dilluns, 30 de gener del 2012

ROCA TALLADA - VOLTA AL QUER D'EN TORB (10)

L'excursió d'avui feia molt de temps que la teníem en ment, concretament des de la primera vegada que vàrem pujar a Coll d'Escriu, i d'això ja fa molts anys. Al planejar com fer la sortida, consultem mapes, i a més a més fem una ullada a Internet on trobem el blog “ Engarrista ”, en aquesta pàgina web hi han penjades dues sortides a l'esmentat cim. Alguna de les coses que hem fet és copiat d'ells, per posar un exemple: el ràpel  que no sabíem ni que es podia fer.
Per pujar la Roca Tallada donarem la volta a la cinglera del Quer d'en Torb. Pujarem per la valleta de la seva esquerra i baixarem per la de la seva dreta. Farem dos passos força interessants com són el Pas de la Mona, que ens permet pujar la cinglera del serrat dels Trulls i el Pas del Verdai que és per on travessarem la carena del Quer d'en Torb.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 21 de Gener de 2012
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 6,8 kms
*TEMPS TOTAL: 2 h 50 min.
*DIFICULTAT: baixa, però alerta hi ha un ràpel
*VELOCITAT MITJANA: 2.4 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa Moixeró editorial. Alpina 1 : 25.000-Blog Engarrista(molt recomenable)
*PUNT DE SORTIDA: Trencant de Gréixer, a uns quatre quilometres de Bagà per la carretera de Coll de Pal.
*OBSERVACIONS: El camins que seguim avui no són mai massa complicats, només cal estar atent en el camí de través que tot i que és molt clar el podríem passar de llarg. També cal tenir present que a la carena del serrat dels Trulls no es passa massa bé degut als boixos, i en més d'un punt, cal posar les mans a terra. Això si, les grimpadetes mai són complicades, sempre i quan seguim les poques fites que hi ha.

aproximació a la Roca Tallada

cable al Pas de la Mona

la Roca Tallada des de la carena del Serrat dels Trulls

el Moixeró i les Penyes altes des del cim de la Roca Tallada

el Pedraforca, el Puig de Terrers, la Roca de la Moixa i el Cap de la Boixassa

el següent........

-. 0 h. --CARRETERA DE COLL DE PAL-- 1.005 m.
Reculem, seguint la carretera per on hem vingut amb el cotxe, uns 720 metres. Deixem la carretera on a la dreta hi ha un tallat de roca i a l'esquerra un gran pla, pocs metres abans de trobar el quilòmetre 3.
-. 8 min.-- ESTRET DE MALGRAU-- 956 m.
Aquí, al costat de les parets de pedra hi surt un camí ample. El camí, que és molt aixaragallat, s'enfila molt, i molt de dret. Un cop sobre la roca marxa més planer, travessa el torrent del Quer d'en Torb i comença a pujar per l'esquerra orogràfica del torrent. El camí, sempre al costat del torrent, va pujant fins que molt amunt el torna a travessar. Ara ja mantindrem sempre el torrent a la nostra dreta. El camí continua pujant fins a trobar-ne un altre que ve de través.
-. 1 h. --CAMÍ DE TRAVÉS-- 1.457 m.
Aquest camí, cap a la dreta va cap a trobar el Pas del Verdai, cosa que farem de baixada. Ara però anem cap a l'esquerra. El camí força planer o inclús baixant un xic, va a trobar una canal. Un cop a la canal, que és curta, el camí s'enfila de valent. Inclús hi ha un cable per agafar-te tot i que pujant no fa falta. Som al Pas de la Mona, pas que ens permet pujar dalt la carena del Serrat dels Trulls.
Un cop a la carena, el camí pràcticament es perd. Tot i que hi ha alguna fita, cal seguir cap a l'esquerra i amunt, pel mig del boixader que no fa massa de bon passar. A l'arriba davant la primera gran paret de pedra, la voregem per l'esquerra al màxim d'altura possible – fites -. Darrere trobem una segona paret, paret que també mig voregem per l'esquerra fins a trobar una canal que amb una fàcil grimpada ens permet pujar fins al cim.
-. 1 h 35 min.-- ROCA TALLADA-- 1.666 m.
El cim és una carena estreta on hi ha una fita. Quant a la vista, és brutal i més que bona, miris, per on miris.
La tornada, fins on hem trobat el camí de través, la podem fer pel mateix lloc, o bé com la farem nosaltres. Tal com hem arribat al cim, marxem per la banda contraria, de dret a la Collada de Coma Castellana que és molt metres sota nostre. Hem de baixar un llom molt dret que fa de contrafort. Cal estar molt atent, ja que una patinada seria fatal. Baixem el contrafort fins que aquest cau en picat, aleshores anem a buscar la canal de la dreta, on sobre la paret hi ha una baga preparada per fer un ràpel en un arbre, i també hi ha instal·lada una cadena.
-. 1 h 42 min. -- INSTALACIÓ DEL RÀPEL-- 1.612 m.
La cadena, jo crec que és millor fer-la servir per pujar, que per baixar, ja que de baixada no es veu massa clar a l'hora de penjar-te al buit. El ràpel que no es massa llarg – uns 10 metres - et deixa al peu de la paret on hi ha una petita cova.
-. 2 h. --SORTIDA DEL RÀPEL --1.603 m.
Ara resseguirem la paret cap a la banda de baix, ( la dreta si mirem la paret de cara). Quan la paret de pedra gira, continuem per un camí que baixa per una careneta i que ens porta pel mig del bosc, a un marcat coll.
-.2 h 8 min. -- COLLADA DE COMA CASTELLANA-- 1.536 m.
Al coll, seguim el camí que baixa cap a la dreta. És la mateixa vall que hem fet servir per pujar. Baixem pel fons de la vall cap a trobar el camí de través que porta al Pas de la Mona. El trobem uns deu metres més amunt que quan hem pujat.
-. 2 h 14 min.-- CAMÍ DE TRAVÉS --1.460 m.
Ara seguirem el camí cap a l'esquerra. Camí que en lleugera pujada ens porta a la carena del Quer d'en Torb. Seguim la carena uns metres a la dreta fins a sota una gran roca.
-. 2 h 19 min.-- PAS DEL VERDAI --1.478 m.
Aquí un camí molt clar salta cap a l'esquerra. És un camí molt bonic, que baixa un fort desnivell fent petites llaçades per anar trobar el coll de l'Abiol.
-. 2 h 27 min.-- COLL DE L'ABIOL-- 1.355 m.
Aquí a l'esquerra hi marxa una pista que ens portaria a trobar la pista que puja de Gréixer cap a Coll d'Escriu. Nosaltres marxem cap a la dreta i avall per un camí amb MG que sempre va resseguint la vall. En aquest camí cal vigilar força, doncs és molt dret i està ple de fullaraca. El camí baixa molt fort sense fer ni una sola corba. Baixa fins al marge de sobre on tenim el cotxe aparcat. Si es vol es pot baixar de dret al cotxe, nosaltres seguim el camí que gira a l'esquerra i travessa el riu pel pont d'en Nazari, per arribar a la pista que Gréixer i al cotxe.
-. 2 h 50 min.-- CARRETERA DE COLL DE PAL -- 1.005 m.