divendres, 31 d’agost del 2012

COSTABONA ( Per la Jaça de Perafeu i la Collada de l'Ullat ) (41)

Anem al Costabona. És un cim al qual tenim molt de “carinyo” tot i que sempre, en un moment o altre hi trobem la boira. La ruta que farem és la següent: Collada Fonda – Mines del Costabona – Jaça de Perafeu – Collada de l'Ullat – Costabona – Collada Fonda.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 25 d'Agost de 2012
*COMARCA: Ripollès-Vallespir
*DISTÀNCIA: 12 kms
*DIFICULTAT: Baixa, només cal vigilar la boira ja que hi ha algun tram que el camí és perdedor i cal veure on s'ha d'anar.
*VELOCITAT MITJANA: 3.25 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa; Costabona – Alta Vall del Ter E-25, Editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Collada Fonda, a 9 km d'Espinavell per una pista de terra en molt bon estat que s'agafa a Espinavell, seguint el curs del riu.
*OBSERVACIONS: En aquesta sortida només hi ha dos punts on cal estar molt atents: un des de les Roques d'en Mercer fins a les mines del Costabona, i el segon de les mines a la pista de la Preste. En tots dos casos, en els camins hi ha trams que costen de seguir. En el primer cas es veu on cal anar i en el segon cas si es vol, es pot baixar per un camí molt bo i marcat.
primeres llums del dia vora les mines, just a l'inici de les llaçades
baixem ecarats cap a la Presta
en Jaume enfilat en un estrep vora la Jaça de Perafeu
La Serra de l'Ullat, tot girant la vista enrera
cim del Costabona amb l'equip al complet, la boira cada cop més espessa

.-  0 h.   --  COLLADA FONDA   --  1.902 m.
Seguim la carena de la dreta pel costat del filat -GR- fins arribar a unes roques d'un color més fosc.
   .-  9 min.  --   ROQUES D'EN MERCER   --  1.966 m.
A sobre les roques deixem la carena i el GR. Ara seguim cap a la dreta, el més de pla possible, Hi ha un camí que no saps si és del bestiar o és camí, ja que ara hi és, ara no. Arribem a la carena de la serra de Finestrol que baixa del Costabona cap a coll d'Ares.
A la carena ja veiem les mines del Costabona. Pugem uns metres la carena fins a l'alçada de les mines Després, marxem cap a la dreta, tan de dret com podem, cap a la raconada. A l'altra banda es veu la terra moguda de l'escombrera de les mines. De camí -perdedor - n'hi ha, però sempre es veu on vas i es passa per tot arreu.
Travessem la raconada i arribem a la pista o camí ample de les mines, – MG - que marxa de pla amb lleugera baixada per sobre l'escombrera de les mines. El camí, el seguim uns metres fins a la carena de pedra que baixa.
   .-  36 min.  --   MINES DEL COSTABONA  --   2.020 m.
Ara tenim dues opcions: la primera i més pràctica és anar seguint el camí ample – MG - que baixa fent unes llaçades molt amples cap a la Jaça de Perafeu.
La segona és la que seguim nosaltres. Es marxa per un caminet que baixa fent llaçades molt curtes per la carena. En aquest camí – fites -hi ha l'herba molt alta i en molts llocs costa de seguir. És un camí que no marxa mai gaire de la carena. Si es perd, baixant per la carena es retroba. Baixem fins a sobre un doble pal elèctric sense fils. Aquí anem cap a l'esquerra. Entrem uns metres al bosc i quan el camí gira cap a la dreta, a l'esquerra hi marxa un camí. ( crec que és el bo ) Nosaltres seguim cap a sota, a la dreta i de seguida perdem el camí. Aleshores baixem cap a sota on hi ha un pal elèctric sol. Des del pal, baixem de dret a uns rocs blancs. Als rocs marxem cap a l'esquerra sense camí. Entrem al bosc de faig i de pla anem força cap a l'esquerra fins que tornem a trobar el camí de les llaçades, ja molt definit. – llàstima que no sigui sempre així ja que és preciós – El camí ens baixa fins a una pista al costat mateix de la raconada on baixa el rec.
   .-  1 h 10 min.   --   PISTA DE LA PRESTE   --    1.595 m.
Seguim la pista cap a l'esquerra i amunt. -MG- Passem la raconada i ens enfilem a uns prats on hi ha un gran tancat pel bestiar. Passat aquest tancat trobem un trencant amb indicadors.
   .-  1 h 20 min.   --   JAÇA DE PERAFEU  --   1.662 m.
Aquí arriba el camí ample amb MG que baixa de les mines. Ara seguim un camí estret que marxa un xic a la dreta i avall. El camí amb MG de seguida es torna enfilar, passa la següent raconada i puja als prats de la serra de l'Ullat, on fa el coll.
   .-  1 h 42 min.  --   COLLADA DE L'ULLAT   --  1.720 m.
A l'altra banda, uns metres més avall, hi ha la cabana de l'Ullat. Són dues cabanes, una de rodona i una de quadrada. No hi baixem.
Continuem seguint la carena de l'esquerra que des d'aquí, si la boira ho permet, és una carena molt bonica. Per la carena hi marxa el camí i les MG. Un tros amunt tant el camí con les MG marxen cap a la dreta. Aleshores deixem camí i marques i ens enfilem per la carena. Al començament hi ha força arbres morts, després tot és herba i rocs que va fent petits bonys. Passem els bonys, o pel costat o per sobre, sense un camí clar. Tot i així es puja força bé. La carena fa un brusc gir a l'esquerra i enfila de dret al Costabona.
  .-  3 h 2 min.  --   PIC DEL COSTABONA  --   2.466 m.
Per no perdre el costum, al cim s'hi posa la boira que ara hi és, ara marxa. De fet és un cim en el que és força normal.
Aquí si continuéssim per la carena, aniríem a coll de Pal, on seguint el GR també baixaríem cap a la Collada Fonda.
Nosaltres però per baixar, marxem cap a l'esquerra pel mig dels dos petits bonys on hi ha creus a cada banda i anem a buscar a sota, la carena de l'esquerra, -MG – per on baixem seguint el cordal. Un tros avall, uns 6 minuts, deixem a l'esquerra el camí que ens portaria a les mines i al coll de l'Ullat. Continuem baixant, seguint la carena de Finestrol i els fils de la tanca del bestiar que hi baixa. Força avall, la carena o millor dit els fils, es bifurquen. Deixem el que juntament amb les MG baixen de dret, cap el coll de Siern i seguim el que van lleugerament cap a la dreta per anar a trobar un camí força més fresat que ve de Coll de Pal; és el GR que seguirem cap a l'esquerra i avall, passarem pel costat de les Roques d'en Mercer i finalment aquest camí ens portarà cap a la Collada Fonda on tenim el cotxe.
   .-  3 h 42 min.  --   COLLADA FONDA   --  1.902 m.