sobre la carena. Seguint un camí no massa clar, arribem a uns rocs que fan de balcó.
  .-  1 h 17 min.  --    CAP W DE LA GOTZERA  --   1.270 mts.
La vista de la serra de Picancel i de l'embassament de la Baells és molt bona. Al davant, passat un petit collet, hi ha el cim principal de la Gotzera, que no hi anem, així doncs girem i pel mateix camí tornem al collet on hem deixat el PR.
  .-  1 h 21 min.  --   COLLET DE LA PLANA DEL CASTELL  --   1.247 mts.
Al collet hi trobem unes quantes llenegues. Continuem per la banda contraria, -PR- per un camí que ens porta a un collet al mig dels arbres.
  .-  1 h 30 min.  --      COLLET
Ara deixem el camí i el PR, tot hi que i tornarem. Ara ens enfilem de dret a la roca del davant, que per una lleixa a la dreta, ens permet, pujar al cim del Cap de Tastanós.
  .-  1 h 36 min.  --    CAP DE TASTANÓS  --    1.343 mts.
Altre cop “xapó” i una vista dels voltants molt bona i amb una carena al davant que és fa mirar. -L'Esquena de l'Ase-.
Pel mateix camí tornem al collet, tot vigilant la lleixa, doncs, hi ha un pas que moll com es avui, no és pas fàcil.
  .-  1 h 42 min.  --     COLLET
Marxem cap a la dreta, -PR- baixant un xic, per anar vorejant les parets de tot el que és l'Esquena de l'Ase i el pic de la Canal Closa. El camí, no és massa bo i si no fos pel PR, costaria de seguir. Sempre pel mig del bosc arribem a la Collada de Pasquals, de fet, fa dos colls, un a dalt i l'altre, -2 min.- molt ampla, sota del primer.
  .-  2 h 5 min.  --    COLLADA DE PASQUALS  --   1.210 mts.
Aquí hi arriba un camí per l'esquerra que puja de Marginet, i una pista per la dreta que puja d'Espinagais. Nosaltres travessem el coll, -PR- i seguim una pista molt bonica, -tot i que ara hi estan tallant i no sé com quedarà- que marxa per sobre la d'Espinagais, tot decantant-se cap a la dreta. La pista va passant per dintre el bosc, que és preciós i ens porta dalt les collades de Picamill.
  .-  2 h 43 min.  --      COLLADA DE BAIX  O  GRAN  --   1.430 mts.
Aquí, seguim cap a l'esquerra, -PR- de dret a l'agulla de Sota Sobrepuny, que voregem per l'esquerra, per arribar al segon collet de Picamill.
  .-  2 h 52 min.  --    COLLET   DE   DALT  O   XIC   --  1.505 mts.
Aquí, baixem uns metres per l'altra banda i de seguida cap a l'esquerra, -PR- arran de parets. El camí és molt bo i de pujada ens porta a un collet on hi ha un pi escapçat.
  .-  3 h.  --     COLLET DEL FAIG  --    1.565 mts.
Per la dreta hi marxa un camí que va al Coll de la Plana i a la casa de Rossinyol.
Nosaltres agafem cap a l'esquerra, -PR- i ens enfilem al cim de Sobrepuny.
  .-  3 h 7 min.  --     SOBREPUNY  --    1.655 mts.
Al cim hi trobem un vèrtex i un pessebre. Té una vista de la vall del Llobregat, Pedraforca, Cadí, Rasos de Peguera i serra d'Ensija, molt bona.
Sortim seguint la carena cap a la dreta, que va fent diferent balcons, travessem un petit coll i ens enfilem al cim de Sobrepuny de Baix.
  .-  3 h 22 min.  --   SOBREPUNY DE BAIX  --    1.565 mts.
Tornem al coll entre els dos Sobrepunys 2 min. i agafem cap a l'esquerra, entre un faig força gran. -PR- Anem baixant i trobem un camí travesser que seguim uns metres a la dreta, fins a un torrentot.
  .-  3 h 27 min.  --    BARRANC COLLET DEL FAIG  --    1.424 mts.
Aquí deixem el PR, per agafar un corriol a l'esquerra. Sense travessar el torrent, el camí és cada cop més bo i ens porta a una petita esplanada o balconada, sobre la vall de la Nou.
  .-  3 h 30 min.  --     BALCONADA  --    1.445 mts.
Continuem per l'esquerra. El corriol molt clar, -MG- passa pel costat d'un faig gros, -2 min.- on hi ha una font. continuem per sobre el faig, on hi ha un petit tram no massa net, però de seguida el camí torna a ser molt clar. Al tombar la carena, cap el solell, trobem MV. El camí entra al Clot de Manrell, baixant molt de dret, per acabar en una pista, al mig d'un revolt -MV- MG -.
  .-  4 h.  --      PISTA DE CASELLES  --    1.000 mts.
Seguim la pista a l'esquerra i avall, fins – MG - al costat de la casa en runes de Caselles.
  .-  4 h 4 min.  --     CASELLES  --     975 mts.
Tal com arribem a la casa marxem cap a la dreta. De seguida trobem una pista de bosc sobre una de vella. Agafem cap a l'esquerra i avall fins a una clariana, -6 min.- on deixem la pista per seguir un corriol a la careneta. De seguida trobem un GR que baixa del Coll de la Plana. El seguim avall. El camí es va decantar cap a la dreta, travessa el torrent i arriba a una primera casa.
  .-  4 h 17 min.   --  PRIMERA CASA CAL PATZI   --  863 mts.
Aquí trobem unes escales de ciment, que pel costat de les parets de la casa ens porten a una pista cimentada. -GR- Baixem cap a la dreta, passant per la bonica i espectacular font de cal Patzi i, arribem a la Nou de Berguedà, per sota l'església romànica de sant Martí ( SXII ).
  .-  4 h 23 min.  --     LA NOU  --     885 mts.
Ara, sols ens falta seguir la carretera avall i al primer trencant a l'esquerra ja som al santuari de Lourdes de la Nou, on trobem junts el PR – GR-.
  .-  4 h 28 min.  --    LOURDES DE LA NOU  --    875 mts.
                               ---------------------------------------------------------
                                PR – sender de petit recorregut marques grogues i blanques